Nieuwe stopmachine voor Infrabel moet nog meer werk uit handen nemen

De Belgische spoorbeheerder Infrabel neemt over enkele weken een nieuwe stopmachine van Plasser & Theurer in ontvangst. Vanwege het digitale format greep de Oostenrijkse fabrikant vakbeurs RailTech Europe aan om enkele van de technische aspecten van de Unimat 08-4×4/4S in een video voor het voetlicht te brengen.

Van een nood een deugd maken, zo kan de presentatie van Plasser & Theurer nog het beste omschreven worden. Een ruim dertig meter lang gevaarte als de Unimat 08-4×4/4S stopmachine zet je normaal gesproken niet zomaar op transport voor een vakbeurs als RailTech Europe. Een video van de machine vertonen op een beursstand of een congrespodium maakt ook weinig indruk op bezoekers. Maar een rondleiding langs het apparaat met een toelichting via video bracht de geavanceerde stopmachine nu tot in de huiskamer of het kantoor van de deelnemers.

60 kilometer per uur

Uiteraard voert de Unimat 08-4×4/4S de gebruikelijke hef-, richt- en stopwerkzaamheden uit. Daarnaast is de machine voorzien van het European Train Control System (ETCS), waarmee de stopmachine toekomstbestendig is. De nieuwe technologie van de Unimat 08-4×4/4S zorgt ervoor dat veel instellingen die voorheen met de hand werden gedaan nu zijn geautomatiseerd. Dit moet de kans op foutjes terugdringen, maar zorgt ook dat er sneller gewerkt kan worden.

De Unimat 08-4×4/4S beschikt over een geïntegreerde meettrolley die de spoorgeometrie kan meten bij een snelheid van 60 kilometer per uur, waardoor er meer in kortere tijd gedaan kan worden. Ook maakt dit het opsporen van defecten eenvoudiger, vooral ’s nachts.

Bekijk hier de video van Plasser & Theurer:

Scanners voor en achter

Het klapstuk van de Unimat 08-4×4/4S is volgens Florian Auer, directeur Technology & Innovation bij
Plasser & Theurer, het zogeheten assistentie-systeem, bestaande uit 360 graden laserscanners en vier scanners voor het spoor. De gecombineerde datastroom wordt in realtime verwerkt door een computer, waarna in combinatie met kunstmatige intelligentie een beeld van het spoor gegenereerd wordt. Dit beeld bevat tevens de voorgestelde reparatiepunten.

Deze info wordt vervolgens in de overige componenten van de stopmachine gevoed. Zodra de seinen letterlijk en figuurlijk op groen staan, kan de Unimat 08-4×4/4S aan de slag. Aan de achterzijde van de stopmachine zit nog een tweede radarunit, die in de gaten houdt of de spoorgeometrie na de werkzaamheden nog conform de specificaties is. Zoals bijvoorbeeld de afstand van het spoor ten opzichte van stationsperrons.

Lees meer:

Auteur: Nick Augusteijn

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.