Goederentrein, Calandbrug, Europoort Rotterdam

Zestig miljoen euro EU-subsidie voor verleggen goederenspoor Rotterdam

Nederland krijgt zestig miljoen euro EU-subsidie voor het verleggen van de goederenspoorlijn ter hoogte van de Theemsweg in de haven van Rotterdam. Daarmee moet de Calandbrug worden ontlast, die geregeld open moet voor schepen en daarmee goederentreinen vertraagt. Het totale project gaat zo’n tweehonderd miljoen euro kosten, met bijdragen van het Havenbedrijf Rotterdam, het Rijk en het bedrijfsleven.

De Calandbrug is een stalen hefbrug uit 1969 over het Calandkanaal in het Rotterdamse havengebied en maakt deel uit van de Betuweroute. De brug moet regelmatig open voor het scheepvaartverkeer, dat voorrang heeft. Door de verwachte toename van het aantal schepen dat onder de brug door wil varen, moet het spoorverkeer in de toekomst wellicht wachten en kan hierdoor een capaciteitsprobleem ontstaan.

De Europese Commissie maakt in totaal 13,1 miljard euro vrij voor onderzoek naar en steun bij de bouw van 276 infrastructurele projecten in Europa. Samen met bijdragen van publieke en private sectoren loopt dit bedrag op tot bijna 29 miljard. Nederland krijgt daarvan 148 miljoen, onder andere voor het verleggen van de goederenspoorlijn in Rotterdam. Andere projecten zijn grotere sluizen bij Terneuzen, de bouw van de nieuwe Zeesluis bij IJmuiden en verduurzaming van de binnenvaart.

Spoorverbinding

Nederland krijgt ook 8,3 miljoen euro voor een studie naar het verbeteren van de spoorverbinding tussen Groningen en Bremen in Duitsland. Een onderzoek naar grensoverschrijdend spoorvervoer tussen België, de provincie Limburg en Duitsland mag rekenen op een bijdrage van ruim 4,7 miljoen euro.

Het bedrag voor Groningen-Bremen komt bovenop de 17 miljoen euro die staatssecretaris Wilma Mansveld van Infrastructuur en Milieu eerder al reserveerde voor de verbinding. Hiermee neemt de reistijd voor treinreizigers tussen Groningen en de Duitse steden met meer dan drie kwartier af naar nog geen twee uur.

IJzeren Rijn

Voor de nieuwe IJzeren Rijn naar het Alpengebied stelt de Commissie voor het Nederlandse gedeelte 3,5 miljoen beschikbaar. Daarvan is 2,9 miljoen voor het ministerie van Infrastructuur en Milieu en 625.000 euro voor de provincie Gelderland. Een studie naar de implementatie van het spoorveiligheidssysteem ERTMS op de lijn Kijfhoek-Roosendaal tot aan de Belgische grens krijgt 2,35 miljoen euro.

Volgens Eurocommissaris Violeta Bulc van Transport tilt de investering de Europese infrastructuur naar een hoger plan. Het hele pakket aan middelen zou de komende vijftien jaar ook tien miljoen banen moeten opleveren. Bulc spreekt van “het grootste Europese pakket maatregelen voor de transportsector ooit.” Met het geld voor het Trans-Europese transportnetwerk (Ten-t) wil zij verbindingen binnen de EU verbeteren.

Martijn van Best

Lees ook:

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Uw abonnement helpt onze journalisten bij het zoeken naar de waarheid in de spoorsector.

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de introductieaanbieding ‘eerste maand gratis.

start 1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Redactie

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.