Lelylijn

Staatssecretaris Heijnen verzekert Kamer dat Lelylijn wel degelijk prioriteit is

2020, Haalbaarheidsonderzoek Ministerie IenW

Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat Vivianne Heijnen heeft deze week na uitspraken van ProRail-ceo John Voppen de Kamer verzekerd dat de Lelylijn, als onderdeel van het coalitieakkoord, een prioriteit is voor het kabinet.

Heijnen deed de uitspraak naar aanleiding van vragen kamerlid Habtamu de Hoop, die op zijn beurt reageerde op het Telegraaf-interview met ProRail-baas Voppen. Eerder deze week liet hij optekenen dat de Lelylijn wat hem betreft toch vooral een “politieke keuze” is.

“Als je mij vraagt wat voor de middellange termijn het beste is voor Nederland, dan zeg ik ‘nu niet’. Er zijn andere investeringen die nu belangrijker zijn”, aldus Voppen, die vooral knelpunten wil aanpakken.
Heijnen begrijpt in haar reactie dat Voppen een wens uitsprak. “Ik heb zijn mening ter kennisneming aangekomen”, zei ze daarover.

“De Lelylijn staat in het coalitieakkoord en is daarmee voor mij een prioriteit. Daarom zijn we voor de zomer gestart met een MIRT-onderzoek (Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport, red.)”, aldus de staatssecretaris, die naar eigen zeggen woensdag bij de haar Duitse ambtsgenoot heeft aangedrongen op de Lelylijn op te nemen in het internationale hoofdspoornetwerk binnen de TEN-T. Daarvoor heeft het kabinet in juni bij de Europese Commissie een aanvraag gedaan. De Lelylijn als onderdeel van TEN-T zou Europese cofinanciering mogelijk maken.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een actie abonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

start actie abonnement

Auteur: Nick Augusteijn

1 reactie op “Staatssecretaris Heijnen verzekert Kamer dat Lelylijn wel degelijk prioriteit is”

Pat Rick|19.09.22|09:42

ProRail heeft zijn eigen prioriteiten, vooral achterstallig onderhoud (wat urgent is, zoals Havenlijn, Waalhaven, Maaslijn) en financieren projecten die duurder worden (zoals station Almere). Als de minister ook nog de Lelylijn wil, moet er geld bij, bedoelt Voppen. Eigenlijk is ProRail niet veel veranderd sinds Eringa.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.