Minister Georges Gilkinet

België legt bal nadrukkelijk bij Nederland voor internationale treinverbinding Weert-Hamont

De minister hoopt op een 'positief resultaat'. Antoine6647/Creative Commons

De Belgische minister Georges Gilkinet van Mobiliteit van de federale regering heeft laten weten dat de bal voor wat betreft de aanleg van de spoorlijn Weert-Hamont bij Nederland ligt. “Ik spreek nogmaals expliciet mijn steun uit voor dit project, maar het is niet gepast en zou ook niet beleefd zijn om tussenbeide te komen in de Nederlandse besluitvorming”, aldus Gilkinet. Staatssecretaris Vivianne Heijnen van IenW wil eerst een gedegen kosten-baten analyse op haar bureau hebben liggen. Die wordt in april verwacht.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Jeroen Baldwin

Jeroen Baldwin is journalist en chef redactie van SpoorPro.nl

7 reacties op “België legt bal nadrukkelijk bij Nederland voor internationale treinverbinding Weert-Hamont”

Cornelius Koelewijn|08.02.23|14:13

Er hoeft geen lijn te worden aangelegd. Er moet alleen iets van 8 km worden geëlektrificeerd. Dat is alles. Alleen gaat dat volgens ProRail veel geld kosten. Maar goed, de offertes van ProRail voor dit soort projecten hebben altijd alleen maar tot doel ze te saboteren.

Illya Vaes|08.02.23|14:46

En de adviessector maar vruchteloos het wel beschikbare geld opsouperen…

asierts|08.02.23|16:58

Opvallend dat voornoende problemen bij succesverhaal Enschede-Gronau ook speelden, maar daar zijn al deze problemen op sluwe wijze gepareerd & opgelost.
Hoe dat kan ? Misschien moet ik daar es een artikel over schrijven, dan is het voor iedereen meteen helder hoe de spoorhazen lopen. En dat alles om geld en kennis van zaken gaat. Onvoldoende kennis van zaken ? Vergeet het dan maar. Zie Nijmegen-Kleef, Zuiderlelylijn, Maastricht-Hasselt en de enorme lijst aan gefaalde NL-(light-)railprojecten.

asierts|08.02.23|17:13

@ Illya & Cornelius : de enige reden dat dit met ProRail zo problematisch gaat en er veel te hoge kosten zijn, is dat alles uitbesteed moet worden, omdat ontwerp, techniek en uitvoering indertijd al door NS verkocht zijn aan ‘de markt’. Gevolg: veelteveel duur voorafgepraat & gestudeer & een enorme papierproductie, en dan moet het echte werk nog beginnen met foutgaan & opgelost & gemeerwerkt worden…
Een soort van ICT & overheid, waarbij de I staat voor Infratechniek ipv Informatietechniek.

Marc Busio|09.02.23|10:02

Deze spoorlijn is anderhalve eeuw geleden primair voor goederenvervoer aangelegd en is door zijn ligging nog steeds maar van zeer beperkt nut voor het reizigersverkeer. Gedeeltelijk enkelsporig, met alleen eindpunt Antwerpen als relevante bestemming is het een weinig aantrekkelijke verbinding. Als ie in Eindhoven zou aantakken op het Nederlandse spoorwegnet was het een heel ander verhaal, gezien het reizigerspotentieel, maar Weert is amper een spoorknooppunt te noemen en daarom van weinig waarde

Arjan Krabbenbos|09.02.23|16:21

Lijnen moeten grenzen over en niet er eindigen. Weert Hamont en door naar Roermond en Mönchengladbach. Ook Nijmegen Kleve en Winterswijk Borken kunnen weer kansrijk worden als ze wat verder naareen grotere stad gaan rijden.Volgend jaar eind 2024 hoopt men de brug bijWeener te heropenen, 2025 wordt het jaar van de verlenging Neuenhaus Coevorden.

TheSertaz taz|23.05.23|17:45

Er zijn nog veel lijnen die electricificatie nodig hebben.
en 1 beveiligings systeem voor heel europa ,zoals ERMTS .
maar het zit vooral in de aanpassing in WEERT een peron extra waar nu nog een rangeerterein is voor treinen.
De spanning zou geregeld kunnen worden door een spanningsluis bij de splittsing weert-eindhoven .
1500-3000 en treinen die meerdere voltages aan kunnen,en dus ERMTS aan boord hebben.
Dat laaste zorgt ervoor dat er sneller kan worden gereden nu nog 40 Km/h.
tot zover

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

België legt bal nadrukkelijk bij Nederland voor internationale treinverbinding Weert-Hamont | SpoorPro.nl
Minister Georges Gilkinet

België legt bal nadrukkelijk bij Nederland voor internationale treinverbinding Weert-Hamont

De minister hoopt op een 'positief resultaat'. Antoine6647/Creative Commons

De Belgische minister Georges Gilkinet van Mobiliteit van de federale regering heeft laten weten dat de bal voor wat betreft de aanleg van de spoorlijn Weert-Hamont bij Nederland ligt. “Ik spreek nogmaals expliciet mijn steun uit voor dit project, maar het is niet gepast en zou ook niet beleefd zijn om tussenbeide te komen in de Nederlandse besluitvorming”, aldus Gilkinet. Staatssecretaris Vivianne Heijnen van IenW wil eerst een gedegen kosten-baten analyse op haar bureau hebben liggen. Die wordt in april verwacht.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. 

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Jeroen Baldwin

Jeroen Baldwin is journalist en chef redactie van SpoorPro.nl

7 reacties op “België legt bal nadrukkelijk bij Nederland voor internationale treinverbinding Weert-Hamont”

Cornelius Koelewijn|08.02.23|14:13

Er hoeft geen lijn te worden aangelegd. Er moet alleen iets van 8 km worden geëlektrificeerd. Dat is alles. Alleen gaat dat volgens ProRail veel geld kosten. Maar goed, de offertes van ProRail voor dit soort projecten hebben altijd alleen maar tot doel ze te saboteren.

Illya Vaes|08.02.23|14:46

En de adviessector maar vruchteloos het wel beschikbare geld opsouperen…

asierts|08.02.23|16:58

Opvallend dat voornoende problemen bij succesverhaal Enschede-Gronau ook speelden, maar daar zijn al deze problemen op sluwe wijze gepareerd & opgelost.
Hoe dat kan ? Misschien moet ik daar es een artikel over schrijven, dan is het voor iedereen meteen helder hoe de spoorhazen lopen. En dat alles om geld en kennis van zaken gaat. Onvoldoende kennis van zaken ? Vergeet het dan maar. Zie Nijmegen-Kleef, Zuiderlelylijn, Maastricht-Hasselt en de enorme lijst aan gefaalde NL-(light-)railprojecten.

asierts|08.02.23|17:13

@ Illya & Cornelius : de enige reden dat dit met ProRail zo problematisch gaat en er veel te hoge kosten zijn, is dat alles uitbesteed moet worden, omdat ontwerp, techniek en uitvoering indertijd al door NS verkocht zijn aan ‘de markt’. Gevolg: veelteveel duur voorafgepraat & gestudeer & een enorme papierproductie, en dan moet het echte werk nog beginnen met foutgaan & opgelost & gemeerwerkt worden…
Een soort van ICT & overheid, waarbij de I staat voor Infratechniek ipv Informatietechniek.

Marc Busio|09.02.23|10:02

Deze spoorlijn is anderhalve eeuw geleden primair voor goederenvervoer aangelegd en is door zijn ligging nog steeds maar van zeer beperkt nut voor het reizigersverkeer. Gedeeltelijk enkelsporig, met alleen eindpunt Antwerpen als relevante bestemming is het een weinig aantrekkelijke verbinding. Als ie in Eindhoven zou aantakken op het Nederlandse spoorwegnet was het een heel ander verhaal, gezien het reizigerspotentieel, maar Weert is amper een spoorknooppunt te noemen en daarom van weinig waarde

Arjan Krabbenbos|09.02.23|16:21

Lijnen moeten grenzen over en niet er eindigen. Weert Hamont en door naar Roermond en Mönchengladbach. Ook Nijmegen Kleve en Winterswijk Borken kunnen weer kansrijk worden als ze wat verder naareen grotere stad gaan rijden.Volgend jaar eind 2024 hoopt men de brug bijWeener te heropenen, 2025 wordt het jaar van de verlenging Neuenhaus Coevorden.

TheSertaz taz|23.05.23|17:45

Er zijn nog veel lijnen die electricificatie nodig hebben.
en 1 beveiligings systeem voor heel europa ,zoals ERMTS .
maar het zit vooral in de aanpassing in WEERT een peron extra waar nu nog een rangeerterein is voor treinen.
De spanning zou geregeld kunnen worden door een spanningsluis bij de splittsing weert-eindhoven .
1500-3000 en treinen die meerdere voltages aan kunnen,en dus ERMTS aan boord hebben.
Dat laaste zorgt ervoor dat er sneller kan worden gereden nu nog 40 Km/h.
tot zover

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.