Een goederentrein in Oberhausen, Duitsland

Kamervragen over capaciteitstekort werkzaamheden derde spoor

Foto: Marieke van Gompel

Kamerlid Fahid Minhas van de VVD heeft afgelopen vrijdag kamervragen gesteld aan de staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat over ‘het dreigende capaciteitstekort voor spoorgoederenvervoer door werkzaamheden aan het derde spoor’. Het gaat hierbij om werkzaamheden tussen het Duitse Wesel en Friedrichsfeld tussen 2024 en 2026 wat een dubbelsporige stremming van 20 weken tot gevolg heeft.

Minhas vraagt zich af of de omleidcapaciteit via de grensovergangen bij Venlo en Oldenzaal wel volstaat voor het afwikkelen van alle goederentreinen. Ook vraagt het kamerlid wat de gevolgen zijn van het capaciteitstekort voor de aan- en afvoer van goederen tussen Nederland en het Europese achterland en voor de concurrentiepositie van de Nederlandse havens en terminals. Daarnaast wordt er in de kamervragen ingegaan op het vervoer van gevaarlijke stoffen. Minhas vraagt of goederentreinen met gevaarlijke stoffen bij voorkeur via de Betuweroute gestuurd zullen worden en welke route deze treinen gaan rijden als dit niet mogelijk is.

Trillingen en geluid

Verder besteedt Minhas aandacht aan de hinder van geluid en trillingen die omwonenden mogelijk gaan ervaren door de werkzaamheden. Hij vraagt zich af of de spoorweginfrastructuur van de omleidingsroutes beschikbaar en betrouwbaar genoeg is om hinder door werkzaamheden te voorkomen.

De werkzaamheden waar Minhas naar refereert zullen plaatsvinden tussen november 2024 en mei 2026. In totaal zullen goederentreinen in die periode 20 weken niet via de Betuweroute kunnen rijden. Daarnaast zal er gedurende 60 weken op slechts één spoor treinverkeer mogelijk zijn. “20 weken is te lang”, zegt Hans-Willem Vroon, directeur van belangenorganisatie RailGood. “Het gaat om 75 goederentreinen per dag die niet over de Betuweroute kunnen rijden in die periode.”

Lees hier de Kamervragen.

Dit artikel is eerder verschenen bij zusteruitgave Nieuwsblad Transport.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een actie abonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

start actie abonnement

Onderwerpen: , ,

Auteur: Simone van der Lee

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.