ETCS bord en passerende ICE

Duitsland haalt planning digitale interlocking vijf jaar naar voren

Het Duitse spoornetwerk moet tegen 2035 volledig zijn uitgerust met digitale interlocking technologie, dat is vijf jaar eerder dan oorspronkelijk gepland. De regering van het land trekt 500 miljoen euro uit om het programma te versnellen. Daarnaast is in Stuttgart het proefproject voor de uitrol van ETCS gestart.

Deutsche Bahn heeft de krachten gebundeld met de Duitse Vereniging van Spoorbedrijven (VDB) en de Federale Spoorwegautoriteit (EBA) voor de verdere voortgang van de digitalisering van het spoorwegbedrijf. De partijen ondertekenden woensdag 2 september een intentieverklaring. Volgens dit document zal de digitale interlocking-technologie (DSTW) tegen eind 2021 in tien Duitse regio’s worden geïmplementeerd. Hiervoor zal de Duitse federale regering 500 miljoen euro financieren. Ondertussen zal de landelijke uitrol in 2035 voltooid zijn in plaats van 2040, zoals eerder gepland.

Digitale interlocking

De DSTW-technologie is ontwikkeld door Siemens Mobility. Het is een nieuwe fase in de ontwikkeling van interlocking, aangezien het systeem kabelbundels langs de sporen overbodig maakt. In plaats daarvan biedt de oplossing de spoorwegen een betrouwbare mogelijkheid om op veel grotere afstanden wisselcommando’s via een datalijn te verzenden. Digitale interlocking werd voor het eerst toegepast op de testbaan Annaberg-Buchholz – Schwarzenberg in het Ertsgebergte. Siemens Mobility beschouwt de DSTW-oplossing als een belangrijke stap richting interlocking in de cloud.

ETCS-proefprojecten

Eind augustus startte een ander digitaal project op het Duitse spoorwegnet. Het houdt verband met de inzet van het European Train Control System (ETCS) in de Metropoolregio Stuttgart. Het federale ministerie van Transport en Digitale Infrastructuur (BMVI) zal ongeveer 463 miljoen euro investeren in dit proefproject, dat is ontworpen voor de periode tot 2025. Vanaf 2025 rijden lange-afstandstreinen, regionale treinen en S-Bahn-treinen bij het knooppunt Stuttgart op een netwerk dat is uitgerust met de nieuwste digitale technologie

Meer weten over ETCS en de digitalisering van het spoor? Deze onderwerpen komen aan bod tijdens de tweede editie van de online conferentie RailTech Infra Forum op 30 september en 1 oktober. Ga voor meer informatie en registratie naar de website van het evenement.

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Uw abonnement helpt onze journalisten om u de achtergronden bij het nieuws te geven en actualiteiten te duiden. 

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de actie eerste maand gratis.

start 1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Mykola Zasiadko

Mykola Zasiadko is redacteur van RailTech.com, de internationale zusteruitgave van SpoorPro.nl.

1 reactie op “Duitsland haalt planning digitale interlocking vijf jaar naar voren”

A C F Sierts|05.09.20|10:05

Wat een nieuws :P
Betuweroute en Hanzelijn werken al sinds de opening op deze manier. Siemens en het spoor in Duitsland liepen een beetje achter ;-)

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.