Thermietlaswerkzaamheden op het spoor

Nachtwerkers, wat vinden jullie? Meer of minder nachtwerk?

's Nachts het spoor repareren, zodat overdag de dienstregeling weer uitgevoerd kan worden. Shutterstock

De discussie rond spoor- en infrawerkzaamheden gedurende de nacht is actueler dan ooit. Alle partijen in de spoor- en infrasector lijken te vinden dat het klaar moet zijn met nachtwerk. Maar één partij hebben we nog niet of nauwelijks gehoord in dit verhaal: de nachtwerkers zelf. SpoorPro wil met name van hen weten hoe zij erin staan. Immers, zij staan centraal in deze hele kwestie!

Er zijn veel kanten aan het nachtwerk. Niet alleen in de spoor- en infrasector wordt er ’s nachts gewerkt. Zonder compleet te willen zijn: ook politiemensen, brandweerlieden, ziekenhuispersoneel en beveiligers werken in de nachtelijke uren, terwijl er tevens in grote fabrieken en in de logistieke sector 24-uursdiensten gedraaid worden.

Van politie, brandweer en ziekenhuis wordt het als ‘normaal, want noodzakelijk’ beschouwd dat er ook ’s nachts wordt gewerkt. De industrie maakt omwille van commerciële motieven haar eigen keuzes en kán dat ook. Wie betaalt, die bepaalt. Maar de spoor- en infrasector werkt welbeschouwd vanuit de staat. Natuurlijk, de aannemers staan op zichzelf en dienen hun eigen broek op te houden, maar zij zijn zéér afhankelijk van ProRail en Rijkswaterstaat. Zij ‘verdelen’ namelijk het werk.

Geluiden uit de sector

Wat bij werkgevers een rol speelt in de discussie is de beroerde arbeidsmarkt. Het is al moeilijk om goede mensen te vinden die in de rail- en infrabranche aan de slag willen, maar het fenomeen ‘nachtwerk’ maakt dat nog moeilijker. De jongste generaties zien het niet zitten om ’s nachts te werken. Sterker nog: zij opteren vaak voor parttime werk en vooral veel vakantiedagen.

En juist vanuit de opdrachtgevers klinkt de roep om te stoppen met nachtwerk het hardst. Zo is ProRail-CEO John Voppen een voorstander van het stoppen met werk in de nachtelijke uren. “Ik zie het als een verantwoordelijkheid voor iedereen in de sector om de stap te zetten naar meer dagwerk”, zei hij op een symposium over nachtwerk, georganiseerd door de stichting railAlert, het kennisplatform met betrekking tot arbeidsveiligheid op en rondom het spoor. “Voor ProRail geldt: we zeggen het niet alleen, maar we gaan het ook doen.”

De mensen die echt kunnen oordelen over nachtwerk, dat zijn de ervaringsdeskundigen

Verder roeren ook instanties als de Arbeidsinspectie, het RIVM en vakbonden zich. Zij zijn om diverse redenen faliekant tegen nachtwerk. Rijkswaterstaat houdt zich vooralsnog graag op de vlakte over de discussie.

Buitendienststellingen, files en de portemonnee

Overigens is ’s nachts werken in de rail- en infrabranche louter ontstaan om reizigers, over het spoor dan wel de weg, tegemoet te komen. Buitendienststellingen van trajecten, daar zitten treinreizigers niet op te wachten. Omrijden of in de file staan, daaraan hebben automobilisten een broertje dood. Om nog maar te zwijgen over de goederenvervoerders. Buitendienststellingen van (spoor)wegen raakt hen direct in de portemonnee.

Nachtwerkers, wat vinden jullie?

Kortom: het spel is op de wagen. Maar SpoorPro wil weten wat de nachtwerkers er zelf van vinden. Immers, sommige mensen vinden het juist fijn om ’s nachts te werken, om wat voor reden dan ook. En bovendien is er de financiële factor: ’s nachts werken betaalt beter. Het is natuurlijk makkelijk om vanachter een bureau te bepalen of nachtwerk wel of niet goed is en wat de voor- en nadelen zijn, maar de mensen die er écht over kunnen oordelen, dat zijn de ervaringsdeskundigen. En juist van hen willen we graag weten hoe zij in de discussie staan.

We willen nachtwerkers dan ook nadrukkelijk vragen om mee te doen aan de SpoorPro Poll. Het neemt slechts een minuutje tijd in beslag, maximaal! Laat jij weten wat je vindt?

Lees meer:

Auteur: Jeroen Baldwin

Jeroen Baldwin is journalist en chef redactie van SpoorPro.nl

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Nachtwerkers, wat vinden jullie? Meer of minder nachtwerk? | SpoorPro.nl
Thermietlaswerkzaamheden op het spoor

Nachtwerkers, wat vinden jullie? Meer of minder nachtwerk?

's Nachts het spoor repareren, zodat overdag de dienstregeling weer uitgevoerd kan worden. Shutterstock

De discussie rond spoor- en infrawerkzaamheden gedurende de nacht is actueler dan ooit. Alle partijen in de spoor- en infrasector lijken te vinden dat het klaar moet zijn met nachtwerk. Maar één partij hebben we nog niet of nauwelijks gehoord in dit verhaal: de nachtwerkers zelf. SpoorPro wil met name van hen weten hoe zij erin staan. Immers, zij staan centraal in deze hele kwestie!

Er zijn veel kanten aan het nachtwerk. Niet alleen in de spoor- en infrasector wordt er ’s nachts gewerkt. Zonder compleet te willen zijn: ook politiemensen, brandweerlieden, ziekenhuispersoneel en beveiligers werken in de nachtelijke uren, terwijl er tevens in grote fabrieken en in de logistieke sector 24-uursdiensten gedraaid worden.

Van politie, brandweer en ziekenhuis wordt het als ‘normaal, want noodzakelijk’ beschouwd dat er ook ’s nachts wordt gewerkt. De industrie maakt omwille van commerciële motieven haar eigen keuzes en kán dat ook. Wie betaalt, die bepaalt. Maar de spoor- en infrasector werkt welbeschouwd vanuit de staat. Natuurlijk, de aannemers staan op zichzelf en dienen hun eigen broek op te houden, maar zij zijn zéér afhankelijk van ProRail en Rijkswaterstaat. Zij ‘verdelen’ namelijk het werk.

Geluiden uit de sector

Wat bij werkgevers een rol speelt in de discussie is de beroerde arbeidsmarkt. Het is al moeilijk om goede mensen te vinden die in de rail- en infrabranche aan de slag willen, maar het fenomeen ‘nachtwerk’ maakt dat nog moeilijker. De jongste generaties zien het niet zitten om ’s nachts te werken. Sterker nog: zij opteren vaak voor parttime werk en vooral veel vakantiedagen.

En juist vanuit de opdrachtgevers klinkt de roep om te stoppen met nachtwerk het hardst. Zo is ProRail-CEO John Voppen een voorstander van het stoppen met werk in de nachtelijke uren. “Ik zie het als een verantwoordelijkheid voor iedereen in de sector om de stap te zetten naar meer dagwerk”, zei hij op een symposium over nachtwerk, georganiseerd door de stichting railAlert, het kennisplatform met betrekking tot arbeidsveiligheid op en rondom het spoor. “Voor ProRail geldt: we zeggen het niet alleen, maar we gaan het ook doen.”

De mensen die echt kunnen oordelen over nachtwerk, dat zijn de ervaringsdeskundigen

Verder roeren ook instanties als de Arbeidsinspectie, het RIVM en vakbonden zich. Zij zijn om diverse redenen faliekant tegen nachtwerk. Rijkswaterstaat houdt zich vooralsnog graag op de vlakte over de discussie.

Buitendienststellingen, files en de portemonnee

Overigens is ’s nachts werken in de rail- en infrabranche louter ontstaan om reizigers, over het spoor dan wel de weg, tegemoet te komen. Buitendienststellingen van trajecten, daar zitten treinreizigers niet op te wachten. Omrijden of in de file staan, daaraan hebben automobilisten een broertje dood. Om nog maar te zwijgen over de goederenvervoerders. Buitendienststellingen van (spoor)wegen raakt hen direct in de portemonnee.

Nachtwerkers, wat vinden jullie?

Kortom: het spel is op de wagen. Maar SpoorPro wil weten wat de nachtwerkers er zelf van vinden. Immers, sommige mensen vinden het juist fijn om ’s nachts te werken, om wat voor reden dan ook. En bovendien is er de financiële factor: ’s nachts werken betaalt beter. Het is natuurlijk makkelijk om vanachter een bureau te bepalen of nachtwerk wel of niet goed is en wat de voor- en nadelen zijn, maar de mensen die er écht over kunnen oordelen, dat zijn de ervaringsdeskundigen. En juist van hen willen we graag weten hoe zij in de discussie staan.

We willen nachtwerkers dan ook nadrukkelijk vragen om mee te doen aan de SpoorPro Poll. Het neemt slechts een minuutje tijd in beslag, maximaal! Laat jij weten wat je vindt?

Lees meer:

Auteur: Jeroen Baldwin

Jeroen Baldwin is journalist en chef redactie van SpoorPro.nl

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.