Sven van Steenis SVO-rail
SVO-rail investeert in de jeugd

Sven: jong en gek van het spoor

Sven van Steenis kwam via SVO-rail bij Logitech terecht en ontwikkelt zich daar volop verder. SVO-rail

De railsector heeft jonge mensen nodig. Zij vullen de gaten die de pensioengerechtigde generatie open laat en kunnen de drijvende kracht zijn achter duurzaamheid en innovatie. Gelukkig lijkt het erop dat steeds meer jongeren interesse hebben in een carrière in de spoorsector. Het Baarnse bedrijf SVO-rail is niet alleen altijd op zoek naar dit jonge talent, maar besteedt ook veel tijd aan het vinden van de juiste opdrachtgevers om hun carrières te starten. Zo vond Sven van Steenis (28) via SVO-rail een droombaan bij Logitech.

Als klein jongetje stond hij op het fietsbruggetje over het spoor bij Baarn om naar treinen te kijken en naar de machinisten te zwaaien. Vaak samen met ‘opa Baarn’, die voor de NS op station Baarn achter de knoppen zat en de omroep verzorgde. Zijn andere opa werkte ook bij de NS, maar dan op het hoofdkantoor in Utrecht en dat maakte het spoor alleen maar interessanter. Maar dat Sven van Steenis met dit spoor-DNA ook daadwerkelijk in een spoorse functie terecht zou komen, was toen nog allerminst zeker.

SVO-rail met opa op station Baarn
Kleine Sven met opa op station Baarn: treinen kijken!

Studie civiele techniek

Na het VWO ging Sven civiele techniek studeren in Enschede. “Ik had toen niet het idee om in de spoorwereld te gaan werken,” zegt hij. “Pas tijdens mijn master volgde ik het keuzevak ‘Rail Transport’, een introductiecursus van 10 weken die een aantal aspecten van het spoor behandelde. Ineens werd een carrière in het openbaar vervoer toch wel aantrekkelijk. Maar mijn afstudeeropdracht was niet wat ik ervan verwachtte en niet wat ik wilde. Ik brak het proces tijdelijk af en ontmoette in die tijd Joost van Opijnen van SVO-rail. Hij zag het wel zitten om mij voor te stellen bij een opdrachtgever. Ik werd voorgesteld bij Logitech als ontwerper en werd aangenomen. Wat ik daar doe? Mijn collega’s en ik zitten tussen ProRail en de aannemer in om uitvoeringsontwerpen te maken van bijvoorbeeld sporen die moeten worden vernieuwd. Die ontwerpen worden door de aannemer gebruikt om het werk uit te voeren.”

Doorgroeien door probleemoplossend denken

Tijdens dat werk leerde Sven de infrastructuur goed kennen. “Inmiddels ben ik rustig aan het doorgroeien richting adviseur en ontwerpleider,” zegt hij. “Ik zit nu ook met aannemers om de tafel om het proces te stroomlijnen. Ook kijk ik mee op digitaliseringsvraagstukken, hoe wij als Logitech taken bij opdrachtgevers kunnen overnemen en advies kunnen geven. Tijdens mijn opleiding heb ik veel gedaan met geografische informatiesystemen, zoals databases en kaarten maken en dat is op het moment best in opkomst. We zijn echt aan het kijken wat we daarmee kunnen en dat vind ik enorm leuk om te doen. Probleemoplossend denken heb ik ook geleerd tijdens de vele projecten op de universiteit. Dat komt nu goed van pas.”

SVO-rail kan helpen

Sven heeft het bij zijn opdrachtgever enorm naar zijn zin. “Ik had dit werk zonder SVO-rail nooit gevonden,” zegt hij. “SVO-rail is een fijne werkgever, met veel contacten. Bij mij was mijn eerste opdracht meteen een schot in de roos, maar als dat niet zo was geweest zijn er volop mogelijkheden om uit te zoeken wat dan wél passend is. Er is genoeg werk op en rond het spoor en met de verduurzamingsslag die we als maatschappij moeten maken, is het spoor ook heel belangrijk. Via SVO-rail kun je op heel verschillende plekken terecht komen.”

Aantrekkelijk werk

Je moet wel een beetje spoorgek zijn om in de spoorwereld te gaan werken, denkt Sven. “Maar als ik om me heen kijk, zie ik een club ambitieuze, gedreven mensen die serieus bezig zijn. Er wordt veel geïnnoveerd op en rond het spoor. Passagiers hebben eigenlijk geen idee wat er allemaal achter hun dagelijkse treinritje schuil gaat. Er wordt veel gemopperd op het openbaar vervoer en misschien vinden sommige mensen het daarom ook niet aantrekkelijk om bij het spoor te werken. Maar dat is het dus absoluut wel! Er zou bij opleidingen veel meer aandacht voor moeten zijn. Ooit zou ik best wat gastlessen willen geven op universiteiten of hogescholen. Inmiddels zie ik het zelf ook weer zitten om opnieuw aan afstuderen te beginnen. Misschien wel met een opdracht bij Logitech!”

Lees ook:

Auteur: Jeroen Baldwin

Jeroen Baldwin is journalist en chef redactie van SpoorPro.nl

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Sven: jong en gek van het spoor | SpoorPro.nl
Sven van Steenis SVO-rail
SVO-rail investeert in de jeugd

Sven: jong en gek van het spoor

Sven van Steenis kwam via SVO-rail bij Logitech terecht en ontwikkelt zich daar volop verder. SVO-rail

De railsector heeft jonge mensen nodig. Zij vullen de gaten die de pensioengerechtigde generatie open laat en kunnen de drijvende kracht zijn achter duurzaamheid en innovatie. Gelukkig lijkt het erop dat steeds meer jongeren interesse hebben in een carrière in de spoorsector. Het Baarnse bedrijf SVO-rail is niet alleen altijd op zoek naar dit jonge talent, maar besteedt ook veel tijd aan het vinden van de juiste opdrachtgevers om hun carrières te starten. Zo vond Sven van Steenis (28) via SVO-rail een droombaan bij Logitech.

Als klein jongetje stond hij op het fietsbruggetje over het spoor bij Baarn om naar treinen te kijken en naar de machinisten te zwaaien. Vaak samen met ‘opa Baarn’, die voor de NS op station Baarn achter de knoppen zat en de omroep verzorgde. Zijn andere opa werkte ook bij de NS, maar dan op het hoofdkantoor in Utrecht en dat maakte het spoor alleen maar interessanter. Maar dat Sven van Steenis met dit spoor-DNA ook daadwerkelijk in een spoorse functie terecht zou komen, was toen nog allerminst zeker.

SVO-rail met opa op station Baarn
Kleine Sven met opa op station Baarn: treinen kijken!

Studie civiele techniek

Na het VWO ging Sven civiele techniek studeren in Enschede. “Ik had toen niet het idee om in de spoorwereld te gaan werken,” zegt hij. “Pas tijdens mijn master volgde ik het keuzevak ‘Rail Transport’, een introductiecursus van 10 weken die een aantal aspecten van het spoor behandelde. Ineens werd een carrière in het openbaar vervoer toch wel aantrekkelijk. Maar mijn afstudeeropdracht was niet wat ik ervan verwachtte en niet wat ik wilde. Ik brak het proces tijdelijk af en ontmoette in die tijd Joost van Opijnen van SVO-rail. Hij zag het wel zitten om mij voor te stellen bij een opdrachtgever. Ik werd voorgesteld bij Logitech als ontwerper en werd aangenomen. Wat ik daar doe? Mijn collega’s en ik zitten tussen ProRail en de aannemer in om uitvoeringsontwerpen te maken van bijvoorbeeld sporen die moeten worden vernieuwd. Die ontwerpen worden door de aannemer gebruikt om het werk uit te voeren.”

Doorgroeien door probleemoplossend denken

Tijdens dat werk leerde Sven de infrastructuur goed kennen. “Inmiddels ben ik rustig aan het doorgroeien richting adviseur en ontwerpleider,” zegt hij. “Ik zit nu ook met aannemers om de tafel om het proces te stroomlijnen. Ook kijk ik mee op digitaliseringsvraagstukken, hoe wij als Logitech taken bij opdrachtgevers kunnen overnemen en advies kunnen geven. Tijdens mijn opleiding heb ik veel gedaan met geografische informatiesystemen, zoals databases en kaarten maken en dat is op het moment best in opkomst. We zijn echt aan het kijken wat we daarmee kunnen en dat vind ik enorm leuk om te doen. Probleemoplossend denken heb ik ook geleerd tijdens de vele projecten op de universiteit. Dat komt nu goed van pas.”

SVO-rail kan helpen

Sven heeft het bij zijn opdrachtgever enorm naar zijn zin. “Ik had dit werk zonder SVO-rail nooit gevonden,” zegt hij. “SVO-rail is een fijne werkgever, met veel contacten. Bij mij was mijn eerste opdracht meteen een schot in de roos, maar als dat niet zo was geweest zijn er volop mogelijkheden om uit te zoeken wat dan wél passend is. Er is genoeg werk op en rond het spoor en met de verduurzamingsslag die we als maatschappij moeten maken, is het spoor ook heel belangrijk. Via SVO-rail kun je op heel verschillende plekken terecht komen.”

Aantrekkelijk werk

Je moet wel een beetje spoorgek zijn om in de spoorwereld te gaan werken, denkt Sven. “Maar als ik om me heen kijk, zie ik een club ambitieuze, gedreven mensen die serieus bezig zijn. Er wordt veel geïnnoveerd op en rond het spoor. Passagiers hebben eigenlijk geen idee wat er allemaal achter hun dagelijkse treinritje schuil gaat. Er wordt veel gemopperd op het openbaar vervoer en misschien vinden sommige mensen het daarom ook niet aantrekkelijk om bij het spoor te werken. Maar dat is het dus absoluut wel! Er zou bij opleidingen veel meer aandacht voor moeten zijn. Ooit zou ik best wat gastlessen willen geven op universiteiten of hogescholen. Inmiddels zie ik het zelf ook weer zitten om opnieuw aan afstuderen te beginnen. Misschien wel met een opdracht bij Logitech!”

Lees ook:

Auteur: Jeroen Baldwin

Jeroen Baldwin is journalist en chef redactie van SpoorPro.nl

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.