Simon Fletcher, directeur Europa bij UIC

‘Vertraging bij uitrol ERTMS is niet zo dramatisch’

Dat de uitrol van het Europese spoorsysteem ERTMS achter loopt op schema, is wat Simon Fletcher, directeur Europa bij internationale spoororganisatie UIC, betreft geen ramp. In een vooruitblik op RailTech Europe tijdens de uitzending van SpoorProTV zegt Fletcher dat dergelijke projecten doorgaans iets te enthousiast uitgerold worden, waardoor de huidige stand van zaken juist een klein succesje genoemd kan worden.

In april 2020 was het systeem op slechts 78 procent van de trajecten geïnstalleerd waarvan eind 2019 de oplevering voorzien was. In het Europese implementatieplan staat dat 15.682 kilometer spoor tegen 2023 gereed moest zijn. Daarvan is op dit moment slechts 38 procent gerealiseerd. Dat bleek afgelopen januari uit een marktonderzoek van de spoormarkt door de Europese Commissie.

“Bij nieuwe projecten is de verleiding groot om te ambitieus te zijn als het op de uitrol ervan aankomt. Een percentage van 78 procent komt in de buurt van een succes, zeker als in je ogenschouw neemt hoe complex de installatie is”, aldus Fletcher.

Hij wijst erop dat je toegang tot de trajecten en dat het materieel nodig hebt zonder dat de dienstregeling daar last van heeft. Het spoorsysteem ERTMS is volgens Fletcher een belangrijke volgende stap in de realisatie van naadloos internationaal treinverkeer.

Automatic Train Operation

Automatic Train Operation (ATO) is nog zo’n belangrijk puzzelstuk voor het treinverkeer van de toekomst, zegt Fletcher. Het zal er wat hem betreft niet alleen voor zorgen dat het grote publiek anders naar de trein zal kijken, maar ook dat het treinpersoneel ontlast wordt. “Neem de machinist. Doordat verschillende rijtaken geautomatiseerd worden wordt het werk van de machinist minder stressvol, waardoor hij of zij daardoor efficiënter het werk kan doen.”

Fletcher geeft bovendien aan dat je door middel van ATO de capaciteit van het bestaande spoor kan opschroeven zonder dat de veiligheid daarmee in het geding komt. Hierdoor kunnen de kosten omlaag en wordt het spoor concurrerender

Bekijk hier het video-interview met Simon Fletcher:

Europees Jaar van het Spoor

Niet alleen door ERTMS en ATO zal het treinverkeer er in de toekomst anders uitzien, ook de naweeën van de coronacrisis zullen een rol spelen, zegt Fletcher. “Reizigers zijn vanwege lockdowns en anderhalve meter afstand houden weggebleven uit de trein. Dat betekent dat de manier waarop we in de toekomst reizigers vervoeren totaal anders zal zijn. En voordat het zover is zullen we reizigers ervan moeten overtuigen dat het veilig is om met de trein de reizen.”

De uitverkiezing van 2021 als Europees jaar van de spoorwegen komt volgens Fletcher dan ook op een uitgelezen moment. Volgens hem biedt dat mogelijkheden om de spoorwegen in positief daglicht te stellen. Daarnaast kan het volgens Fletcher de uitrol van het ERTMS een impuls geven. “We moeten het momentum van het Europees jaar van de spoorwegen zo goed mogelijk benutten.”

Simon Fletcher is dagvoorzitter van  de tweede dag van RailTech Europe met als thema Digital Railway. Belangrijke onderwerpen die daarbij voorbijkomen zijn ERTMS, Automatic Train Operation en Digital Coupling. Bezoek voor meer informatie de evenementenwebsite.

Lees meer:

RailTech Europe banner

Onbeperkt lezen?

Ontwikkel jezelf met vakblad SpoorPro.nl.

Krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Nick Augusteijn

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.