Elektrisch spoorvoertuig moet lange wandelingen op werklocaties overbodig maken

Toestemming, eenmalig gebruikVincent Basler

Strukton Rail is eerder deze zomer begonnen met de inzet van een zogeheten Railhog op de werklocatie van het project PHS Rijswijk-Rotterdam. Dit elektrische spoorkarretje kan zowel op de weg als op het spoor rijden. De aannemers ziet kansen voor het voortuig op grote projectlocaties, waar personeel nu nog lange afstanden moet afleggen.

Dat was onder meer het geval op de locatie van het project PHS Rijswijk-Rotterdam, waar de afstand tussen de bouwkeet in Rijkswijk en spoortunnel van Delft ongeveer 2 kilometer is. Die wandeling, zeker aan het einde van de dag of met gereedschap onder de arm, is niet ideaal. Strukton Rail kwam terecht bij leverancier Riel Rail Systems voor de Eco RailRunner, kortweg Railhog.

“We hebben gedacht aan een krol met stoeltjes erop. Maar dat zou betekenen dat je een krol én een machinist kwijt bent, alleen voor transport”, zegt SREq-manager Geert Datema over de aanloop naar de ontwikkeling van de Railhog. Het voertuig heeft een rijbereik van 60 kilometer, waardoor het de hele dag inzetbaar is. Laden gebeurt ’s nachts bij de keet.
De Railhog zal nog zeker twee jaar ingezet worden op het project PHS Rijswijk-Rotterdam, bijvoorbeeld voor rondleidingen op de gedeeltes die al gereed zijn. Strukton heeft ook de werkzaamheden in de Schipholtunnel en bij Emplacement Amsterdam in het vizier voor de inzet van het voertuig. Ook die locaties is groot en moeilijk bereikbaar.

De Railhog is door zijn stille elektrische aandrijflijn bovendien erg geschikt voor locaties waar omgevingshinder een probleem is.

De Railhog kan zelf vanuit het spoor naar de weg komen. Daar is geen hijskraan voor nodig. Afbeelding: Vincent Basler

Houd SpoorProTV in de gaten de komende weken voor een videoreportage over de inzet van de Railhog.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een actie abonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

start actie abonnement

Auteur: Nick Augusteijn

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.