Thales kastje bij spoor

Thales gaat signaleringssysteem digitaliseren voor Deutsche Bahn

Foto: Thales

Technologiebedrijf Thales gaat voor Deutsche Bahn (DB) in de regio Stuttgart het signaleringssysteem DSTW digitaliseren. De klus maakt onderdeel uit van het digitaliseringsprogramma van het spoorwegbedrijf en moet capaciteitsuitbreiding mogelijk maken zonder de aanleg van extra spoor.

De overeenkomst met Deutsche Bahn vertegenwoordigd een waarde van zo’n 127 miljoen euro en omvat naast de bouw van een digitaal signaleringssysteem ook de installatie van het European Train Control System (ETCS). Als onderdeel van de voorbereidende werkzaamheden zal Thales ruim 6.000 elektronische kilometermarkers, meer dan 1.300 assentellers en zo’n 650 wisselstellers plaatsen.

Daarnaast zal Thales voorbereidingen treffen voor de realisatie van het Automatic Train Operation trackside-systeem (ATO-TS). ATO vormt samen met ECTS en een digitaal seingevingssysteem (DSTW) de fundering van het Digital Railways Germany-programma van DB in de regio Stuttgart.

Thales verwacht met de digitaliseringsklus de capaciteit van de bestaande infrastructuur in en rond Stuttgart met 20 procent de kunnen vergroten. Daarmee wordt niet alleen het reizigersvervoer verbeterd, maar ook het goederenvervoer op datzelfde spoor.

Stuttgart wordt eerste digitale spoorhub

Het Digital Railways Germany-programma moet van Stuttgart de eerste zogeheten digitale spoorhub van Duitsland maken. Daarvoor is tot aan 2023 door de federale overheid een bedrag van 570 miljoen euro gereserveerd. Het spoor in de metropoolregio moet in 2025 gedigitaliseerd zijn, het spoor in het omliggende regio vijf jaar later.

In 2030 moeten ook de hogesnelheidslijn tussen Keulen en Frankfurt en de Scandinavisch-Mediterrane spoorvrachtcorridor gedigitaliseerd zijn.

Lees meer:

Auteur: Nick Augusteijn

Nick Augusteijn is chef redactie van SpoorPro en de RailTech-titels.

2 reacties op “Thales gaat signaleringssysteem digitaliseren voor Deutsche Bahn”

Wim Coenraad|16.02.21|21:01

Nou ja zeg. Puntmachines. Zeker met Google translate snel een Engelstalig persbericht vertaald. 😂 Een pointmachine noemen we in Nederland een wisselsteller.

Paul van den Bogaard|17.02.21|08:44

Beste Wim, bedankt voor je scherpe blik. Het is aangepast. Excuses voor deze storende fout.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Thales gaat signaleringssysteem digitaliseren voor Deutsche Bahn | SpoorPro.nl
Thales kastje bij spoor

Thales gaat signaleringssysteem digitaliseren voor Deutsche Bahn

Foto: Thales

Technologiebedrijf Thales gaat voor Deutsche Bahn (DB) in de regio Stuttgart het signaleringssysteem DSTW digitaliseren. De klus maakt onderdeel uit van het digitaliseringsprogramma van het spoorwegbedrijf en moet capaciteitsuitbreiding mogelijk maken zonder de aanleg van extra spoor.

De overeenkomst met Deutsche Bahn vertegenwoordigd een waarde van zo’n 127 miljoen euro en omvat naast de bouw van een digitaal signaleringssysteem ook de installatie van het European Train Control System (ETCS). Als onderdeel van de voorbereidende werkzaamheden zal Thales ruim 6.000 elektronische kilometermarkers, meer dan 1.300 assentellers en zo’n 650 wisselstellers plaatsen.

Daarnaast zal Thales voorbereidingen treffen voor de realisatie van het Automatic Train Operation trackside-systeem (ATO-TS). ATO vormt samen met ECTS en een digitaal seingevingssysteem (DSTW) de fundering van het Digital Railways Germany-programma van DB in de regio Stuttgart.

Thales verwacht met de digitaliseringsklus de capaciteit van de bestaande infrastructuur in en rond Stuttgart met 20 procent de kunnen vergroten. Daarmee wordt niet alleen het reizigersvervoer verbeterd, maar ook het goederenvervoer op datzelfde spoor.

Stuttgart wordt eerste digitale spoorhub

Het Digital Railways Germany-programma moet van Stuttgart de eerste zogeheten digitale spoorhub van Duitsland maken. Daarvoor is tot aan 2023 door de federale overheid een bedrag van 570 miljoen euro gereserveerd. Het spoor in de metropoolregio moet in 2025 gedigitaliseerd zijn, het spoor in het omliggende regio vijf jaar later.

In 2030 moeten ook de hogesnelheidslijn tussen Keulen en Frankfurt en de Scandinavisch-Mediterrane spoorvrachtcorridor gedigitaliseerd zijn.

Lees meer:

Auteur: Nick Augusteijn

Nick Augusteijn is chef redactie van SpoorPro en de RailTech-titels.

2 reacties op “Thales gaat signaleringssysteem digitaliseren voor Deutsche Bahn”

Wim Coenraad|16.02.21|21:01

Nou ja zeg. Puntmachines. Zeker met Google translate snel een Engelstalig persbericht vertaald. 😂 Een pointmachine noemen we in Nederland een wisselsteller.

Paul van den Bogaard|17.02.21|08:44

Beste Wim, bedankt voor je scherpe blik. Het is aangepast. Excuses voor deze storende fout.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.