NS met Plan B nog minimaal tot 2027 op hoofdrailnet
De Tweede Kamer is onder aanvoering van staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat Vivianne Heijnen vast van plan de hoofdrailnetconcessie voor negen jaar onderhands te gunnen aan NS. Ondanks het dreigement vanuit de Europese Commissie half juli, dat Nederland maant om de hoofdrailnetconsessie openbaar aan te besteden houdt de staatssecretaris voet bij stuk. Daarbij houdt ze wel rekening met een ‘Plan B’. Daarin behoudt NS in elk geval de concessie tot eind 2026.
Wilt u dit artikel lezen?
Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.
Bent u al abonnee?
Toen ik de kop las, was mijn eerste gedachte dat men museum materiaal weer ging inzetten.
Plan D, E, V en U zijn immers bekende treinbenamingen.
Plan B kende ik nog niet, gelukkig werd gaandeweg duidelijk dat het om een ander plan B ging :-)
Reken even mee: 108 maanden is 9 jaar. 1 jan 2025 + 9 jaar is 1 jan 2034. Hoezo dan 31 december 2032?
Bedrijven als Arriva en QBuzz zijn nog niet eens in staat hun eigen concessies naar behoren uit te voeren. Dus laat die buitenlandse staatsbedrijven hun grote mond houden over het aanbesteden van het Nedelandse hoofdnet.
Waarom kijkt de EU trouwens niet naar de situatie in België, Frankrijk, om slechts twee landen te noemen?
In GB is men alweer afgestapt van het aanbestedingsmodel, dat ook in NL is overgenomen. Werkt gewoon niet…
@Cornelius Koelewijn: helemaal mee eens. Regionale vervoerders zijn veelal dochters van staatsmaatschappijen in het buitenland, die hun werkgebied willen uitbreiden naar winstgevende lijnen: HRN. Arriva rijdt ’s nachts naar Schiphol, ondanks een tekort aan personeel. Ze zouden nog beter hun concessie kunnen vervullen, maar kiezen om te cherry-picken en voor te sorteren op het HRN. Dit kan volgens mijn alleen maar met toestemming van het hoofdkantoor van Deutsche Bahn.
@Cornelius Koelewijn: En Deutsche Bahn weet dat ze tekort schieten, ook met de tik op hun vingers vanuit de provincie Limburg. Dus hebben ze helemaal niet het beste met de reiziger voor, maar wel met hun winstcijfers. DB wil personenvervoer overnemen, net als eerder met Cargo
Wat goed is voor Nederland is om het OV te integreren. Regionale lijnen weer terug naar de NEDERLANDSE Spoorwegen, zodat die goed aansluiten op I/C+internationale lijnen. NS moet dan wel naar een platte organisatie gaan
Lijnen in de Randstad kunnen dan naar Randstad Rail, voor betere integratie met light rail/metro/tram/bus. Is ook goedkopere en flexibeler dan hoofdspoor. Frequenties kunnen omhoog en reistijden korter. Zeker de westelijk randstad is eigenlijk een grote metropool en de massa+kennis van vervoersregio’s MRA en MRDH samen is nodig om nieuwe projecten mogelijk te maken (zoals doortrekken N/Z-lijn, lijnen naar Leiden, metro naar Rotterdam Den Haag Airport).