Verkeersleiding, ProRail

ProRail wil gepensioneerde treinverkeersleiders tijdelijk inzetten

ProRail gaat onderzoeken of recent gepensioneerden en treinverkeersleiders tijdelijk weer in dienst kunnen komen op locaties waar dat nodig is. Ook kijkt de spoorbeheerder of er een flexpool met treinverkeersleiders kan worden ingericht waarmee krapte zo snel mogelijk kunnen worden opvangen.

De spoorbeheerder kampte op dit moment op een aantal verkeersleidingsposten met een personeeltekort. Door onderbezetting op een regionale verkeersleidingspost konden op 24 september tijdelijk geen treinen rijden tussen Dordrecht en Dordrecht Stadspolders. Volgens ProRail werd dit onder meer veroorzaakt doordat treinverkeersleiders vanwege het coronavirus uit voorzorg niet konden werken doordat zij lichte gezondheidsklachten hadden.

Tekort aan personeel

ProRail geeft aan op korte termijn vanuit ‘landelijk perspectief’ te bekijken waar een mogelijk tekort aan personeel dreigt. De spoorbeheerder probeert dit met personeel van verkeersleidingsposten ‘waar de bezetting wel goed is’ zoveel mogelijk op te vangen. “Dit is echter niet altijd mogelijk, omdat een treinverkeersleider specialistische kennis moet hebben van het spoortraject dat hij of zij bedient. Ook snappen we dat niet iedereen dit praktisch kan regelen door bijvoorbeeld een fikse toename van de reistijd”, licht de spoorbeheerder toe.

Op een aantal verkeersleidingsposten kampt ProRail met een tekort aan treinverkeersleiders. Volgens het spoorbedrijf komt dit doordat het qua personeel al niet ruim in de bezetting zat in combinatie dat meer medewerkers niet kunnen werken in afwachting van een coronatest vanwege milde klachten. “De situatie vraagt op dit moment veel van onze treinverkeersleiders. De flexibiliteit die zij tonen, om zoveel mogelijk hinder voor het treinverkeer te voorkomen in deze lastige tijd, is echter een groot compliment waard.”

Treinverkeersleiders

Treinverkeersleiders zijn essentieel voor het laten rijden van treinen. Zij hebben een vitaal beroep en werken nog steeds met elkaar op de verkeersleidingsposten. Bij milde klachten zoals een verkoudheid moeten zij zich echter laten testen en thuis wachten op de uitslag. Daarmee komt er volgens ProRail nog ‘een extra druk te staan’ op de huidige bezetting. Op een aantal verkeersleidingsposten wordt het ‘steeds lastiger om reservepersoneel in te plannen’ die diensten kunnen overnemen wanneer iemand zich ziek meldt.

Nederland heeft treinverkeersleidingsposten in Groningen, Zwolle, Utrecht, Arnhem, Eindhoven, Maastricht, Roosendaal, Rotterdam, Zwijndrecht, Den Haag, Alkmaar en Amsterdam.

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de introductieaanbieding.

Bekijk de introductieaanbieding

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.