Een NMBS-trein bij station Ruisbroek, foto

‘Nederland moet over de brug komen voor treinverbinding Hamont-Weert’

Wat de Vlaamse minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters betreft is het aan Nederland om ervoor te zorgen dat de grensoverschrijdende spoorverbinding Hamont-Weert gerealiseerd wordt. Dat zei de minister tijdens een vergadering van de Commissie voor Mobiliteit en Openbare Werken van het Vlaams Parlement.

Parlementsleden riepen de minister op om de druk op de ketel te houden, om zo Nederland te bewegen om werk te maken van de treinverbinding Hamont-Weert. Volgens Peeters zijn haar handen gebonden in deze kwestie. “Feit blijft dat Nederland over de brug moet komen, want daar moeten de belangrijkste investeringen nog gebeuren. We kunnen hier wel allemaal vragende partij zijn om de geëlektrificeerde lijn van Hamont door te trekken tot Weert, maar zolang Nederland geen groen licht geeft, is dat wat moeilijk”, aldus de minister, die toevoegt dat ze hoopt dat de kabinetsformatie in Nederland snel is afgerond, zodat ze met een nieuwe minister van Infrastructuur en Waterstaat om de tafel kan.

‘Niet rendabel’

Eerder dit jaar concludeerde de NMBS dat het doortrekken naar Weert van het Belgische spoortraject Mol-Neerpelt-Hamont niet rendabel is. Uit het onderzoek, uitgevoerd door het Belgische onderzoeksbureau voor mobiliteit Stratec, blijkt dat het potentieel aan reizigers op de verbinding in beide richtingen samen “in de buurt van 1.000 reizigers per dag” ligt. Daarmee is het traject Harmont-Weert niet rendabel. Dit komt onder meer door (personeels)kosten die voor de dienst noodzakelijk zijn en vraagtekens rond de beschikbaarheid van treinstellen.

Commissielid Johan Danen wijst de minister erop dat deze situatie Nederland er mogelijk van zal weerhouden zich achter het project te scharen. “Er moeten twee dingen gebeuren. Ten eerste moet er druk gezet worden op Nederland om die lijn te moderniseren en te elektrificeren. Ten tweede moet ervoor gezorgd worden dat er een trein kan rijden. Het is een beetje de kip of het ei. In Nederland zal men heus niet investeren als men niet zeker is dat er ooit een trein zal rijden.”

Betonneren

Lode Ceyssens vraagt de minister tenslotte niet te stoppen met het aankaarten van de spoorverbinding bij de Nederlanders, simpelweg omdat er een nieuwe regering gevormd wordt. “Als er een nieuwe regering in Nederland is, dan is er meteen ook een regeerakkoord. Het is misschien toch niet onverstandig om in de lopende onderhandelingen in Nederland links en rechts een ballonnetje op te laten om dit belangrijke dossier voor België én voor Nederland te betonneren in dat regeerakkoord.”

Lees meer:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Nick Augusteijn

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.