Siemens Mobility scoort miljardenorder in Egypte

Siemens Mobility is door de Egyptische overheid uitverkozen om 660 kilometer aan nieuw spoor aan te leggen in het land, waaronder de eerste hogesnelheidslijn van Egypte en het eerste geëlektrificeerde spoor. Tevens zal een goederenspoor worden aangelegd. Siemens zal daarnaast de bouw van de bovenleidingen voor zijn rekening nemen en de benodigde treinen en locomotieven leveren. Met het contract is eenwaarde van 3 miljard dollar gemoeid, omgerekend 2,53 miljard euro.

Het 660 kilometer lange traject verbindt de Rode Zee met de Middellandse Zee en loopt via 21 stations van Ain Sokhna naar Marsa Matrouh. Met het nieuw spoor moet de reistijd met de helft verkort worden. Op het tracé zal Siemens de Velaro-hogesnelheidstrein en de Desiro-trein inzetten. De locomotieven zullen van het type Vectron zijn. Het bedrijf verwacht op jaarbasis meer dan 30 miljoen reizigers te kunnen vervoeren.

Op het spoor wordt het European Train Control System (ETCS) Level 2 uitgerold. Daarnaast zal Siemens de communicatie- en veiligheidssystemen verzorgen. Doordat Siemens ook het onderhoud van het spoor zal doen, heeft het contract een looptijd van 15 jaar. Siemens is voor de aanleg van het spoor onderdeel van een consortium bestaande uit overheidsorgaan NAT en bouwbedrijven Orascom Construction en The Arab Contractors.

Mogelijk zit er voor Siemens nog meer in het vat, aangezien de Egyptische regering in totaal 1.800 kilometer aan nieuw spoor heeft gepland. Het grootste stuk ervan loopt ongeveer parallel aan het Suezkanaal, waardoor het project ook wel het Suezkanaal op rails genoemd wordt. Het project in zijn totale omvang is volgens de regering goed voor 15.000 directe en 3.800 indirecte banen.

Lees meer: 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een actie abonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

start actie abonnement

Auteur: Nick Augusteijn

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Siemens Mobility scoort miljardenorder in Egypte | SpoorPro.nl

Siemens Mobility scoort miljardenorder in Egypte

Siemens Mobility is door de Egyptische overheid uitverkozen om 660 kilometer aan nieuw spoor aan te leggen in het land, waaronder de eerste hogesnelheidslijn van Egypte en het eerste geëlektrificeerde spoor. Tevens zal een goederenspoor worden aangelegd. Siemens zal daarnaast de bouw van de bovenleidingen voor zijn rekening nemen en de benodigde treinen en locomotieven leveren. Met het contract is eenwaarde van 3 miljard dollar gemoeid, omgerekend 2,53 miljard euro.

Het 660 kilometer lange traject verbindt de Rode Zee met de Middellandse Zee en loopt via 21 stations van Ain Sokhna naar Marsa Matrouh. Met het nieuw spoor moet de reistijd met de helft verkort worden. Op het tracé zal Siemens de Velaro-hogesnelheidstrein en de Desiro-trein inzetten. De locomotieven zullen van het type Vectron zijn. Het bedrijf verwacht op jaarbasis meer dan 30 miljoen reizigers te kunnen vervoeren.

Op het spoor wordt het European Train Control System (ETCS) Level 2 uitgerold. Daarnaast zal Siemens de communicatie- en veiligheidssystemen verzorgen. Doordat Siemens ook het onderhoud van het spoor zal doen, heeft het contract een looptijd van 15 jaar. Siemens is voor de aanleg van het spoor onderdeel van een consortium bestaande uit overheidsorgaan NAT en bouwbedrijven Orascom Construction en The Arab Contractors.

Mogelijk zit er voor Siemens nog meer in het vat, aangezien de Egyptische regering in totaal 1.800 kilometer aan nieuw spoor heeft gepland. Het grootste stuk ervan loopt ongeveer parallel aan het Suezkanaal, waardoor het project ook wel het Suezkanaal op rails genoemd wordt. Het project in zijn totale omvang is volgens de regering goed voor 15.000 directe en 3.800 indirecte banen.

Lees meer: 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een actie abonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

start actie abonnement

Auteur: Nick Augusteijn

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.