Spoorlijn Budel-Weert Limburg

‘Het is tijd om stappen te zetten voor grensoverschrijdend vervoer’

Bron: ProRail

Donderdag vergaderde staatssecretaris Vivianne Heijnen met de Tweede Kamer over het spoorbeleid en de uitrol van ERTMS. VVD-Kamerlid Fahid Minhas hield een pleidooi voor de concurrentiepositie van het goederenvervoer per spoor. Minhas liet daarbij aan de staatssecretaris weten dat er eindelijk eens concrete stappen moeten worden gezet.

Minhas wil bijvoorbeeld concrete daadkracht zien om het rijden van 740 meter lange goederentreinen mogelijk te maken. Ook wil de VVD’er dat de spoorweginfra in Nederland op orde wordt gebracht. Daar pleit hij al langer voor.

Grenzen passeren zonder technische barrières

De uitrol van ERTMS in Nederland moet volgens Minhas bijdragen aan het bevorderen van veranderingen van vervoerswijze in één geharmoniseerde Europese spoormarkt, waarin treinen zonder technische barrières de grenzen kunnen passeren en ook zonder barrières gerangeerd kan worden. “De kosten van het gebruik van het spoor moeten omlaag en de betrouwbaarheid en beschikbaar omhoog”, zo valt RailGood het Kamerlid bij.

Elektrifricatie spoor

Echt concrete stappen kon de staatssecretaris nog niet garanderen, maar ze zegt bijvoorbeeld wel bezig te zijn met uitzoeken hoe het zit met het dossier van de elektrificatie van het spoor tussen Weert en het Belgische Hamont. “Ik heb daar ruimte voor nodig. In het najaar wil ik dan in overleg met de provincie besluiten wat we doen”, aldus Heijnen over de elektrificatie van het spoor.

De elektrificatie van de negen kilometer spoor tussen Weert en Hamont stond al vijf jaar geleden opgenomen in het regeerakkoord van het vorige kabinet Rutte, maar daar zijn tot op de dag van vandaag nog weinig stappen gemaakt. In 2021 zei de Vlaamse minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters al dat Nederland over de brug moest komen om de grensoverschrijdende treinverbinding te realiseren. ProRail schat de kosten hiervan op 150 miljoen euro.

Uitbreiding HSL pas in 2036

De capaciteitsuitbreiding van de HSL voor internationaal treinverkeer zal pas in 2036 van start gaan, zo meldde de staatssecretaris tegen de Tweede Kamer. Op dit moment biedt de HSL plaats aan twee hogesnelheidstreinen en twee sneltreinen. Zo is er elk uur een Thalys-service en een Eurostar-afvaart. Het kan nog 14 jaar duren om die capaciteit te verdubbelen, want het in gebruik nemen van aanvullende diensten hangt af van de tijdige voltooiing van een nieuw platform aan de Zuidasdok, aan de zuidelijke rand van de Amsterdamse binnenstad.

Door werkzaamheden op Amsterdam Centraal Station is vanaf 1 januari 2024 de benodigde security- en paspoortcontroleruimte voor de Eurostar niet meer beschikbaar. Hiermee zou een einde komen aan de dagelijkse vertrekken vanuit de hoofdstad. Er wordt gewerkt aan een locatie voor een tijdelijk station, want Heijen zei dat het “onaanvaardbaar” is om jarenlang geen rechtstreekse verbinding van Amsterdam naar Londen te hebben.

Meer weten over internationaal treinreizen? Kom deze maand naar RailTech Europe. Klik hier voor meer informatie.

Lees ook:

‘Nederland moet over de brug komen voor treinverbinding Hamont-Weert’

Auteur: Kenneth Steffers

Kenneth Steffers is (politiek) verslaggever, journalist en redacteur voor SpoorPro.nl

3 reacties op “‘Het is tijd om stappen te zetten voor grensoverschrijdend vervoer’”

Arjan Krabbenbos|10.06.22|12:34

Weert Hamont moet weer open net als de lijn van Gent naar Terneuzen. Ook het spoor Roermond-Dalheim, Nijmegen -Kleve en verder zijn mooie verbindingen. Laat dan de treinen op laatste traject stoppen op Nijmegen Heyendaal voor snelle overstap op de later vernieuwde Maaslijn richting Venlo en Roermond. Zolang de treinen er niet rijden , zorg voor een tijdelijke frequente busverbinding! Grensverkeer ook naar Coevorden van af Neuenhaus is ook een mooie stap. Dus investeer in duurzaamheid!

Cornelius Koelewijn|13.06.22|15:12

Het lijkt er steeds meer op dat ProRail met de meest fantastische begrotingen probeert om nieuwe spoorprojecten te saboteren. Politici zijn amateurs en hebben meestal geen kennis van zaken. Het wordt tijd dat hier eens iemand ingrijpt die van wanten weet.

Pat Rick|16.06.22|10:35

@Cornelius Koelewijn: ProRail heeft belang bij om de projecten zo duur mogelijk te verkopen, want daarmee betalen ze hun overhead. En die is duur, want er zijn heel veel directeuren. Het zou beter zijn om Infrabel de elektrificatie van Hamont-Weert te laten doen, want op het stuk Mol-Hamont waren ze veel kosteneffectiever dan ProRails offerte voor de elektrificatie van de Maaslijn.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.