NS, trein, verkeersleidingspost, Utrecht

ProRail: treinverkeer kan opnieuw uitvallen door personeelstekort

ProRail sluit niet uit dat de komende tijd vaker treinen uit gaan vallen door personeelstekort op verkeersleidingsposten. “Op het moment dat iemand ziek wordt in een vakantierooster, dan hebben wij een probleem. We hebben hier onvoldoende fallback voor”, aldus operationeel directeur Ans Rietstra.

Rietstra ging in de uitzending van BNR in op het tekort op de verkeersleidingsposten. Woensdag reden er vanwege een ziekmelding op de verkeersleidingspost in Utrecht tot 15.00 uur minder treinen. Het kwam dit jaar meerdere keren voor dat treinen niet of beperkt konden rijden vanwege onderbezetting, in de meeste gevallen gold dat voor de treinen die aangestuurd worden vanuit de verkeersleidingspost in Utrecht.

Groot personeelstekort op verkeersleidingsposten

De operationeel directeur erkende dat er al een tijd lang een groot personeelstekort is op de verkeersleidingsposten. “En nu vandaag als het al krap is in de vakantieperiode is er ook een ziekmelding en dat betekent dat we op deze baanvakken op dit moment geen treinen kunnen rijden”, stelde ze. “Een treindienstleider heeft baanvakkennis nodig en kennis van veiligheid op het spoor en het is belangrijk dat die kennis ook op dat baanvak geprojecteerd blijft.”

Ze wijst erop dat op de baan van treindienstleider vijfduizend sollicitanten reageren voor zestig in te vullen vacatures. De selectie is streng, want kandidaten moeten stressbestendig zijn en analytisch kunnen denken. Maar een klein percentage rond de opleiding met goed gevolg af.

Tot die tijd probeert de spoorbeheerder uit alle macht de bezetting op orde te houden. “Het rooster dat we op dit moment moeten vullen is erg krap op de posten van Utrecht. En tegelijkertijd proberen we op elk moment van de dag een oplossing te vinden met flexibiliteit van medewerkers om dat in te vullen.” Ze sluit niet uit dat het uitvallen van treinen de komende tijd nog een aantal keren gaat gebeuren.

‘Veel ontevredenheid onder personeel’

Volgens vakbond CNV is er onder het personeel veel ontevredenheid over hoge werkdruk op de verkeersleidingsposten en de manier waarop de organisatie wordt geleid. Volgens vakbondsbestuurder Jerry Piqué van CNV Vakmensen is dit ook de reden waarom directeur Verkeersleiding Roel Salden onlangs zijn vertrek aankondigde in een intern bericht van ProRail.

De vakbondsbestuurder wijst erop dat het vanwege het tekort aan treindienstleiders lastig om vakantie op te nemen of om bijvoorbeeld een dienst te ruilen. Medewerkers zijn daarnaast volgens hem ontevreden over ‘hoe er leiding wordt gegeven, maar ook over de  manier van leiding geven’. “Ze vinden dat er niet naar ze wordt geluisterd”, aldus Piqué.

Als voorbeeld noemt de vakbondsbestuurder de geplande sluiting van een aantal verkeersleidingsposten. De verkeersleidingspost in Amersfoort is al gesloten, waardoor treindienstleiders die eerst in Amersfoort werkten, zijn verhuisd de post in Amsterdam. Ook Alkmaar en Den Haag staan op de planning om te worden gesloten. “Treindienstleiders zouden graag zien dat ze mee mogen denken over een oplossing en hoe ze de organisatie in de toekomst zien, maar daar is geen ruimte voor.”

Aantrekken nieuwe treindienstleiders

Een woordvoerder van ProRail geeft aan dat één ziekmelding ‘de druppel kan zijn die de emmer deed overlopen’. Hij zegt dat spoorbeheerder op dit moment kijkt of het op korte termijn mogelijk is om medewerkers die elders in de organisatie werken, en voorheen treindienstleider waren, kunnen worden teruggehaald. “We hebben daarnaast ons recruitmentbudget verachtvoudigd. Ook kijken we of we gepensioneerden terug kunnen halen. Dit is echter lastig, want vanwege de krapte op de arbeidsmarkt zijn op dit moment gepensioneerden erg in trek.”

Vakbonden hebben er bij het CAO-overleg bij ProRail op aangedrongen dat er een onderzoek komt naar de werkbeleving op verkeersleidingsposten. Volgens CNV zijn er op dit moment gesprekken met drie onderzoeksbureaus over de opdracht. De vakbond heeft goede hoop dat het onderzoek voor het einde van het jaar is afgerond.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

1 reactie op “ProRail: treinverkeer kan opnieuw uitvallen door personeelstekort”

Henk Derksen|29.07.21|12:23

misschien toch niet zo,n goed idee om alle regionale verkeerleidingsposten op te heffen

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.