Lastochka-trein-in-Moskou

Rusland zet dit jaar eerste autonome reizigerstrein in op reguliere dienstregeling

De Russische Spoorwegen (RZD) starten in september met de inzet van de eerste autonome reizigerstreinen GoA3 in de reguliere dienstregeling. Pavel Popov, bij het staatsbedrijf verantwoordelijk voor dit project, komt tijdens RailTech Europe vertellen hoe hij deze ambitieuze doelstelling gaat halen.

In de regio Moskou test staatsbedrijf RZD momenteel met twee verschillende reizigerstreinen en een derde is in aanbouw. Voor de eerste twee geldt dat ze geschikt zijn voor Grade of Automation 3 (GoA3). Deze treinen rijden dus volledig autonoom, maar er is nog wel een machinist aan boord om in te grijpen in geval van nood. De derde testtrein wordt een GoA4-uitvoering. Hierbij doet de trein dus alles zelf, ook het bedienen van de deuren.

Vier seizoenen

“We verwachten dat de certificering van de GoA3-reizigerstrein rond is tegen het einde van het jaar. Vanaf dat moment gaan we deze trein inzetten in de reguliere dienstregeling”, vertelt Popov. “Het eerste jaar willen we wel een machinist laten meerijden op iedere trein. Op die manier kunnen we het systeem onder alle omstandigheden beproeven met een minimaal veiligheidsrisico voor onze reizigers. Door een jaar lang te testen, kunnen we zien wat de effecten zijn van de verschillende seizoenen. Vooral de sneeuw in de winter zal voor uitdagingen zorgen.”

Alle zelfrijdende treinen van RZD worden vanuit een centraal controlecentrum gemonitord en kunnen indien nodig op afstand bestuurd worden. De machinist op afstand beoordeelt ook of een trein die een obstakel detecteert en een noodstop maakt, verder kan of echt moet blijven staan. Ieder rijtuig is voorzien van camera’s waarmee de machinist ook kan zien wat er zich afspeelt onder de reizigers. Vooralsnog is het controlecentrum ondergebracht in het interlockinggebouw van RZD in Moskou en heeft slechts enkele werkplekken, maar tegen 2023 moet er een gloednieuw gebouw staan waar twintig machinisten tegelijkertijd de treinen kunnen monitoren. Elke machinist gaat daarbij vier tot tien treinen tegelijk volgen.

Beeldscherm Lastochka autonome trein

Machine learning

De trein zelf is uitgerust met acht camera’s, een infraroodcamera om ook bij slechte weersomstandigheden goed te kunnen zien, en twee Lidars. De lokalisatie is gebaseerd op een combinatie van satellietnavigatie, IMU,SLAM, acceleratiemeters, HD-kaarten en algoritmes die alle data combineren. “We maken onder meer gebruik van dezelfde aanpak als de auto-industrie. De juiste datasets zijn de hoeksteen voor machine learning.”

De grootste uitdaging is volgens Popov om een antwoord te hebben op alle weers- en verkeersomstandigheden. “We hebben hele goede simulatiesystemen, maar je weet pas zeker of iets goed werkt als de praktijktesten ook goed gaan. Hiervoor laten we dummies ontwikkelen die fungeren als voetganger of fietser bijvoorbeeld. In de autobranche werken ze met bewegende dummies om autonome rijsystemen te testen. Het ontwikkelen van een variant die geschikt om het spoor over te steken bleek een stuk lastiger dan het maken van een dummy die over een vlakke weg beweegt. Binnen een paar maanden moeten ze klaar zijn, maar we zijn hiervoor afhankelijk van een ander instituut.”

Halteren

Ook aan de procedures voor het halteren wordt nog hard gewerkt. Ook hier is een hoofdrol weggelegd voor de combinatie van camera’s en lidars. Met deze hulpmiddelen moeten de reizigers en hun gedrag worden geregistreerd en verwerkt door de systemen in de trein. “Bij het in- en uitstappen kunnen zich veel problemen voordoen en zijn de veiligheidsrisico’s groot. Het proces moet snel genoeg verlopen, maar wel veilig. Hier een goede balans in vinden is lastig.”

Pavel Popov geeft op 31 maart een presentatie over het ATO-project van de Russische Spoorwegen tijdens RailTech Europe. Kijk op de website van het evenement voor meer informatie en registratie.

Lees ook:

RailTech Europe banner

Onbeperkt lezen?

Ontwikkel jezelf met vakblad SpoorPro.nl.

Krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.