Een goederentrein rijdt voorbij op station Breda

Bodemversteviging en betere energievoorziening topprioriteiten voor ProRail

Foto: Marieke van Gompel2021, ProMedia

Het verstevigen van de slappe bodem onder het spoor en het vergroten van de energievoorziening, om zo meer treinen te kunnen laten rijden, zijn wat ProRail-ceo John Voppen betreft de topprioriteiten van de spoorbeheerder.

Dat zegt Voppen dinsdag in gesprek met De Telegraaf. In een ideaal scenario zouden dat de twee zaken zijn waar ProRail zijn aandacht op richt. Het belang van een stevige bodem bleek maandag nog, toen de spoorbeheerder bekendmaakte dat het vanaf eind 2023 alsnog mogelijk wordt om sneller van Amsterdam naar Berlijn te reizen, onder meer dankzij de inzet van speciale locomotieven. Maar doordat deze zwaarder zijn dan de reguliere exemplaren, geldt er een snelheidsbeperking tussen Amsterdam en Deventer.

Volgens de ceo moet de spoorbeheerder dan ook allereerst zorgen dat de basis goed is als het de komende tien jaar meer treinen wil laten rijden. Daarover vallen ook het verder terugdringen van het aantal overwegen en aanpassingen aan de stations in Nederland, met name die in de Randstad en bij belangrijke woningbouwlocaties.

De juiste keuzes maken, is in dat opzicht de grootste uitdaging, zegt Voppen. Zo heeft het volgens hem op dit moment weinig zin om alle ballen op een project als de Lelylijn te gooien. Deze onderneming noemt hij een “politieke keuze”.

“Als je mij vraagt wat voor de middellange termijn het beste is voor Nederland, dan zeg ik ‘nu niet’. Er zijn andere investeringen die nu belangrijker zijn”, aldus Voppen, die vooral knelpunten wil aanpakken.

Een ander veel besproken project, de Noordtak Betuweroute, kan daarentegen wel op de goedkeuring van de ProRail-topman rekenen. “Als ik kijk naar het belang van de bereikbaarheid van Nederland, dan zeg ik ‘afmaken die lijn!’ Het vergroot de capaciteit voor het goederenvervoer en het reizigersvervoer.”

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een actie abonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

start actie abonnement

Auteur: Nick Augusteijn

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.