Verkeersleidingspost van ProRail in Amsterdam

Minder treinen rond Utrecht door personeelstekort bij ProRail

Een combinatie van ziekteverzuim en structureel personeelstekort op de verkeersleidingspost van ProRail in Utrecht zorgt opnieuw voor uitvallende treinen op het Nederlandse spoor. Donderdag rijden er tot 15.00 uur minder treinen op de trajecten Amsterdam – Amersfoort en Utrecht – Amersfoort.

Op het traject tussen Utrecht en Amersfoort rijden vier in plaats van zes intercity’s per uur. De stoptrein blijft daar ook rijden. Tussen Amsterdam en Amersfoort rijden geen intercity’s. De stoptrein rijdt wel en reizigers mogen ook gebruik maken van de IC naar Berlijn. ProRail kampt al enige tijd met een tekort aan verkeersleiders. Hierdoor is het soms moeilijk om treinverkeersleiders bijvoorbeeld bij een ziekmelding te vervangen. Dat zorgt ervoor dat uitval van treinen soms onvermijdelijk is, omdat op een deel van het spoor dan minder gereden mag worden. “We proberen deze problemen zoveel mogelijk te beperken en zo snel mogelijk structureel op te lossen.”

Gepensioneerden terug in dienst

De spoorbeheerder zet voor de korte termijn zoveel mogelijk mensen van andere verkeersleidingsposten in om de posten te bemannen die te maken hebben met onderbezetting. Ook probeert het met terughalen van gepensioneerden en treinverkeersleiders die inmiddels elders in de organisatie werken tekorten op te vangen. met wisselend succes. “Een treinverkeersleider moet specialistische kennis hebben van het spoortraject dat hij of zij ‘bedient’. Ook snappen we dat niet iedereen dit praktisch kan regelen door bijvoorbeeld een fikse toename van de reistijd.”

Om een structurele oplossing te vinden voor het personeelstekort blijft ProRail flink investeren in wervingscampagnes om nieuwe treinverkeersleiders aan te trekken. Zo is het werving- en selectiebudget in 2021 ten opzichte van 2018 bijna acht keer zo hoog om meer potentiële nieuwe medewerkers te interesseren. Mede door de extra investeringen is sinds 2018 het aantal opgeleide treinverkeersleiders die instromen verdrievoudigd.

Extra opleidingen

Naast bij ProRail zelf kunnen sinds mei ook treinverkeersleiders extern worden opgeleid. De spoorbeheerder startte hiervoor een samenwerking met opleider RailConnect. InTraffic bouwde een verkeersleidingspost na voor trainingsdoeleinden.

Lees ook:

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.