Strukton Rail

Staatssecretaris Heijnen presenteert terminal en batterijlocomotief voor spoorwerk

Voor het overschakelen van diesellocomotieven naar batterijlocomotieven maakt Strukton gebruik van oude afgeschreven elektrische locomotieven van NS. 2023, Kenneth Steffers / SpoorPro.nl

Strukton Rail presenteerde woensdagmiddag de eerste batterijlocomotief van Nederland die zal worden ingezet voor werk op en aan het spoor. De openingsceremonie werd verricht door staatssecretaris Vivianne Heijnen op het Utrechtse industrieterrein Lage Weide, waar tevens de starthandeling voor de realisatie van een spoorterminal werd verricht.

Symbolisch stapte gelegenheidsmachinist staatssecretaris Heijnen – met robuuste veiligheidslaarzen – van een oude diesellocomotief op de eerste batterijlocomotief van Nederland. De openingsceremonie werd verricht op industrieterrein Lage Weide waar veel verladers zijn gevestigd. Deze zijn nu nog aangewezen op wegvervoer, waardoor verdere groei lastig blijkt omdat er ook voldaan moet worden aan gemaakte klimaatafspraken. Met de komst van de spoorterminal Lage Weide én de batterijlocomotief, wordt expansie op een duurzamere manier mogelijk gemaakt.

Heijnen noemde de batterijlocomotief tegenover SpoorPro “indrukwekkend”, zeker omdat de staatssecretaris zelf een klein stukje mocht rijden met de locomotief. “De trein met batterij is erg belangrijk voor ons omdat wij grote ambities hebben met betrekking tot het realiseren van CO2-reducties. Het ombouwen van oude locomotieven kan een ontzettend belangrijke bijdrage leveren aan die reductie”, aldus Heijnen.

Strukton Rail
John Voppen (ProRail), Vivianne Heijnen (IenW) en Tjark de Vries (Strukton Rail) bij de openingsceremonie.

Spoorterminal

Met de komst van de spoorterminal kunnen de bedrijven die gevestigd zijn op Lage Weide gebruik maken van het spoor dat al aanwezig was op het terrein. Strukton Rail hoopt in de nabije toekomst 200 TEU (Twenty foot Equivalent Unit) per week per trein te vervoeren. Dat scheelt volgens het spoorbedrijf de inzet van 100 vrachtwagens per week en wordt een reductie gerealiseerd van 13.000 ton CO2 per jaar.

Volgens Strukton hebben diverse verladers al aangegeven gebruik te willen maken van het spoor en de terminal op Lage Weide. Bedrijven die hun logistieke stroom naar het spoor verplaatsen, kunnen namelijk gebruik maken van een subsidieregeling voor de modal shift naar rail die in december 2022 van kracht werd.

Strukton Rail
Met de komst van de spoorterminal Lage Weide wordt expansie op een duurzamere manier mogelijk gemaakt.

Batterijlocomotief

Voor het overschakelen van diesellocomotieven naar batterijlocomotieven maakt Strukton gebruik van oude afgeschreven elektrische locomotieven van NS. Deze locomotieven krijgen zodoende een tweede leven om zware werktreinen tijdens werkzaamheden aan het spoor te verplaatsen.

Tjark de Vries, directeur van Strukton Rail Nederland, is enthousiast dat het spoorbedrijf op twee manieren kan bijdragen aan verduurzaming van het spoor. Enerzijds door over te schakelen op elektriciteit, anderzijds om de oude locomotieven met een zogenoemde ‘retrofit’ een tweede leven te geven als spoorwerker. “Ombouw van fossiel naar elektrisch is wat ons betreft dé oplossing voor veel bestaande voertuigen en machines. Geen verspilling en toch schoon”, aldus De Vries.

Strukton Rail
Voor het overschakelen van diesellocomotieven naar batterijlocomotieven maakt Strukton gebruik van oude afgeschreven elektrische locomotieven van NS.

De batterijlocomotief kan worden ingezet op plekken waar geen spanning op de bovenleiding staat. “Daar zorgt een batterij voor de benodigde elektriciteit om de locomotief te laten rijden. Als de locomotief weer gebruik kan maken van de bovenleiding, laadt de batterij zich via diezelfde bovenleiding op”, zo legt Strukton uit. ProRail-CEO John Voppen noemt de batterijlocomotief “een prachtig voorbeeld” van “creatieve en innovatieve oplossingen” op weg naar emissieloos bouwen.

Het voordeel van een batterijlocomotief is dat er geen kabel van een netbeheerder aan te pas komt om de batterij te voeden, dat gebeurt namelijk via de bovenleiding. Strukton wil met het toepassen van ‘hoogvermogenelektronica’ het spoor toekomstbestendig maken. Dit kan volgens het spoorbedrijf door middel van slimme aanpassingen aan het bestaande energiesysteem. Netbeheerders hoeven hierdoor geen extra elektriciteitsleidingen aan te leggen.

Strukton Rail
De batterijlocomotief kan worden ingezet op plekken waar geen spanning op de bovenleiding staat.

Lees ook:

Auteur: Kenneth Steffers

Kenneth Steffers is (politiek) verslaggever, journalist en redacteur voor SpoorPro.nl

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Staatssecretaris Heijnen presenteert terminal en batterijlocomotief voor spoorwerk | SpoorPro.nl
Strukton Rail

Staatssecretaris Heijnen presenteert terminal en batterijlocomotief voor spoorwerk

Voor het overschakelen van diesellocomotieven naar batterijlocomotieven maakt Strukton gebruik van oude afgeschreven elektrische locomotieven van NS. 2023, Kenneth Steffers / SpoorPro.nl

Strukton Rail presenteerde woensdagmiddag de eerste batterijlocomotief van Nederland die zal worden ingezet voor werk op en aan het spoor. De openingsceremonie werd verricht door staatssecretaris Vivianne Heijnen op het Utrechtse industrieterrein Lage Weide, waar tevens de starthandeling voor de realisatie van een spoorterminal werd verricht.

Symbolisch stapte gelegenheidsmachinist staatssecretaris Heijnen – met robuuste veiligheidslaarzen – van een oude diesellocomotief op de eerste batterijlocomotief van Nederland. De openingsceremonie werd verricht op industrieterrein Lage Weide waar veel verladers zijn gevestigd. Deze zijn nu nog aangewezen op wegvervoer, waardoor verdere groei lastig blijkt omdat er ook voldaan moet worden aan gemaakte klimaatafspraken. Met de komst van de spoorterminal Lage Weide én de batterijlocomotief, wordt expansie op een duurzamere manier mogelijk gemaakt.

Heijnen noemde de batterijlocomotief tegenover SpoorPro “indrukwekkend”, zeker omdat de staatssecretaris zelf een klein stukje mocht rijden met de locomotief. “De trein met batterij is erg belangrijk voor ons omdat wij grote ambities hebben met betrekking tot het realiseren van CO2-reducties. Het ombouwen van oude locomotieven kan een ontzettend belangrijke bijdrage leveren aan die reductie”, aldus Heijnen.

Strukton Rail
John Voppen (ProRail), Vivianne Heijnen (IenW) en Tjark de Vries (Strukton Rail) bij de openingsceremonie.

Spoorterminal

Met de komst van de spoorterminal kunnen de bedrijven die gevestigd zijn op Lage Weide gebruik maken van het spoor dat al aanwezig was op het terrein. Strukton Rail hoopt in de nabije toekomst 200 TEU (Twenty foot Equivalent Unit) per week per trein te vervoeren. Dat scheelt volgens het spoorbedrijf de inzet van 100 vrachtwagens per week en wordt een reductie gerealiseerd van 13.000 ton CO2 per jaar.

Volgens Strukton hebben diverse verladers al aangegeven gebruik te willen maken van het spoor en de terminal op Lage Weide. Bedrijven die hun logistieke stroom naar het spoor verplaatsen, kunnen namelijk gebruik maken van een subsidieregeling voor de modal shift naar rail die in december 2022 van kracht werd.

Strukton Rail
Met de komst van de spoorterminal Lage Weide wordt expansie op een duurzamere manier mogelijk gemaakt.

Batterijlocomotief

Voor het overschakelen van diesellocomotieven naar batterijlocomotieven maakt Strukton gebruik van oude afgeschreven elektrische locomotieven van NS. Deze locomotieven krijgen zodoende een tweede leven om zware werktreinen tijdens werkzaamheden aan het spoor te verplaatsen.

Tjark de Vries, directeur van Strukton Rail Nederland, is enthousiast dat het spoorbedrijf op twee manieren kan bijdragen aan verduurzaming van het spoor. Enerzijds door over te schakelen op elektriciteit, anderzijds om de oude locomotieven met een zogenoemde ‘retrofit’ een tweede leven te geven als spoorwerker. “Ombouw van fossiel naar elektrisch is wat ons betreft dé oplossing voor veel bestaande voertuigen en machines. Geen verspilling en toch schoon”, aldus De Vries.

Strukton Rail
Voor het overschakelen van diesellocomotieven naar batterijlocomotieven maakt Strukton gebruik van oude afgeschreven elektrische locomotieven van NS.

De batterijlocomotief kan worden ingezet op plekken waar geen spanning op de bovenleiding staat. “Daar zorgt een batterij voor de benodigde elektriciteit om de locomotief te laten rijden. Als de locomotief weer gebruik kan maken van de bovenleiding, laadt de batterij zich via diezelfde bovenleiding op”, zo legt Strukton uit. ProRail-CEO John Voppen noemt de batterijlocomotief “een prachtig voorbeeld” van “creatieve en innovatieve oplossingen” op weg naar emissieloos bouwen.

Het voordeel van een batterijlocomotief is dat er geen kabel van een netbeheerder aan te pas komt om de batterij te voeden, dat gebeurt namelijk via de bovenleiding. Strukton wil met het toepassen van ‘hoogvermogenelektronica’ het spoor toekomstbestendig maken. Dit kan volgens het spoorbedrijf door middel van slimme aanpassingen aan het bestaande energiesysteem. Netbeheerders hoeven hierdoor geen extra elektriciteitsleidingen aan te leggen.

Strukton Rail
De batterijlocomotief kan worden ingezet op plekken waar geen spanning op de bovenleiding staat.

Lees ook:

Auteur: Kenneth Steffers

Kenneth Steffers is (politiek) verslaggever, journalist en redacteur voor SpoorPro.nl

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.