Duits-Oostenrijks akkoord over Brenner-basistunnel

Duitsland en Oostenrijk zijn het eens geworden over uitbreiding van het Duitse spoor om de toegang tot toekomstige Brenner-basistunnel te verbeteren. De Duitse transportminister Peter Ramsauer en zijn Oostenrijke collega Doris Bures hebben hierover een overeenkomst gesloten.

Om de huidige Brennerspoorlijn tussen Oostenrijk en Italië geschikt te maken als schakel in het trans-Europese vervoersnetwerk TEN-spoornetwerk is vorig jaar afgesproken dat de 55 kilometer lange Brenner-basistunnel gebouwd gaat worden. De tunnel moet ertoe bijdragen dat meer transport via het spoor gaat verlopen om het vrachtverkeer over de weg te ontlasten.

Uitbreiding sporen Duitsland

Om het verwachte verkeer via de tunnel zonder problemen op te vangen moet aan de Duitse kant het spoor tussen München en Oostenrijkse grens worden uitgebreid tot vier sporen. De Duitse en Oostenrijkse infrastructuurbeheerders gaan de plannen om de capaciteit van het spoor te verbeteren nog verder met elkaar afstemmen.

De kosten voor de Brenner-basistunnel worden geschat op meer dan 10 miljard euro.

Auteur: Yvonne Ton

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.