Catherine Trautmann won in 2019 de European Railway Award

‘Grootste belemmering voor North Sea-Baltic railcorridor is ontbreken ERTMS’

De grootste belemmering voor de North Sea-Baltic railcorridor is op dit moment het ontbreken van het Europese beveiligingssysteem ERTMS. Maar ook knelpunten in het netwerk die het rijden met 740 meter lange goederentreinen in de weg zitten, moeten zo snel mogelijk worden aangepakt, vindt Catherine Trautmann, sinds 2014 de Europese coördinator van de North Sea-Baltic railcorridor.

Catherine Trautmann doet deze uitspraken in een video-interview in aanloop naar RailTech Europe. Daar geeft zij op 30 maart een presentatie over de belangrijke ontwikkelingen op deze internationale goederencorridor. De North Sea-Baltic railcorridor verbindt Oost- en West-Europa en loopt van België en Nederland via Duitsland, Polen, Litouwen en Letland naar Estland.

Interconnectiviteit

Volgens haar is interconnectiviteit tussen verschillende landen een belangrijk aspect waar op dit moment aan wordt gewerkt. De introductie van het Europese beveiligingssysteem ERTMS zal ervoor zorgen dat treinen eenvoudiger de grens kunnen passeren, omdat er niet van signaleringssysteem hoeft te worden gewisseld. “Ik werk samen met mijn collega-coördinator aan het dichten van het ERTMS-gat. In Berlijn en Warschau moeten er stappen geworden om dit systeem te implementeren.” Ook is het Rail Baltica-project volgens haar een grote stap in de vergroting van de interoperabiliteit tussen de verschillende EU-landen op de spoorcorridor.

TEN-T-netwerk
De North Sea-Baltic railcorridor staat in rood aangegeven. Bron: Europese Commissie

Rail Baltica

Rail Baltica is het grootste railproject in de geschiedenis van de Baltische staten. Met de toepassing van de standaard Europese spoorbreedte van 1.435 millimeter en ERTMS is de spoorlijn de ontbrekende schakel op de North Sea-Baltic railcorridor.

De nieuw aan te leggen spoorverbinding van 870 kilometer verbindt Polen, Litouwen, Letland, Estland en indirect ook Finland. Rail Baltica bestaat uit een geëlektrificeerd spoor, waar zowel goederen- als personentreinen gebruik van kunnen maken. Op deze hogesnelheidslijn kunnen straks personentreinen en goederentreinen rijden.

Naast drie multimodale terminals in de Baltische Staten komen er zeven nieuwe reizigersstations op de route  respectievelijk in Talinn, Pärnu, Riga Central, Riga Airport, Panevėžys, Kauas en Vilnius. Het project wordt deels gefinancierd vanuit het Europese fonds Connecting European Facility (CEF) met als doel om Europese landen beter met elkaar te verbinden.

Rail Baltica

Prioriteiten railcorridor

Volgens Trautmann zijn het bevorderen van de interoperabiliteit, het weghalen van de belemmeringen voor lange goederentreinen en het beter verbinden van de steden op de route met een hogesnelheidsverbinding ‘topprioriteit’ van de werkzaamheden op de North Sea-Baltic railcorridor. “Dit is een kans en hiervoor is de regelgeving van de TEN-T netwerken zeer nuttig. We hopen dat we in 2030 alle projecten op de corridor hebben afgerond.”

Ze wijst erop dat digitalisering speelt een belangrijke rol bij het Rail Baltica-project. “Klanten willen weten waar hun goederen zijn en wanneer ze arriveren. Digitalisering en innovatieve systemen gaan ervoor zorgen dat het traceren van goederen een grote vooruitgang bieden voor klanten.” Omdat Rail Baltica een nieuwbouw-project is, is het volgens haar makkelijker om innovatieve oplossingen in het begin al mee te nemen in de implementatie.

Europese Jaar van het Spoor

Het Europese Jaar van het Spoor is volgens haar belangrijk omdat “het laat zien wat het spoor te bieden heeft”. “Het verandert de perceptie van het spoor doordat er kennis wordt gedeeld over de voordelen die het heeft. Naast de goede prestaties van het spoor is het een compatibel transportsysteem wat de klimaatverandering het hoofd kan bieden. Het is een duurzaam transportmiddel maar heeft ook sociale voordelen.”

Naast de verschillende projecten op de corridor wordt er op Europees niveau gewerkt aan goede omleidingsroutes bij onderhoudswerkzaamheden of ongelukken. “We moeten omleidingsroutes hebben die ervoor zorgen dat het goederenvervoer niet stil komt te liggen. Voorspelbare en betrouwbare transport is een van de resultaten die we hopen te behalen in het Jaar van het Spoor.”

Loopbaan

Trautmann werd in 1951 geboren in het Franse Straatsburg en heeft een lange politieke loopbaan achter de rug. Tussen 1997 en 2000 was ze minister van Cultuur in Frankrijk en tussen 1989 en 1997 en 2004 en 2014 was ze lid van het Europees Parlement. Ook was ze een aantal jaren burgemeester van Straatsburg en president van de haven van Straatsburg. In 2014 werd ze door de Europese Commissie benoemd tot coördinator van de North-Sea Baltic TEN-T spoorcorridor. In 2019 won Trautmann de European Railway Award vanwege haar inspanningen voor het internationaal spoorvervoer.

Catherine Trautmann geeft op 30 maart een presentatie tijdens RailTech Europe dat die dag in het teken staat van het Europese Jaar van het Spoor 2021. Ook staatssecretaris Stientje van Veldhoven van Infrastructuur en Waterstaat, Florian Böhn, hoofd Spoor van het Duitse ministerie van Transport, ProRail-topman John Voppen en NS-directeur Marjan Rintel geven op deze dag een presentatie. Bezoek de evenementenwebsite voor meer informatie.

Bekijk hier het video-interview:

Lees meer over RailTech Europe:

RailTech Europe banner

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

3 reacties op “‘Grootste belemmering voor North Sea-Baltic railcorridor is ontbreken ERTMS’”

asierts|25.02.21|12:51

Dat ontbreken van ETCS op delen van corridors is geen probleem, als in de treinen een zgn. Multisystems-STM (= Specific Transmission Module) aanwezig is. ERTMS Class B + GSM-R is voldoende. Op deze manier is vele malen sneller en goedkoper ook volledige Europese interoperabiliteit, veiligheid en capaciteit te bereiken.

Een en ander zal aan de orde komen in de technisch-beleidsmatige Railtech-workshop ‘Solving ERTMS-issues A.S.A.P.’ ; zie voor meer info de railtechlive[punt]com – website.

Loek van der Heide|25.02.21|13:51

Er ontbreekt nog veel meer op de North Sea –Baltic Corridor…. Dat is de ontbrekende schakel in het NL kernspoornet: Het Afsluitdijk-Spoor AnnaaPalowna- Harlingen-Leer Dld.. Het Afsluitdijk spoor levert naast de zgn ‘Lely-Lijn’ Minstens zoveelo niet nog meer econnomisch rendemen . NL.. het meer direct o tsluiten en verbinden van a. de NK-IJmond havens, Den Helder, Harlingen/Groninngen rts

A C F Sierts|25.02.21|23:21

Loek, je verhaal slaat nergens op. Sinds het verschuiven van het mobiliteits-zwaartepunt naar de(vracht)auto en de drooglegging van het oostelijke deel vd Zuiderzee is elke reden om over de Afsluitdijk rails te leggen nulkommanul geworden. Als er al iets aangelegd wordt, dan is het de Zuiderlelylijn. Die ligt in het verlengde vd HSL-Zuid, en vormt de snelste verbinding naar Hrv, Lw, Dtn-Gn en noord-Duitsland.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.