NABO

Kamermeerderheid wil vaart bij ‘stokkende’ aanpak NABO-programma

Het sluiten van NABO's houdt de gemoederen behoorlijk bezig. Paul van Galen / Wikimedia Commons

Een motie waarin wordt verzocht dat de regering met gemeenten en belanghebbenden in gesprek gaat over het opheffen van onbeveiligde spoorwegovergangen (NABO’s), haalde dinsdag een Kamermeerderheid en is daardoor aangenomen. De motie werd ingediend tijdens de plenaire vergadering door de Kamerleden Fahid Minhas (VVD) en Stieneke van der Graaf (CU), beiden onderdeel van het kabinet Rutte IV.

In de motie wordt er op gewezen dat er nog altijd een “aanzienlijk aantal” niet actief beveiligde overwegen zijn die zorgen voor gevaarlijke situaties op en rondom het spoor. Minhas en Van der Graaf verzoeken de regering om met gemeenten en andere belanghebbende organisaties in gesprek te gaan over de “stokkende aanpak” van het NABO-programma. Daarbij zal ook worden gekeken naar spoorbeheerder ProRail en de onlangs aangestelde NABO-bemiddelaar Helma Lodders.

Volgens de Kamerleden en een ruime meerderheid van De Tweede Kamer (alleen FVD stemde tegen) moet er ook worden onderzocht welke juridische instrumenten er nodig zijn om de aanpak van de onbewaakte spooroverwegen in een sneltreinvaart te brengen.

Staatssecretaris Vivianne Heijnen van IenW reageert op de motie dat ze het oordeel over de aanpak van NABO’s graag aan de Kamer overlaat. Ze wijst er op dat ProRail momenteel in gesprek is met gemeenten en belanghebbenden. “De nieuwe landelijk bemiddelaar, Helma Lodders, is inmiddels ook voortvarend aan de slag gegaan”, aldus de staatssecretaris. Navraag leert dat de spoorsector vooralsnog geen kennis met Lodders heeft gemaakt. In ieder geval komt het ministerie nog dit voorjaar met een plan van aanpak rondom de NABO’s.

Of motie zal bijdragen aan versnelling van aanpak blijft de vraag

Met het aannemen van de motie staat het thema NABO’s weer op de Haagse agenda, maar of het bij zal dragen aan een versnellingsproces is nog maar zeer de vraag. ProRail gaf amper twee maanden geleden nog aan dat het NABO-programma dit jaar niet kan worden afgerond. “ProRail kan niet eenzijdig besluiten om een NABO te sluiten. Dat is juridisch niet mogelijk. In sommige gevallen zijn we afhankelijk van langdurige onderhandelingen”, zei de spoorbeheerder erover.

ProRail-CEO John Voppen zei in het eindejaarsinterview van 2022 met SpoorPro dat er wel degelijk resultaten worden geboekt met de aanpak van NABO’s. “Zo hebben we bijvoorbeeld 15 overwegen aangepakt waar alleen borden waarschuwen voor het naderen van de overweg (NABO). Op 15 december 2022 bijvoorbeeld nog één in Friesland. Dit type overwegen willen we allemaal uit het spoornet hebben.” Maar volgens Voppen blijft het een “grote en lastige opdracht”. Hij wijst erop dat de NABO’s alleen aangepakt kunnen worden wanneer alle betrokken partijen met elkaar samenwerken.

Het NABO-programma is in 2018 gestart en duurt volgens de meest recente prognose van ProRail nog tot in 2024. De spoorbeheerder verwacht nog dit jaar zo’n 32 NABO’s onder handen te nemen.

Lees ook:

Auteur: Kenneth Steffers

Kenneth Steffers is (politiek) verslaggever, journalist en redacteur voor SpoorPro.nl

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Kamermeerderheid wil vaart bij ‘stokkende’ aanpak NABO-programma | SpoorPro.nl