Kruising Blauwkapel

ProRail kondigt laatste ritten over spoorkruising bij Blauwkapel aan

Historische foto (1935) van de haakse en gelijkvloerse kruising van spoorlijnen op het knooppunt Blauwkapel bij Utrecht. Het Utrechts Archief

Op 14 mei zal er door ProRail, NS en het Spoorwegmuseum bij wijze van afscheid voor het laatst over de spoorkruising in Blauwkapel bij Utrecht gereden worden. De voor Nederland unieke kruising wordt gedurende het Hemelvaartsweekend verwijderd.

Op de gelijkvloerse kruising kruisen de spoorlijnen Utrecht-Amersfoort en Hilversum-Utrecht Maliebaan elkaar. Op de spoorkruising ter hoogte van Blauwkapel in Utrecht is de bovenleiding beweegbaar doordat de wisselstellers de bovenleiding op en neer kunnen bewegen.

De constructie is volgens ProRail even uniek als onderhoudsgevoelig. De spoorkruising heeft relatief veel last van slijtage, zorgt voor meer geluidsoverlast en tenslotte zijn reserveonderdelen voor de constructie inmiddels schaars.

Om de gebeurtenis van het saneren niet onopgemerkt voorbij te laten gaan, trekt het Spoorwegmuseum historisch materieel uit de kast voor de laatste ritten. Zo kunnen omwonenden met de zogeheten Mat ’54, beter bekend als de oude intercity met de bijnaam ‘Hondekop’, nog een keer over de kruising. Daarnaast wordt er met de NS 20 gereden, het oude directievoertuig van de spoorwegmaatschappij.

Leer verder:

Auteur: Nick Augusteijn

Nick Augusteijn is chef redactie van SpoorPro en de RailTech-titels.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

ProRail kondigt laatste ritten over spoorkruising bij Blauwkapel aan | SpoorPro.nl
Kruising Blauwkapel

ProRail kondigt laatste ritten over spoorkruising bij Blauwkapel aan

Historische foto (1935) van de haakse en gelijkvloerse kruising van spoorlijnen op het knooppunt Blauwkapel bij Utrecht. Het Utrechts Archief

Op 14 mei zal er door ProRail, NS en het Spoorwegmuseum bij wijze van afscheid voor het laatst over de spoorkruising in Blauwkapel bij Utrecht gereden worden. De voor Nederland unieke kruising wordt gedurende het Hemelvaartsweekend verwijderd.

Op de gelijkvloerse kruising kruisen de spoorlijnen Utrecht-Amersfoort en Hilversum-Utrecht Maliebaan elkaar. Op de spoorkruising ter hoogte van Blauwkapel in Utrecht is de bovenleiding beweegbaar doordat de wisselstellers de bovenleiding op en neer kunnen bewegen.

De constructie is volgens ProRail even uniek als onderhoudsgevoelig. De spoorkruising heeft relatief veel last van slijtage, zorgt voor meer geluidsoverlast en tenslotte zijn reserveonderdelen voor de constructie inmiddels schaars.

Om de gebeurtenis van het saneren niet onopgemerkt voorbij te laten gaan, trekt het Spoorwegmuseum historisch materieel uit de kast voor de laatste ritten. Zo kunnen omwonenden met de zogeheten Mat ’54, beter bekend als de oude intercity met de bijnaam ‘Hondekop’, nog een keer over de kruising. Daarnaast wordt er met de NS 20 gereden, het oude directievoertuig van de spoorwegmaatschappij.

Leer verder:

Auteur: Nick Augusteijn

Nick Augusteijn is chef redactie van SpoorPro en de RailTech-titels.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.