Elisabeth Werner DG Move

Elisabeth Werner (DG Move): investeer opbrengsten kilometerheffing trucks in het spoor

Een van de speerpunten in de nieuwe Mobiliteitstrategie van de Europese Unie is het beprijzen van CO2, ook voor transport. Daarbij zouden de opbrengsten van een kilometerheffing voor trucks moeten worden gebruikt om duurzaam transport te verbeteren, bijvoorbeeld door investeringen in spoorwegen. Dat vindt Elisabeth Werner, directeur Land Transport van het Europese directoraat voor Transport (DG Move).

Vooral door een beter gebruik van rail ziet de EU kansen om op korte termijn CO2-winst te boeken. “Ons doel is om een groot deel van het wegvervoer te verplaatsen naar binnenvaart en rail. Dat is noodzakelijk omdat er op dit moment nog geen zero emissie-mogelijkheid is voor zware lading via de weg”, zegt Werner in een gesprek met Nieuwsblad Transport. Ze zegt wel te begrijpen dat daarvoor de kwaliteit, betrouwbaarheid en punctualiteit van het spoorgoederenvervoer omhoog moeten.

TEN-T

“Tijdens de Covid19-pandemie kwam het passagiersvervoer volledig stil te liggen, maar zagen we opeens een forse toename van het goederentransport per spoor dankzij de extra capaciteit die er was. Dus we weten dat rail fors kan groeien, mits de omstandigheden goed zijn. Daar gaan we de komende jaren op inzetten.” Zo geeft de EU prioriteit aan verbetering van de Europese spoorgoederencorridors via het TEN-T-netwerk.

“De corridors verbinden de hubs met elkaar. Operationele afstemming en investeringen zijn nodig om dit te verwezenlijken, bijvoorbeeld op het gebied van de terminals, havens, treinlengte en gewicht. Maar ook om de operationele zaken met elkaar af te stemmen, zodat je niet aan de grens een uur moet wachten om de locomotief of de machinist te wisselen. We beseffen dat transport nog altijd moet groeien om onze Europese manier van leven te kunnen voortzetten. Daarom moeten we manieren vinden om dat CO2-neutraal te maken. En uitdagingen op het gebied van capaciteit en congestie oplossen.”

Modal shift

Overheden proberen al jaren om de modal shift te bewerkstelligen, maar tot op heden is niemand daarin geslaagd: het aandeel wegvervoer blijft steeds gelijk. Werner: “We willen geen modal shift opleggen, de modaliteiten zouden elkaar moeten aanvullen in plaats van beconcurreren. We willen uiteraard dat het aandeel rail stijgt, omdat dit het meest duurzaam is. Daarom willen we het gebruik van spoor goedkoper, betrouwbaarder en makkelijker maken. Maar dat moet vanuit kwaliteit komen en niet vanuit dwang.”

Rail kan volgens Herald Ruijters, director Investment, Innovative & Sustainable Transport bij DG Move, op korte termijn zijn capaciteit verhogen, bijvoorbeeld door de introductie van ERTMS en treinlengtes van 740 meter. “Als we dan ook nog eens de frequentie van spoorverbindingen kunnen verhogen, maak je grote stappen. Toch zullen de modaliteiten inderdaad complementair aan elkaar moeten zijn.”

Theemswegtracé

“Kijk maar eens naar Nederland, waar veel goederen in Rotterdam binnenkomen. Het is belangrijk om de lading dan direct op het spoor te zetten. Want zodra het op een truck staat, is de modaliteit rail verloren. Dus we hebben meer rail- en terminalcapaciteit in het achterland nodig. Zo opent dit jaar het Theemswegtracé. Die ontwikkelingen zijn er ook in Duitsland. Dat bij elkaar moet ervoor zorgen dat het volume van lading via rail toeneemt. Maar eenvoudig is het zeker niet.”

Elizabeth Werner is een van de sprekers op de digitale conferentie RailTech Europe 2021 die plaatsvindt van 30 maart tot en met 1 april. Kijk voor meer informatie op RailTechlive.com.

Lees ook:

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Elisabeth Werner (DG Move): investeer opbrengsten kilometerheffing trucks in het spoor | SpoorPro.nl
Elisabeth Werner DG Move

Elisabeth Werner (DG Move): investeer opbrengsten kilometerheffing trucks in het spoor

Een van de speerpunten in de nieuwe Mobiliteitstrategie van de Europese Unie is het beprijzen van CO2, ook voor transport. Daarbij zouden de opbrengsten van een kilometerheffing voor trucks moeten worden gebruikt om duurzaam transport te verbeteren, bijvoorbeeld door investeringen in spoorwegen. Dat vindt Elisabeth Werner, directeur Land Transport van het Europese directoraat voor Transport (DG Move).

Vooral door een beter gebruik van rail ziet de EU kansen om op korte termijn CO2-winst te boeken. “Ons doel is om een groot deel van het wegvervoer te verplaatsen naar binnenvaart en rail. Dat is noodzakelijk omdat er op dit moment nog geen zero emissie-mogelijkheid is voor zware lading via de weg”, zegt Werner in een gesprek met Nieuwsblad Transport. Ze zegt wel te begrijpen dat daarvoor de kwaliteit, betrouwbaarheid en punctualiteit van het spoorgoederenvervoer omhoog moeten.

TEN-T

“Tijdens de Covid19-pandemie kwam het passagiersvervoer volledig stil te liggen, maar zagen we opeens een forse toename van het goederentransport per spoor dankzij de extra capaciteit die er was. Dus we weten dat rail fors kan groeien, mits de omstandigheden goed zijn. Daar gaan we de komende jaren op inzetten.” Zo geeft de EU prioriteit aan verbetering van de Europese spoorgoederencorridors via het TEN-T-netwerk.

“De corridors verbinden de hubs met elkaar. Operationele afstemming en investeringen zijn nodig om dit te verwezenlijken, bijvoorbeeld op het gebied van de terminals, havens, treinlengte en gewicht. Maar ook om de operationele zaken met elkaar af te stemmen, zodat je niet aan de grens een uur moet wachten om de locomotief of de machinist te wisselen. We beseffen dat transport nog altijd moet groeien om onze Europese manier van leven te kunnen voortzetten. Daarom moeten we manieren vinden om dat CO2-neutraal te maken. En uitdagingen op het gebied van capaciteit en congestie oplossen.”

Modal shift

Overheden proberen al jaren om de modal shift te bewerkstelligen, maar tot op heden is niemand daarin geslaagd: het aandeel wegvervoer blijft steeds gelijk. Werner: “We willen geen modal shift opleggen, de modaliteiten zouden elkaar moeten aanvullen in plaats van beconcurreren. We willen uiteraard dat het aandeel rail stijgt, omdat dit het meest duurzaam is. Daarom willen we het gebruik van spoor goedkoper, betrouwbaarder en makkelijker maken. Maar dat moet vanuit kwaliteit komen en niet vanuit dwang.”

Rail kan volgens Herald Ruijters, director Investment, Innovative & Sustainable Transport bij DG Move, op korte termijn zijn capaciteit verhogen, bijvoorbeeld door de introductie van ERTMS en treinlengtes van 740 meter. “Als we dan ook nog eens de frequentie van spoorverbindingen kunnen verhogen, maak je grote stappen. Toch zullen de modaliteiten inderdaad complementair aan elkaar moeten zijn.”

Theemswegtracé

“Kijk maar eens naar Nederland, waar veel goederen in Rotterdam binnenkomen. Het is belangrijk om de lading dan direct op het spoor te zetten. Want zodra het op een truck staat, is de modaliteit rail verloren. Dus we hebben meer rail- en terminalcapaciteit in het achterland nodig. Zo opent dit jaar het Theemswegtracé. Die ontwikkelingen zijn er ook in Duitsland. Dat bij elkaar moet ervoor zorgen dat het volume van lading via rail toeneemt. Maar eenvoudig is het zeker niet.”

Elizabeth Werner is een van de sprekers op de digitale conferentie RailTech Europe 2021 die plaatsvindt van 30 maart tot en met 1 april. Kijk voor meer informatie op RailTechlive.com.

Lees ook:

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.