Station Delft, doorgang

Draaideuren spoortunnel Delft kosten mogelijk 10 miljoen extra

De kosten van het oplossen van de problemen met de draaideuren in de spoortunnel van Delft kunnen  oplopen tot tien miljoen euro. Dat meldt spoorbeheerder ProRail maandag. ProRail verwijderde de deuren in de spoortunnel, omdat deze hard gingen draaien als er een trein met hoge snelheid door de tunnel reed. ProRail gaat de draaideuren dit jaar verstevigen en terugplaatsen. Daardoor kunnen reizigers het perron veilig bereiken en kan ook de snelheid van de treinen weer omhoog naar 120 kilometer per uur.

De kosten voor de aanpassingen in 2016 en 2017 bedragen zo’n 3,4 miljoen euro. Mogelijk moeten er ook nog luchtschachten in de tweede tunnel worden geplaatst om ervoor te zorgen dat treinen met 140 kilometer door de tunnel te kunnen rijden. De meerkosten hiervan bedragen zes miljoen euro.

Stationshal

Toen er problemen met de draaideuren onstonden verlaagde ProRail de maximumsnelheid van de treinen in de tunnel en verwijderde de draaideuren. Naast het verstevigen en terugplaatsen van de deuren worden nog een aantal andere aanpassingen gedaan.

Het afgelopen jaar is onderzoek gedaan naar het ontstaan van over- en onderdruk in de stationshal. De hoge luchtdrukken ontstaan als treinen met hoge snelheid door de tunnel rijden. Uit verschillende metingen is gebleken dat de luchtdrukken niet afwijken van de waarden die berekend waren tijdens de bouw van het station. Het gebouw is daar in zijn geheel op ontworpen, alleen de bewegende delen in het station bleken er niet tegen bestand.

Draaideuren

De oorspronkelijke draaideuren hadden een dubbelfunctie. Naast toegangsdeuren waren het ook vluchtdeuren. In de nieuwe situatie zijn deze twee functies gescheiden en komen er aparte vluchtdeuren naast de versterkte draaideuren. Verder worden ventilatiesystemen aangepast en komen er ontluchtingskleppen in het overstek van de bovengrondse stationshal. Daardoor kan de luchtdruk makkelijker het gebouw uit en kan de snelheid van de treinen weer omhoog naar 120 kilometer per uur.

De uitvoering van de werkzaamheden aan het gebouw starten in de loop van dit jaar. De maatregelen worden niet in één keer, maar na elkaar uitgevoerd. Daardoor kan tussentijds steeds gemeten worden of ze het beoogde effect hebben.

Tegenvallers

Staatssecretaris Dijksma van Infrastructuur en Milieu meldt daarnaast aan de Tweede Kamer dat de overheid nog eens elf miljoen euro extra zal moeten bijdragen aan het project omdat de gemeente Delft een tegenvaller heeft. Dat komt doordat de rente-inkomsten van uitgezette subsidiebedragen uitblijft door een aanhoudende lage rentestand.

De kosten van de bouw van de spoortunnel in Delft waren geraamd op 270 miljoen euro. Door tegenvallers tijdens de bouw zijn deze echter opgelopen tot 550 miljoen euro. ProRail kondigde eerder aan dat er nieuwe tegenvallers aan zitten te komen. Daar wordt op dit moment nog onderzoek naar gedaan.

Marieke van Gompel

Lees meer:

Ondergrondse spoortunnel Delft kampt met problemen

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

4 reacties op “Draaideuren spoortunnel Delft kosten mogelijk 10 miljoen extra”

Jan Baars|03.03.16|11:36

Volgens mij valt dit totaal niet uit te leggen aan de burger. Dat je iets over de geraamde kosten ga dat kan voorkomen, echter dat het resultaat meer dan twee keer zo duur wordt en dat er nog meer kosten in de pijpleiding zitten grenst aan waanzin. Hier hebben meerdere zitten te slapen, nodig tijd om hier een onderzoek op los te laten en alle in rekening gebrachte kosten eens tegen het licht te houden.
Terloops leest ik ook nog dat de gemeente met subsidie gelden aan het beleggen is.

Arco Sierts|03.03.16|12:52

Het is wel van belang om onderscheid te maken tussen echte tegenvallers en additionele (functionaliteits)wensen. Als de tunnel straks doorgaand viersporig gereed is, dan is dat aanvullende functionaliteit, want het vertrekpunt op 270 miljoen was tweesporig + voorbouwen spoor 3+4.

Maar goed, dat verklaart nooit het totale bedrag. Ben ook heel benieuwd waar het dan wel in zit…

Antoine Berben|03.03.16|13:26

Met Jan Baars ben ik van mening dat deze problemen volstrekt niet uitgelegd kunnen worden en slechts kunnen worden beoordeeld als grove fouten van de zijde van de ontwikkelaars en de bouwers zelf. Mitsdien dienen zij ook voor deze extra kosten op te gaan komen en niemand anders.

Hans Schoenmakers|03.03.16|17:17

Hoe kan het zijn dat de StaS Dijksma zomaar 11 miljoen heeft om de tegenvaller van de gemeente Delft ‘recht te trekken’. In Venlo proberen we een tunnel te krijgen ter vervanging van een overweg waar treinen uit vier richtingen voor veel oponthoud zorgen. De StaS vindt een tunnel niet kosteneffectief. Als Venlo niet aan de Duitse grens maar in de Randstad had gelegen dan hadden we de tunnel decennia eerder al gehad en was er nu misschien sprake van ‘betonrot’ o.i.d.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.