‘Meer dan 500 goederentreinen kunnen niet rijden tijdens aansluiten Theemswegtracé’

Het nieuwe, circa 4 kilometer lange Theemswegtracé wordt in november tijdens een zesdaagse buitendienststelling aan de Havenspoorlijn gekoppeld. Daarmee moeten de verstoringen voor het treinverkeer door de Calandbrug tot het verleden behoren. Arjan Olsthoorn, manager stakeholders bij ProRail, vertelt in de uitzending van SpoorProTV meer over de stand van zaken.

De bovenbouw van het Theemswegtracé is bijna gereed en er wordt gewerkt aan de bovenleiding en de aanleg van ERTMS. Tijdens een zesdaagse buitendienststelling die op 2 november ingaat moet het traject bij de Havenspoorlijn getrokken worden.

Botlek en Waalhaven

“Voor het treinverkeer betekent het dat er meer dan 500 goederentreinen niet kunnen rijden tussen de Botlek en de Maasvlakte. De Waalhaven en Pernis blijven wel bereikbaar”, zegt Olsthoorn, die verwacht dat het merendeel van de treinen achter zal blijven in het achterland, waaronder Duitsland. Overige treinen zullen andere terminals in Nederland aandoen of gebruik maken van de Waalhaven en Pernis.

ProRail grijpt de zesdaagse buitendienststelling tevens aan om extra werkzaamheden binnen het gebied uit te voeren. Zo worden er in de Botlektunnel en aan de kant van de Europoort op de hoofdbaan extra wissels vervangen. “Daar heb je normaal gesproken een grote buitendienststelling voor nodig, maar deze klus paste mooi in de geplande zes dagen.”

Hervatten treinverkeer

Op maandag 8 november moet het treinverkeer weer hervat worden. Dat wordt een lastige klus, erkent Olsthoorn. “We hebben te maken met veel stilstaand materieel. We moeten dus vooral kijken naar hoe alle treinen weer beladen gaan worden, naar wat er binnen komt en naar wat er weer uit gaat.” Een complicerende factor daarbij is dat de internationale treinen vlak voor het einde van de buitendienststelling alvast naar Nederland zullen afreizen.

“De dienstregeling zal allereerst aangepast zijn, omdat we buiten de internationale cadans terecht zijn gekomen. Dit zal tot aan het einde van week 45 voortduren. De week erop zitten we weer in het normale internationale patroon, zo is de verwachting”, besluit Olsthoorn.

Bekijk hier het item over het Theemswegtracé:

Lees meer:

Auteur: Nick Augusteijn

1 reactie op “‘Meer dan 500 goederentreinen kunnen niet rijden tijdens aansluiten Theemswegtracé’”

asierts|01.07.21|19:26

ERTMS kan je niet aanleggen. ETCS wel. Volgende keer maar weer over ETCS praten?

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

‘Meer dan 500 goederentreinen kunnen niet rijden tijdens aansluiten Theemswegtracé’ | SpoorPro.nl

‘Meer dan 500 goederentreinen kunnen niet rijden tijdens aansluiten Theemswegtracé’

Het nieuwe, circa 4 kilometer lange Theemswegtracé wordt in november tijdens een zesdaagse buitendienststelling aan de Havenspoorlijn gekoppeld. Daarmee moeten de verstoringen voor het treinverkeer door de Calandbrug tot het verleden behoren. Arjan Olsthoorn, manager stakeholders bij ProRail, vertelt in de uitzending van SpoorProTV meer over de stand van zaken.

De bovenbouw van het Theemswegtracé is bijna gereed en er wordt gewerkt aan de bovenleiding en de aanleg van ERTMS. Tijdens een zesdaagse buitendienststelling die op 2 november ingaat moet het traject bij de Havenspoorlijn getrokken worden.

Botlek en Waalhaven

“Voor het treinverkeer betekent het dat er meer dan 500 goederentreinen niet kunnen rijden tussen de Botlek en de Maasvlakte. De Waalhaven en Pernis blijven wel bereikbaar”, zegt Olsthoorn, die verwacht dat het merendeel van de treinen achter zal blijven in het achterland, waaronder Duitsland. Overige treinen zullen andere terminals in Nederland aandoen of gebruik maken van de Waalhaven en Pernis.

ProRail grijpt de zesdaagse buitendienststelling tevens aan om extra werkzaamheden binnen het gebied uit te voeren. Zo worden er in de Botlektunnel en aan de kant van de Europoort op de hoofdbaan extra wissels vervangen. “Daar heb je normaal gesproken een grote buitendienststelling voor nodig, maar deze klus paste mooi in de geplande zes dagen.”

Hervatten treinverkeer

Op maandag 8 november moet het treinverkeer weer hervat worden. Dat wordt een lastige klus, erkent Olsthoorn. “We hebben te maken met veel stilstaand materieel. We moeten dus vooral kijken naar hoe alle treinen weer beladen gaan worden, naar wat er binnen komt en naar wat er weer uit gaat.” Een complicerende factor daarbij is dat de internationale treinen vlak voor het einde van de buitendienststelling alvast naar Nederland zullen afreizen.

“De dienstregeling zal allereerst aangepast zijn, omdat we buiten de internationale cadans terecht zijn gekomen. Dit zal tot aan het einde van week 45 voortduren. De week erop zitten we weer in het normale internationale patroon, zo is de verwachting”, besluit Olsthoorn.

Bekijk hier het item over het Theemswegtracé:

Lees meer:

Auteur: Nick Augusteijn

1 reactie op “‘Meer dan 500 goederentreinen kunnen niet rijden tijdens aansluiten Theemswegtracé’”

asierts|01.07.21|19:26

ERTMS kan je niet aanleggen. ETCS wel. Volgende keer maar weer over ETCS praten?

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.