Vervanging interlocking bij Arnhem

‘Emplacement Arnhem klaar voor de toekomst met vervanging treinbeveiliging’

Dura Vermeer Railinfra en Sweco hebben vorige week de interlocking van de treinbeveiliging bij het spooremplacement Arnhem vervangen. “Daarmee is de treinbeveiliging klaar voor de toekomst”, licht projectleider Arjan van Erven bij Dura Vermeer toe.

De interlocking is een systeem die seinen en wissels aanstuurt en zorgt dat er een veilige rijweg wordt ingesteld. De bestaande interlocking EBS is na tientallen jaren dienst vervangen door het interlockingssysteem iVPI van Alstom.

Beter onderhoud met nieuwe treinbeveiliging

Van Erven: “Met de nieuwe versie iVPI is er makkelijker onderhoud te plegen dan met eerdere versies van iVPI en zeker ten opzichte van het 27 jaar oude EBS-systeem van Siemens. ProRail, Sweco en Dura Vermeer hebben gezamenlijk gewerkt aan een upgrade van de iVPI en deze is in Arnhem geïmplementeerd.”

“Het nieuwe systeem is bedrijfszekerder en biedt de mogelijkheid om het emplacement Arnhem in veel meer gebieden in te delen. Als een aannemer bijvoorbeeld onderhoud wil uitvoeren aan iVPI, dan hoeft maar een deel van het gebied buitendienst te worden gesteld. Deze versie van het systeem biedt de mogelijkheid om veel meer gesectioneerd te werken.” Volgens de projectleider biedt het systeem de mogelijkheid om in de toekomst werkzones in te stellen, al is deze functionaliteit op dit moment nog niet in gebruik.

De vervangen van interlocking naar iVPI behoort tot het grotere spoorprogramma voor het vervangen treinbeveiligingsinstallaties. Daarmee is de nieuwe interlocking ook geschikt om te koppelen met ERTMS dat over enkele jaren in Arnhem zal worden gebouwd.

Een ander voordeel dat iVPI biedt is dat de onderhoudsaannemer veel beter zelf data op afstand kan uitlezen en op basis daarvan actie ondernemen. “Voorheen was de onderhoudsaannemer hiervoor afhankelijk van de leverancier. Soms betekende dat zelfs dat Siemens in Duitsland ingeschakeld moest worden. Dat is nu verleden tijd.”

Vervanging interlocking bij Arnhem
Maandagochtend kon het treinverkeer van en naar Arnhem volgens planning weer worden opgestart. Foto: Sweco

Veel minder interlockingskasten

Ook het aantal interlockingskasten is flink teruggedrongen, vertelt de projectleider. “Verspreid over twee technische ruimtes stonden ongeveer veertig kasten voor de aansturing van het emplacement. Dat is nu overgenomen door zes kasten in één technische ruimte.

De ombouw van de interlocking vond vorige week plaats in een 148-urige buitendienststelling, waarbij emplacement Arnhem volledig buitendienst werd gesteld, inclusief alle aansluitende baanvakken. Tientallen monteurs van Dura Vermeer en ingenieurs van Sweco waren druk in de weer om de installaties om te bouwen en te testen.

Meeliften met buitendienststelling

Tijdens de onttrekking van het treinverkeer hebben BAM Rail en Movares gelijktijdig een aanpassing aan het perron gemaakt, waardoor er meer treinen van en naar station Arnhem kunnen rijden. Ook is het aantal wissels uitgebreid. “Deze aanpassingen zijn direct geïntegreerd in het nieuwe interlockingssysteem. Nu is Arnhem klaar voor de aansluiting op ERTMS. Dat was met het oude systeem niet mogelijk”, licht Van Erven toe.

Ook onderdeel van de werkzaamheden op het emplacement was de vernieuwing van de voedingen richting de treinbeveiliging en alle telecominstallaties en glasvezel.

Maandagochtend kon het treinverkeer van en naar Arnhem volgens planning weer worden opgestart.

Lees ook:

Regionale spoorlijnen Groningen en Friesland krijgen ERTMS
Alstom over de evolutie van interlockings, van hefboom tot digitaal systeem

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een actie abonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

start actie abonnement

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is journalist van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

1 reactie op “‘Emplacement Arnhem klaar voor de toekomst met vervanging treinbeveiliging’”

asierts|18.08.21|16:39

Begrijp ik het nu goed dat iVPI voorzien is van een (naar ik hoop gestandaardiseerde) koppeling naar een Radio Block Center?
Dat zou echt fantastisch zijn, vooral voor reizigers en vervoerders! Want die mogelijkheid betekent immers *GEEN* kostbare en langdurige buitendienststelling bij ETCS-invoering, en dat is natuurlijk geweldig mooi nieuws! Zeker voor kritieke knopen als Arnhem en Zwolle, waar een ultrakorte treinopvolging essentieel is voor prestatievermogen en attractiviteit.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.