ERTMS

Geactualiseerde planning en kostenraming programma ERTMS loopt vertraging op

Een NedTrain-werkplaats2017, Steven Lek / Wikimedia Commons

Vanwege de huidige risico’s en onzekerheden is het niet gelukt om in de zeventiende voortgangsrapportage ERTMS de geactualiseerde planning en kostenraming van het programma met de Kamer te delen. Dat schrijft staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat Vivianne Heijnen in haar begeleidende brief aan de Tweede Kamer. 

In de voortgangsreportage gaat Heijnen in op de huidige krapte op de arbeidsmarkt. “De uitrol van ERTMS is omvangrijker dan gedacht, terwijl de beschikbaarheid van voldoende personeel steeds meer een uitdaging is”, aldus de staatssecretaris, die bovendien wijst op de rondetafelconferentie over ERTMS van afgelopen mei. Daar klonk volgens Heijnen een “breed gedragen inzicht dat het niet haalbaar is om alle plannen voor de uitrol van ERTMS bijtijds uit te voeren.”

Vanwege de risico’s en onzekerheden zal de “budgetspanning” bovendien verder oplopen. Hierdoor heeft de geactualiseerde planning en kostenraming van het programma vertraging op gelopen, schrijft de staatssecretaris. Ze hoopt in het voorjaar van 2023 alsnog de kamer te kunnen informeren over de planning en kostenraming.

Noordelijke lijnen

Uit de woensdag gepubliceerde Actualisatie Monitoringskader ERTMS 2022 blijkt verder dat het percentage treinkilometers verder zal toenemen. Momenteel is 340 kilometer spoor in Nederland voorzien van ERTMS. Daar maken onder meer de HSL-Zuid, de Betuweroute, de Hanzelijn en het baanvak Utrecht-Amsterdam deel van uit. Na de uitrol in het Programma ERTMS zal 685 kilometer spoor van ERTMS zijn voorzien. Met de toevoeging van de Noordelijke Lijnen neemt dat aantal toe naar 955 kilometer. Op dit moment is 34 procent van het Nederlandse beveiligde spoornet van ERTMS voorzien, ten opzichte van 24 procent in 2019.

Door de toevoeging van de Noordelijke Lijnen zal het percentage treinkilometers onder ERTMS verder oplopen, van 34 naar 39 procent. Het aantal reizigerskilometers onder ERTMS stijgt eveneens, van 35 naar 37 procent. Volgens het ministerie is het effect van het Programma ERTMS echter kleiner dan eerder berekend. De reden hiervoor ligt in wijzigingen in de vervoersprognoses. De nieuwe prognoses laten in de referentiesituatie namelijk meer reizigers zien op het ERTMS-netwerk dan in eerdere analyses van het ministerie. De toevoeging door het programma ERTMS is hierdoor kleiner.

Internationaal treinverkeer

Het ministerie heeft in haar laatste rapportage ook de lijnvoering geactualiseerd naar de meest recente situatie waarin ook de routering van internationaal treinverkeer van en naar Brussel, Parijs en Berlijn is opgenomen. In het nieuwe rapport is ook de verwachte situatie rond overwegen in 2030 geactualiseerd en is de spoorveiligheid over de afgelopen vijf jaar verwerkt.

In de rapportage concludeert het ministerie verder dat er “geen nieuwe inzichten aangaande de technisch / inhoudelijke uitwerking van het programma” naar voren zijn gekomen die tot wijzigingen in het monitoringskader leiden. De “feitelijke toets” volgt volgens het ministerie pas bij “de oplevering van producten”, ofwel de praktische uitrol van ERTMS in Nederland.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een actie abonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

start actie abonnement

Auteur: Kenneth Steffers

Kenneth Steffers is (politiek) verslaggever, journalist en redacteur voor SpoorPro.nl

2 reacties op “Geactualiseerde planning en kostenraming programma ERTMS loopt vertraging op”

Marnix Kerkhoff|31.10.22|13:54

De Link naar de Actualisatie Monitoringskader ERTMS 2022 werkt helaas niet

Pat Rick|02.11.22|14:47

Het is meer werk dan gedacht en met minder beschikbare mensen zal het langer duren. Voorsorteren op een duurder wordend project en meer budgetaanvragen.

Maar waarom is het belangrijk te weten hoeveel % van de reizigerskilometers onder ERTMS wordt gedaan. Je moet streven naar volledige uitrol over het relevante spoorwegennet. Wellicht is het de moeite waard om te kijken naar de Deense aanpak, die voortvarender is.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.