Strukton Rail blaast nieuw leven in spoorlijn Lage Weide

Het nu nog lege spoor. (Foto Rinus Hardeman)

Strukton Rail Short Line (SRSL) wil 1 december met de eerste trein rijden op het spoor in Lage Weide. Het moet de start zijn van een opleving op het spoor in het industriegebied. Zeven grote bedrijven op het Utrechtse bedrijventerrein hebben toegezegd mee te doen.

Op het spoor in het industriegebied gebeurt momenteel niets. Maar SRSL heeft een onderzoek laten uitvoeren en contact gezocht met grote bedrijven in het gebied. Op basis daarvan durft manager Rinus Hardeman te zeggen dat 1 december de eerste trein rijdt.

In oktober gaat SRSL met de bedrijven om tafel over de precieze invulling. Dat lijkt wellicht een onhaalbaar korte termijn, maar Hardeman weerlegt dat. “Alle infrastructuur ligt er al. Er zou bij wijze van spreken nu een trein kunnen aankomen.” SRSL gaat zelf een trein op het spoor inzetten, maar die trein is er nog niet. “Wat voor trein het wordt hangt af van de eisen van de bedrijven. Een trein van 20 tot 25 wagons moet zeker lukken, want het zijn grote bedrijven.”

Wie de bedrijven zijn, wil Hardeman niet zeggen.

Rinus Hardeman. (Foto Tjitske Sluis)

Revitalisatie Railterminal

Het plan om het railemplacement nieuw leven in te blazen begon ruim een halfjaar geleden. SRSL liet een onderzoek uitvoeren. Uit het onderzoek “Revitalisatie Railterminal Lage Weide”, dat nu gepubliceerd is, blijkt dat er zeker potentie is. Het onderzoek wijst SRSL echter wel op enkele obstakels.

Er is namelijk een scheve verhouding tussen het aantal invoer- en uitvoerwagons. Een enquete onder bedrijven in Lage Weide toonde aan dat er behoefte is aan 204 invoerwagons en 2 uitvoerwagons per week. Een groot verschil, maar een logisch verschil stelt manager Hardeman. “Lage Weide is een industriegebied waar vooral ontvangers zitten, er is weinig productie en daardoor ook weinig uitvoer.”

Spoorvirus

Het onderzoek adviseert SRSL om de uitvoer op andere plekken op te zoeken, bijvoorbeeld in de provincie Utrecht. “Dat is zeker iets wat wij gaan doen. Wanneer het project eind van het jaar is opgestart en bedrijven in de regio zien hoe goed het gaat dan worden ze hopelijk aangestoken met het spoorvirus. Dat zou voor extra uitvoer kunnen zorgen.”

Een ander punt dat de onderzoekers aanstippen is dat veel bedrijven in Lage Weide, de invullers van de enquete, geen gecontaineriseerd vervoer hebben. Daarom is een containerterminal wellicht niet de beste optie. De onderzoekers adviseren SRSL om de mogelijkheden van een railport verder te onderzoeken.

Railport Brabant

“Ook dat is een aanbeveling waar wij wat mee gaan doen.” Er staat een gesprek gepland met Wil Versteijnen, CEO van BTT Multimodal Container Solutions. “Wat Versteijnen in Tilburg voor elkaar heeft gekregen met de railport is bewonderenswaardig. Wij gaan daarom met hem om de tafel, want ik geloof dat dit ook in Utrecht mogelijk is.”

Hardeman is ambitieus en enthousiast wanneer hij over het project praat. “We houden met 1 december goed de druk op de ketel. Ik zou niet weten waarom het niet lukt.”

Voordat het die 1 december is gaat SRSL ook met ProRail om tafel. ProRail is de beheerder van de drie sporen in het industriegebied. “Wat mij betreft worden wij daar beheerder van. Dat scheelt extra communicatie en kosten.”

Werkzaamheden

ProRail begint overigens deze maand nog met werkzaamheden aan het spoor bij de Atoomweg/Uraniumweg in Lage Weide. ProRail gaat de ballast vernieuwen, het spoor vernieuwen, wissels onderhoud en vernieuwen en grondwerkzaamheden uitvoeren. De werkzaamheden beginnen op 22 juni en duren tot 8 juli. De overwegen richting Atoomweg en Isotopenweg worden tijdelijk afgesloten.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een actie abonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

start actie abonnement

Auteur: Jelmer Bastiaans

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.