Trein Renfe bij Castellbisbal in Spanje

Alstom en Bombardier installeren beveiliging op Spaanse spoorlijn

Alstom en Bombardier hebben een gezamelijk opdracht gegund gekregen voor het beveiligen van een 56 kilometer lange spoorverbinding bij de spaanse stad Barcelona. Daarbij wordt de spoorlijn uitgerust met ERTMS en met interlocking. Het consortium voert de opdracht met een waarde van zo’n 73 miljoen euro uit in opdracht van spoorbeheerder Adif.

Het gaat om lijn R1 tussen L’Hospitalet de Llobregat en Mataró. Het consortium is verantwoordelijk voor het ontwerp, de installatie, het testen en ingebruikname van het beveiligingssysteem. Alstom levert zijn systeem Atlas 200 ERTMS Level 2 dat gebaseerd is op het communicatiesysteem GSM-R. GSM-R wordt redundant uitgevoerd om de betrouwbaarheid te verhogen. Bombardier is verantwoordelijk voor het interlocking systeem Bombardier EBI Lock 950.

Opdracht

Met de installatie van ERTMS zal naar verwachting de capaciteit en de betrouwbaarheid van het treinverkeer toenemen. De opdrachtsom van Alstom is 38,5 miljoen euro. Bombardier ontvangt 34,2 miljoen euro voor het spoorproject.

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

1 reactie op “Alstom en Bombardier installeren beveiliging op Spaanse spoorlijn”

Arco Sierts|25.02.16|14:29

Beter gezegd: Alstom levert het ERTMS-deel en Bombardier de infrazijdige veiligheidslogica (NL: blokbeveiliging = Engels: Interlocking).
Dit laatste is *GEEN* onderdeel van het ERTMS.

Het systeem ERTMS houdt zich bezig met 1) interoperabele communicatie tussen infra en railvoertuig, met 2) treinzijdige signalering, en met 3) treinzijdige veiligheidslogica. Oftewel met hetgeen wat in Nederland ‘seingeving’, ‘treincommunicatie’ en ‘treinbeinvloeding’ wordt genoemd

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.