ERTMS

Nieuwe tegenvaller: ERTMS valt bijna miljard duurder uit

SLT 2611 met ERTMS teststickers staat op Spoor 5 van station Amersfoort te wachten. Roel Hemkes / Wikimedia Commons

Naar verwachting zullen de kosten voor de uitrol van ERTMS “fors stijgen”. Dat schrijft staatssecretaris Vivianne Heijnen van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat in een brief aan de Tweede Kamer. Uit de eerste bevindingen van geactualiseerde kostenraming blijkt dat de verdere kostenstijging ten minste 900 miljoen euro betreft.

Heijnen schrijft in haar antwoordbrief op het Commissieverzoek VGR 17 ERTMS dat er bij de 16e ERTMS-voortgangsrapportage al werd gemeld dat de risico’s met financiële gevolgen aanzienlijk waren toegenomen. Bij de 17e voortgangsreportage is aangegeven dat de kosten naar verwachting stijgen.

Kostenstijging van 900 miljoen

Nu de staatssecretaris recent is geïnformeerd over het eerste beeld van de bijstelling van de kostenraming blijkt uit eerste prognoses dat de kosten om de opgave te realiseren naar verwachting zelfs “fors” zullen stijgen met maar liefst 900 miljoen euro. Het budget van het Programma ERTMS is op dit moment nog beraamd op 2,5 miljard euro – conform het prijspeil over 2021 – tot en met 2030.

De staatssecretaris wijst er op dat de kostenstijging van 900 miljoen euro nog niets zegt over eventueel nog hoger (of in het meest rooskleurige geval lager) uitvallende kosten. In de brief aan de Kamer schrijft Heijnen dat het beeld nog niet volledig is en dat enkele onderdelen nog beoordeeld moeten worden. “Het bedrag is indicatief en dus nog in beweging”, aldus Heijnen.

Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat heeft aan de programmadirectie ERTMS vragen gesteld over de aard en omvang van de voorlopige raming. Heijen wil nu een second opinion laten uitvoeren op de kostenraming.

Vervangen treindetectie

Heijnen schrijft dat grote programma’s als het Programma ERTMS veel raakvlakken hebben met aanpalende dossiers, zoals het gelijktijdig met ERTMS vervangen van de treindetectie. ProRail brengt daarvoor de aanvullende kosten in beeld die nu worden geschat op 400 miljoen euro. “Ook dit bedrag is nog in beweging”, schrijft Heijnen. Deze kosten staan wel los van het programmabudget ERTMS tot aan 2030, benadrukt de staatssecretaris.

Aan het einde van dit jaar worden de nieuwe financiële inzichten door de stuurgroep ERTMS vastgesteld. Op basis daarvan schrijft Heijnen dat ze in de eerstvolgende voortgangsrapportage ERTMS (VGR 18 in het voorjaar van 2023) de Tweede Kamer inhoudelijk zal informeren en in zal gaan op mogelijke beheersmaatregelen en oplossingsrichtingen.

Lees ook:

Auteur: Kenneth Steffers

Kenneth Steffers is (politiek) verslaggever, journalist en redacteur voor SpoorPro.nl

3 reacties op “Nieuwe tegenvaller: ERTMS valt bijna miljard duurder uit”

Cornelius Koelewijn|15.12.22|14:35

Hoe kan het toch dat ERTMS in België bijna geruisloos wordt aangelegd en ProRail telkens problemen heeft?
Kunnen we niet beter Infrabel vragen om de taken van ProRail over te nemen?

Kunnen ze ook meteen Hamont – Weert elektrificeren. Dat doen de Belgen ook voor een fractie van de prijs…

Marc Busio|16.12.22|10:27

Het was te verwachten dat dit net zo’n miljardendrama gaat worden als Betuweroute en HSL-Zuid. De ingredienten zijn dezelfde: naieve politici, onrealistische verwachtingen, opportunistische planningen en een gebrek aan gezonde concurrentie in de railbouwsector.

Derk Van Dorth|17.12.22|16:26

Als niet-technicus vraag ik mij af: voor welk probleem gaat ERTMS een oplossing bieden? Wat zijn naast de kosten voor de infra, de kosten voor materieel van NS en andere vervoerders, kunnen die zoveel mat missen tijdens de ombouw? Moeten alle vervoerders dan mee?

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Nieuwe tegenvaller: ERTMS valt bijna miljard duurder uit | SpoorPro.nl
ERTMS

Nieuwe tegenvaller: ERTMS valt bijna miljard duurder uit

SLT 2611 met ERTMS teststickers staat op Spoor 5 van station Amersfoort te wachten. Roel Hemkes / Wikimedia Commons

Naar verwachting zullen de kosten voor de uitrol van ERTMS “fors stijgen”. Dat schrijft staatssecretaris Vivianne Heijnen van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat in een brief aan de Tweede Kamer. Uit de eerste bevindingen van geactualiseerde kostenraming blijkt dat de verdere kostenstijging ten minste 900 miljoen euro betreft.

Heijnen schrijft in haar antwoordbrief op het Commissieverzoek VGR 17 ERTMS dat er bij de 16e ERTMS-voortgangsrapportage al werd gemeld dat de risico’s met financiële gevolgen aanzienlijk waren toegenomen. Bij de 17e voortgangsreportage is aangegeven dat de kosten naar verwachting stijgen.

Kostenstijging van 900 miljoen

Nu de staatssecretaris recent is geïnformeerd over het eerste beeld van de bijstelling van de kostenraming blijkt uit eerste prognoses dat de kosten om de opgave te realiseren naar verwachting zelfs “fors” zullen stijgen met maar liefst 900 miljoen euro. Het budget van het Programma ERTMS is op dit moment nog beraamd op 2,5 miljard euro – conform het prijspeil over 2021 – tot en met 2030.

De staatssecretaris wijst er op dat de kostenstijging van 900 miljoen euro nog niets zegt over eventueel nog hoger (of in het meest rooskleurige geval lager) uitvallende kosten. In de brief aan de Kamer schrijft Heijnen dat het beeld nog niet volledig is en dat enkele onderdelen nog beoordeeld moeten worden. “Het bedrag is indicatief en dus nog in beweging”, aldus Heijnen.

Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat heeft aan de programmadirectie ERTMS vragen gesteld over de aard en omvang van de voorlopige raming. Heijen wil nu een second opinion laten uitvoeren op de kostenraming.

Vervangen treindetectie

Heijnen schrijft dat grote programma’s als het Programma ERTMS veel raakvlakken hebben met aanpalende dossiers, zoals het gelijktijdig met ERTMS vervangen van de treindetectie. ProRail brengt daarvoor de aanvullende kosten in beeld die nu worden geschat op 400 miljoen euro. “Ook dit bedrag is nog in beweging”, schrijft Heijnen. Deze kosten staan wel los van het programmabudget ERTMS tot aan 2030, benadrukt de staatssecretaris.

Aan het einde van dit jaar worden de nieuwe financiële inzichten door de stuurgroep ERTMS vastgesteld. Op basis daarvan schrijft Heijnen dat ze in de eerstvolgende voortgangsrapportage ERTMS (VGR 18 in het voorjaar van 2023) de Tweede Kamer inhoudelijk zal informeren en in zal gaan op mogelijke beheersmaatregelen en oplossingsrichtingen.

Lees ook:

Auteur: Kenneth Steffers

Kenneth Steffers is (politiek) verslaggever, journalist en redacteur voor SpoorPro.nl

3 reacties op “Nieuwe tegenvaller: ERTMS valt bijna miljard duurder uit”

Cornelius Koelewijn|15.12.22|14:35

Hoe kan het toch dat ERTMS in België bijna geruisloos wordt aangelegd en ProRail telkens problemen heeft?
Kunnen we niet beter Infrabel vragen om de taken van ProRail over te nemen?

Kunnen ze ook meteen Hamont – Weert elektrificeren. Dat doen de Belgen ook voor een fractie van de prijs…

Marc Busio|16.12.22|10:27

Het was te verwachten dat dit net zo’n miljardendrama gaat worden als Betuweroute en HSL-Zuid. De ingredienten zijn dezelfde: naieve politici, onrealistische verwachtingen, opportunistische planningen en een gebrek aan gezonde concurrentie in de railbouwsector.

Derk Van Dorth|17.12.22|16:26

Als niet-technicus vraag ik mij af: voor welk probleem gaat ERTMS een oplossing bieden? Wat zijn naast de kosten voor de infra, de kosten voor materieel van NS en andere vervoerders, kunnen die zoveel mat missen tijdens de ombouw? Moeten alle vervoerders dan mee?

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.