Gedeputeerde Fleur Gräper van de provincie Groningen

Fleur Gräper: ERTMS op noordelijke lijnen verhoogt capaciteit op enkelspoor

Bron: Provincie Groningen

Met de inbouw van ERTMS in het regionale treinnetwerk in de provincies Friesland en Groningen slaan de betrokken partijen twee vliegen in een klap. In combinatie met Automatic Train Operation (ATO) kan niet alleen de capaciteit van het enkelspoor worden vergroot maar kan er tevens energiezuiniger gereden worden. Dat zegt gedeputeerde Fleur Gräper van de provincie Groningen in de uitzending van SpoorProTV. 

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Nick Augusteijn

Nick Augusteijn is chef redactie van SpoorPro en de RailTech-titels.

10 reacties op “Fleur Gräper: ERTMS op noordelijke lijnen verhoogt capaciteit op enkelspoor”

asierts|04.11.21|08:09

Interessant! De vraag is: hoe dan ? Hoe verhoogt ERTMS de capaciteit op enkelspoor? En hoeveel dan? Kom met feiten ipv luchtkastelen !

Ik ga bij deze het omgekeerde beweren: met de nu voorziene aanpak verlaagt ERTMS de capaciteit. Reden: de tijdsvertraging in de lange, complexe, gecentraliseerde digitale keten plus de radiodata-overdracht.

Ad Vijge|04.11.21|10:13

Hear Hear!
ETCS is in feite slechts een systeem dat de toestemming om te rijden van de beveiliging ( zeg maar het seinhuis) overbrengt naar de Machinist/ de trein en dat rijden controleert. Veranderd er verder niets aan beveiliging en infra dan kan ETCS dat ook niet. Sterker zoals Dhr Sierts terecht meldt, ETCS zelf is dan een enigzins beperkende factor.

Ad Vijge|04.11.21|10:24

Hear Hear.
ETCS is in feite enkel een systeem om d etoestenmming om te mogen rijden van de beveiliging ( het seinhuis) overbrengty naar de Machinist/de trein en dat rijden controleert. Asl Beveiliging en Infra verder niet wijzigt kan ETCS dat ook niet verandweren, sterker zoals Dhr Siers terecht opmerkt, ETCS

asierts|04.11.21|10:49

Sterker nog: ook het ProRail-evangelie dat ATO extra capaciteit oplevert kan naar het rijk der fabelen verwezen worden. ATO als zodanig levert op het HRN geen noemenswaarde capaciteit op. Het element wat wel fors effect oplevert, is het TMS (Traffic Mgt System). TMS helpt VL en realiseert mbv snelheids/tractie-advies een Integrale Groene Golf voor elke trein. ATO gebruikt dat om de snelheid te finetunen. Maar dat ook prima op ATB en zonder ETCS/ATO, door de Mcn tractie/snelheidsadvies te geven!

Michiel de Wijs|05.11.21|10:03

Wil iemand Fleur even uitleggen dat ETCS inderdaad de capaciteit niet vergroot. De veiligheidsmarges zijn iets groter, waardoor de capaciteit juist kleiner wordt. Het hele verhaal grotere capaciteit komt van de fabrikanten. De grootste beperking in de capaciteit is de layout van de infrastructuur. Je kunt immers niet 2 treinen tegelijk door een wisselstraat sturen, niet met ATO en zelfs niet met ETCS level 3.

Jan-Willem van der Linden|05.11.21|16:03

Het zal er op papier en berekende modellen wel allemaal prima uitzien. Dat is in vele gevallen zo omdat men naar een bepaalde uitkomst rekend, zie overheid als voorbeeld. Dit is niet de bedoeling van dit soort berekeningen.
De bedoeling is dat je er parameters in stopt en de uitkomst als verwachtingspatroon gebruikt…. niet als een vooruitziende blik, zo deze uitkomst gaat het worden…. heeft nog nooit gewerkt, gaat ook nooit zo werken

Marc Busio|06.11.21|11:08

Daarbij komt dat een capaciteitsverhoging op de regionale lijnen in het noorden van het land nu niet bepaald noodzakelijk is. Die dieseltreintjes van Arriva maken hun ritten gedurende een groot deel van de dag met slechts een minimaal aantal passagiers aan boord. Met andere woorden: een goed gebied om de vele kinderziektes die ERTMS met zich mee zal brengen te tackelen alvorens het landelijk uit te rollen en geen ramp als die capaciteitsverhoging een loze belofte blijkt te zijn.

Illya Vaes|09.11.21|11:35

En het blijft zo dat een trein op waterstof minstens drie keer zoveel energie kost om in beweging te brengen als een trein op bovenleiding, dus daar is niets “duurzaam” aan. Kennelijk alles liever dan investeren in bovenleiding, dat geld moet wat de provincie betreft zeker naar wegen blijven gaan (ruimtevretend en uitstootverhogend extra verkeer aantrekkend; ook elektrische auto’s vreten stroom en veel fijnstof komt van de banden).

Pat Rick|10.11.21|10:20

@Marc: je vergist je: de lijn Leeuwarden – Groningen moet worden uitgebreid: een deel (8 km) wordt verdubbeld en wellicht is nog meer nodig. Dit soort investering ondersteunen makkelijker economische groei dan investeren in de randstad (waar infra duur is, en men veel meer geld moet spenderen om dezelfde groei te realiseren). Groningen groeit hard met de wind- en waterstofeconomie en datacenters. De stad is ook geweldig om te wonen, dus snel verbinden met de Lelylijn!

Jan Amereiw|14.11.21|20:32

De regionale lijnen gewoon door laten dieselen, de treinen die er rijden zijn al een stuk zuiniger en schoner. Een bovenleiding kost nogal wat, ook landschap ontsierend. Dan de EMRTS, prima, is de EU norm. Wel even er aan denken, bij inbouw in materieel, dat de STAR niet wordt vergeten. Neem de historische diesels ook even mee.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Fleur Gräper: ERTMS op noordelijke lijnen verhoogt capaciteit op enkelspoor | SpoorPro.nl
Gedeputeerde Fleur Gräper van de provincie Groningen

Fleur Gräper: ERTMS op noordelijke lijnen verhoogt capaciteit op enkelspoor

Bron: Provincie Groningen

Met de inbouw van ERTMS in het regionale treinnetwerk in de provincies Friesland en Groningen slaan de betrokken partijen twee vliegen in een klap. In combinatie met Automatic Train Operation (ATO) kan niet alleen de capaciteit van het enkelspoor worden vergroot maar kan er tevens energiezuiniger gereden worden. Dat zegt gedeputeerde Fleur Gräper van de provincie Groningen in de uitzending van SpoorProTV. 

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Nick Augusteijn

Nick Augusteijn is chef redactie van SpoorPro en de RailTech-titels.

10 reacties op “Fleur Gräper: ERTMS op noordelijke lijnen verhoogt capaciteit op enkelspoor”

asierts|04.11.21|08:09

Interessant! De vraag is: hoe dan ? Hoe verhoogt ERTMS de capaciteit op enkelspoor? En hoeveel dan? Kom met feiten ipv luchtkastelen !

Ik ga bij deze het omgekeerde beweren: met de nu voorziene aanpak verlaagt ERTMS de capaciteit. Reden: de tijdsvertraging in de lange, complexe, gecentraliseerde digitale keten plus de radiodata-overdracht.

Ad Vijge|04.11.21|10:13

Hear Hear!
ETCS is in feite slechts een systeem dat de toestemming om te rijden van de beveiliging ( zeg maar het seinhuis) overbrengt naar de Machinist/ de trein en dat rijden controleert. Veranderd er verder niets aan beveiliging en infra dan kan ETCS dat ook niet. Sterker zoals Dhr Sierts terecht meldt, ETCS zelf is dan een enigzins beperkende factor.

Ad Vijge|04.11.21|10:24

Hear Hear.
ETCS is in feite enkel een systeem om d etoestenmming om te mogen rijden van de beveiliging ( het seinhuis) overbrengty naar de Machinist/de trein en dat rijden controleert. Asl Beveiliging en Infra verder niet wijzigt kan ETCS dat ook niet verandweren, sterker zoals Dhr Siers terecht opmerkt, ETCS

asierts|04.11.21|10:49

Sterker nog: ook het ProRail-evangelie dat ATO extra capaciteit oplevert kan naar het rijk der fabelen verwezen worden. ATO als zodanig levert op het HRN geen noemenswaarde capaciteit op. Het element wat wel fors effect oplevert, is het TMS (Traffic Mgt System). TMS helpt VL en realiseert mbv snelheids/tractie-advies een Integrale Groene Golf voor elke trein. ATO gebruikt dat om de snelheid te finetunen. Maar dat ook prima op ATB en zonder ETCS/ATO, door de Mcn tractie/snelheidsadvies te geven!

Michiel de Wijs|05.11.21|10:03

Wil iemand Fleur even uitleggen dat ETCS inderdaad de capaciteit niet vergroot. De veiligheidsmarges zijn iets groter, waardoor de capaciteit juist kleiner wordt. Het hele verhaal grotere capaciteit komt van de fabrikanten. De grootste beperking in de capaciteit is de layout van de infrastructuur. Je kunt immers niet 2 treinen tegelijk door een wisselstraat sturen, niet met ATO en zelfs niet met ETCS level 3.

Jan-Willem van der Linden|05.11.21|16:03

Het zal er op papier en berekende modellen wel allemaal prima uitzien. Dat is in vele gevallen zo omdat men naar een bepaalde uitkomst rekend, zie overheid als voorbeeld. Dit is niet de bedoeling van dit soort berekeningen.
De bedoeling is dat je er parameters in stopt en de uitkomst als verwachtingspatroon gebruikt…. niet als een vooruitziende blik, zo deze uitkomst gaat het worden…. heeft nog nooit gewerkt, gaat ook nooit zo werken

Marc Busio|06.11.21|11:08

Daarbij komt dat een capaciteitsverhoging op de regionale lijnen in het noorden van het land nu niet bepaald noodzakelijk is. Die dieseltreintjes van Arriva maken hun ritten gedurende een groot deel van de dag met slechts een minimaal aantal passagiers aan boord. Met andere woorden: een goed gebied om de vele kinderziektes die ERTMS met zich mee zal brengen te tackelen alvorens het landelijk uit te rollen en geen ramp als die capaciteitsverhoging een loze belofte blijkt te zijn.

Illya Vaes|09.11.21|11:35

En het blijft zo dat een trein op waterstof minstens drie keer zoveel energie kost om in beweging te brengen als een trein op bovenleiding, dus daar is niets “duurzaam” aan. Kennelijk alles liever dan investeren in bovenleiding, dat geld moet wat de provincie betreft zeker naar wegen blijven gaan (ruimtevretend en uitstootverhogend extra verkeer aantrekkend; ook elektrische auto’s vreten stroom en veel fijnstof komt van de banden).

Pat Rick|10.11.21|10:20

@Marc: je vergist je: de lijn Leeuwarden – Groningen moet worden uitgebreid: een deel (8 km) wordt verdubbeld en wellicht is nog meer nodig. Dit soort investering ondersteunen makkelijker economische groei dan investeren in de randstad (waar infra duur is, en men veel meer geld moet spenderen om dezelfde groei te realiseren). Groningen groeit hard met de wind- en waterstofeconomie en datacenters. De stad is ook geweldig om te wonen, dus snel verbinden met de Lelylijn!

Jan Amereiw|14.11.21|20:32

De regionale lijnen gewoon door laten dieselen, de treinen die er rijden zijn al een stuk zuiniger en schoner. Een bovenleiding kost nogal wat, ook landschap ontsierend. Dan de EMRTS, prima, is de EU norm. Wel even er aan denken, bij inbouw in materieel, dat de STAR niet wordt vergeten. Neem de historische diesels ook even mee.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.