Amsterdam centraal station tijdens de staking, foto: ANP

Resultaat cao-overleg: onderzoek naar werkdruk op verkeersleidingsposten

ProRail heeft ermee ingestemd dat er een onafhankelijk onderzoek komt naar de werkbeleving op verkeersleidingsposten. Daar had vakbond CNV op aangedrongen tijdens de cao-onderhandelingen met de spoorbeheerder. Bij een aantal van de verkeersleidingsposten bij ProRail is al geruime tijd sprake van onderbezetting. Dit heeft er in het afgelopen jaar zelfs toe geleid dat er tijdelijk geen treinen konden rijden.

Vakbondsbestuurder Jerry Piqué van CNV Vakmensen: “De onderbezetting maakt het moeilijk voor medewerkers van verkeersleidingsposten om verlof op te nemen of pauze te nemen. Een paar maanden geleden is hierdoor zelfs het treinverkeer stil komen te liggen.” Ook in september vorig jaar kwam het treinverkeer tussen Dordrecht en Dordrecht Stadspolders enkele uren stil te liggen, omdat er geen vervanging gevonden kon worden voor medewerkers met coronagerelateerde klachten. “Als medewerkers ziek zijn, dan leidt dat al gauw tot problemen in de bezetting”, zegt hij.

Onderzoeksopzet

Er is afgesproken dat ProRail samen met de drie vakbonden CNV Vakmensen, VHS Railprofessionals en FNV Spoor de onderzoeksopzet maakt. Dat onderzoek wordt vervolgens door een onafhankelijke partij gevoerd. Alle partijen hebben ingestemd met het voorstel van VHS niet met de volgende cao-onderhandelingen (cao vanaf 1 januari 2023) te beginnen totdat dit onderzoek en de verbeteracties zijn afgerond.

Naast de onderbezetting zorgt volgens CNV ook de geplande sluiting van een aantal verkeersleidingsposten voor veel onrust. De verkeersleidingspost in Amersfoort is al gesloten, waardoor treindienstleiders die eerst in Amersfoort werkten, verhuizen naar de post in Amsterdam. Ook Alkmaar en Den Haag staan op de planning om te worden gesloten, waardoor het personeel ook naar een andere locatie verhuist. “Dit betekent dat medewerkers langer onderweg zijn naar hun werk. Daarnaast speelt het mee dat het moeilijk is om afscheid te nemen van collega’s waarmee al jarenlang wordt samengewerkt. Verkeersleidingsposten zijn best een familiaire omgeving.”

Staking

FNV Spoor legde vorige week woensdag het werk neer, omdat ProRail niet was ingegaan op een ultimatum dat de vakbond had gesteld. Vakbonden CNV en VHS waren eerder al akkoord met een eindbod van ProRail op 1 maart. FNV Spoor stelde daarop nog aanvullende eisen, waaronder een hogere looneis van 2,8 procent. Na de stakingsactie gingen ProRail en FNV Spoor opnieuw om tafel en maakten nieuwe afspraken.

Die houden onder meer in dat de cao-lonen per 1 januari 2022 met 2 procent worden verhoogd met een een voet van 120 euro. Per 1 januari 2022 is de loonsverhoging gelijk aan de inflatie over 2021 en komt daar nog 0,5 procent bij. Deze loonsverhoging kan nooit lager uitvallen dan 2 procent. Verder wordt per 1 januari 2021 vakantietoeslag opgebouwd over de onregelmatigheidsvergoedingen. De looptijd van de nieuwe cao, zoals die nu is voorgesteld, is van 1 januari 2021 tot 1 januari 2023.

Piqué: “Onze leden hebben op het eindbod van ProRail op 1 maart gestemd. Wij kunnen niet zonder meer akkoord gaan met de afspraken die met FNV Spoor zijn gemaakt. Wij hebben erbij ProRail onder meer op aangedrongen om de ‘Eerder stoppen met werken-regeling’ ook mogelijk te maken voor mensen in consignatiediensten (afroepdiensten). Dit heeft ProRail op ons verzoek nu ook opgenomen in het nieuwe akkoord.”

De vakbondsbestuurder betreurt de stakingsactie van FNV Spoor. “Ik vind het jammer dat mensen op deze manier hun onvrede moeten uiten. De onvrede op de verkeersleidingsposten heeft niet zoveel met cao-onderhandelingen te maken. Dit moet onderdeel zijn van het regulier vakbondsoverleg. Er is nu financieel wat bij gekomen, maar er is nog steeds geen oplossing voor de onvrede op verkeersleidingsposten.”

Nieuwe cao

Alle drie de vakbonden gaan het nieuwe akkoord aan de leden voorleggen. Zij hebben tot 17 mei de tijd om hun stem uit te brengen. Dat is het moment dat duidelijk wordt of alle partijen een nieuwe cao afspreken. ProRail geeft aan dat “het van groot belang om een cao te ondertekenen met zowel CNV Vakmensen, VHS Railprofessionals als FNV Spoor”.

Het onderzoek naar de werkbeleving op verkeersleidingsposten wordt onderdeel van een nieuw cao-akkoord dat over twee jaar zal worden gesloten als het akkoord dat nu ter inzage ligt, afloopt in december 2022. Dat akkoord zal pas worden gesloten als de analyse en de maatregelen hebben geleid tot verbeterde werkomstandigheden.

Onbeperkt lezen?

Ontwikkel jezelf met vakblad SpoorPro.nl.

Krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

1 reactie op “Resultaat cao-overleg: onderzoek naar werkdruk op verkeersleidingsposten”

Henk Bartels|03.05.21|12:33

Dit verhaal is niet helemaal correct.
Bij het sluiten van de post Amersfoort, zijn de meeste personeelsleden naar de post Utrecht verplaatst. En een klein aantal naar de post Amsterdam.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.