Een Flirt-trein van Arriva op station Maastricht, foto: Wikimedia Commons

Langste buitendienststelling van 2022 ten einde in Limburg

Een Flirt-trein van Arriva op station Maastricht. Hein56didden / Wikimedia Commons

Spooraannemer Swietelsky heeft eerder op maandag de werkzaamheden aan het spoor tussen Heerlen en Landgraaf afgerond. Sinds maandagochtend 05.00 uur rijden er weer treinen op het traject.

Met de oplevering komt er een einde aan een periode van negen weken aan werkzaamheden, de langste buitendienststelling van dit jaar, aldus Swietelsky projectmanager Remco Jacobs. Tijdens de afgelopen periode is het spoor tussen de twee Limburgse steden verdubbeld en geëlektrificeerd. Het bestaande spoor is bovendien vernieuwd.

Daarmee moet het voor Arriva mogelijk worden om twee reizigerstreinen per uur te laten rijden over de landsgrenzen naar Duitsland tussen Maastricht en Aachen Hauptbahnhof.

Door de spoorverdubbeling was het tevens noodzakelijk om viaducten te verbreden en de stations van Heerlen en Landgraaf aan te passen aan de nieuwe situatie. In Heerlen is bovendien de overweg Glas Mij-weg gesloten, terwijl overweg Willemstraat compleet vernieuwd is.

Dat de werkzaamheden zijn afgerond, betekent volgens ProRail overigens niet dat het project als geheel nu is opgeleverd. Daarvoor moeten er nog diverse werkzaamheden uitgevoerd worden, zoals de de herinrichting van de Spoorstraat in Landgraaf onder het spoor door. Deze klus had de Spoorbeheerder al willen uitvoeren, maar door krapte op de arbeidsmarkt is er vertraging ontstaan. De definitieve oplevering staat voor het einde van het jaar gepland.

Lees verder:

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Nick Augusteijn

Nick Augusteijn is chef redactie van SpoorPro en de RailTech-titels.

3 reacties op “Langste buitendienststelling van 2022 ten einde in Limburg”

A C F Sierts|11.05.22|09:12

Veel belangrijker is dat met het dubbelspoor voor de reiziger een knelpunt in de binnenlands treindienst is verdwenen. Het is nu mogelijk om de aansluiting van/naar Kerkrade vanuit/naar Sittard-Eindhoven te verbeteren.
Vreemd trouwens dat dit (grens)traject, naast de gebruikelijke baanseinen en ATB, niet meteen van ETCS is voorzien. Als je toch wekenlang bezig bent…

Ron Swart|12.05.22|15:07

De verdubbeling van Heerlen – Landgraaf, inclusief aanpassing van de emplacementen Heerlen + Landgraaf is een mooie opsteker voor Zuid-Limburg, dat na het sluiten van de laatste mijn op 31.12.1974 zoveel spoorinfrastructuur heeft zien verdwijnen. Ik vergeeet trouwens het in 2019 geopende stationscomplex het Maankwartier in Heerlen.
Overigens heeft de provincie Limburg heropening van het twee km lange in 1988 gesloten traject Kerkrade Centrum – Spekholzerheide afgewezen; Arriva heeft ’t nakijken.

Marc Busio|13.05.22|10:09

Verhoging van de frequentie van de trein naar Aken naar 2x per uur met ingang van de dienstregeling 2023 zou mooi zijn. Of dat ook in te passen is op dat druk bereden traject tussen Herzogenrath en Aken, maar vooral in het krap bemeten Aachen Hauptbahnhof, is echter de vraag. Indien dit niet het geval is moet er in ieder geval naar gestreefd worden om dat ene treintje per uur in Heerlen beter op de IC naar Amsterdam te laten aansluiten, want die huidige overstap van 2 minuten is echt een ramp.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Langste buitendienststelling van 2022 ten einde in Limburg | SpoorPro.nl
Een Flirt-trein van Arriva op station Maastricht, foto: Wikimedia Commons

Langste buitendienststelling van 2022 ten einde in Limburg

Een Flirt-trein van Arriva op station Maastricht. Hein56didden / Wikimedia Commons

Spooraannemer Swietelsky heeft eerder op maandag de werkzaamheden aan het spoor tussen Heerlen en Landgraaf afgerond. Sinds maandagochtend 05.00 uur rijden er weer treinen op het traject.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. 

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Nick Augusteijn

Nick Augusteijn is chef redactie van SpoorPro en de RailTech-titels.

3 reacties op “Langste buitendienststelling van 2022 ten einde in Limburg”

A C F Sierts|11.05.22|09:12

Veel belangrijker is dat met het dubbelspoor voor de reiziger een knelpunt in de binnenlands treindienst is verdwenen. Het is nu mogelijk om de aansluiting van/naar Kerkrade vanuit/naar Sittard-Eindhoven te verbeteren.
Vreemd trouwens dat dit (grens)traject, naast de gebruikelijke baanseinen en ATB, niet meteen van ETCS is voorzien. Als je toch wekenlang bezig bent…

Ron Swart|12.05.22|15:07

De verdubbeling van Heerlen – Landgraaf, inclusief aanpassing van de emplacementen Heerlen + Landgraaf is een mooie opsteker voor Zuid-Limburg, dat na het sluiten van de laatste mijn op 31.12.1974 zoveel spoorinfrastructuur heeft zien verdwijnen. Ik vergeeet trouwens het in 2019 geopende stationscomplex het Maankwartier in Heerlen.
Overigens heeft de provincie Limburg heropening van het twee km lange in 1988 gesloten traject Kerkrade Centrum – Spekholzerheide afgewezen; Arriva heeft ’t nakijken.

Marc Busio|13.05.22|10:09

Verhoging van de frequentie van de trein naar Aken naar 2x per uur met ingang van de dienstregeling 2023 zou mooi zijn. Of dat ook in te passen is op dat druk bereden traject tussen Herzogenrath en Aken, maar vooral in het krap bemeten Aachen Hauptbahnhof, is echter de vraag. Indien dit niet het geval is moet er in ieder geval naar gestreefd worden om dat ene treintje per uur in Heerlen beter op de IC naar Amsterdam te laten aansluiten, want die huidige overstap van 2 minuten is echt een ramp.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.