Stientje van Veldhoven

Vertrekkende staatssecretaris geeft Kamer laatste update over spoordossier

Demissionair staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat Stientje van Veldhoven verlaat vandaag, maandag 19 juli, het kabinet. Daarom heeft ze afgelopen vrijdag nog eenmaal de Tweede Kamer bijgepraat over de stand van zaken wat enkele belangrijke spoordossiers betreft.

Zo heeft haar Duitse ambtsgenoot Van Veldhoven verzekerd dat Duitsland alles in het werk stelt om de bouw van een derde spoor op het tracé Zevenaar / Emmerich – Oberhausen te bespoedigen. Vijf van de twaalf benodigde vergunningen zijn reeds toegekend, terwijl er voor het einde van het jaar nog eens drie bij moeten komen. “Dit stelt de Duitse infrastructuurbeheerder DB Netz in staat om delen van het tracé binnenkort op te pakken”, aldus de afzwaaiende staatssecretaris.

Oplevering eerder, maar niet zonder hinder

Ook een snellere bouwmethode voor spoorbruggen op het tracé moet het project in een stroomversnelling brengen. Volgens Van Veldhoven kunnen de bruggen 2,5 jaar eerder opgeleverd worden. Dat vraagt echter wel een langdurige enkelsporige buitendienststelling, te weten van november 2024 tot mei 2026.

Door DB Netz en ProRail is naar manieren gezocht om toch zoveel mogelijk treinen te kunnen laten rijden. De staatssecretaris zegt in haar brief aan de Kamer dat de spoorbeheerders rekenen op gemiddeld 80 goederentreinen per dag in plaats van de gebruikelijke 100. In een eerder scenario moest nog uitgegaan worden van 30 treinen per dag.

“Van Duitse zijde is bevestigd dat bij enkelsporige buitendienststellingen op het tracé capaciteit beschikbaar blijft voor het grensoverschrijdende reizigersverkeer en het merendeel van het goederenverkeer”, aldus Van Veldhoven, die desondanks waarschuwt voor hinder, onder meer door omleidingen.

“Ik heb ProRail gevraagd om een plan van aanpak op te stellen waarin gespecificeerd wordt wat nodig is om de verkeersafwikkeling en de projecten voor beheer en onderhoud en nieuwbouw in de komende jaren in goede banen te leiden en de optredende omgevingseffecten (geluid, trillingen, externe veiligheid) zoveel mogelijk te mitigeren.”

Nieuwe werkgroep gevormd voor onderzoek naar ‘bredere mobiliteitsopgave’

Tijdens het overleg met de Duitse collega’s is ook het versnellen van de treinverbinding tussen Amsterdam en Berlijn ter sprake gekomen. DB Netz en ProRail zijn gevraagd hun samenwerking op dit punt voort te zetten. In het najaar wordt een nieuwe update verwacht.

Van Veldhoven benadrukt dat de goede samenwerking met Duitsland ertoe heeft geleid dat er veel samen wordt gestuurd op Europese dossiers als technische standaarden en financieringsvraagstukken. Bovendien stipt ze de bilaterale uitvoering aan van projecten rondom Automatic Train Operation en Digital Automatic Coupling als positieve signalen.

Daarnaast is vorige week overleg gevoerd tussen Nederland, Duitsland, België en de deelstaten Vlaanderen en Noordrijn-Westfalen over de zogenoemde 3RX-verbinding. Tijdens dat gesprek is plan om het haalbaarheidsonderzoek te actualiseren besproken. Een update op dit onderwerp volgt zodra eind 2022 de resultaten bekend zijn.

Tevens wordt onder leiding van Nederland een nieuwe werkgroep in het leven geroepen, “om de bredere mobiliteitsopgave en wensen in beeld te brengen tussen onze betrokken landen.”

Spoortakken in contractgebied Wadden onder de loep

Tenslotte gaat Van Veldhoven in op de trein van Arriva die op zondag 27 juni ontspoorde bij Hoofdstation Groningen. Deze liep uit de rails door een defect aan het spoor.

De voorlopige conclusie van ProRail is dat een te grote spoorwijdte de directe oorzaak was. Daardoor kon het spoorsysteem de trein niet meer goed dragen en geleiden. Bovendien werd slijtage aan het spoor geconstateerd door ProRail. Daar wordt vervolgonderzoek naar gedaan, als ook naar de vraag waarom dergelijke zaken niet eerder aan het licht zijn gekomen. Het onderzoek zal worden gemonitord door de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT).

ProRail gaat de komende tijd op 24 vergelijkbare spoortakken in het contractgebied Wadden inspecties uitvoeren. Op landelijk niveau zullen steekproeven worden uitgevoerd op spoortakken die vergelijkbaar zijn als bij Groningen.

Lees meer:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Nick Augusteijn

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.