Een zelfsignalerende kortsluitlans van Dual Inventive in het spoor in Leeds

Digitale werkplekbeveiligingssystemen steeds meer in trek in Britse spoormarkt

De spoorsector in het Verenigd Koninkrijk lijkt nieuwe technologieën die de capaciteit en veiligheid van de spoorwerkers verhogen, steeds meer te omarmen. Dat merkt Adrian Calladine, coördinator product-implementatie van Dual Inventive Limited die dit soort technieken in Engeland aan de man brengt. Dit kan volgens hem nog niet snel genoeg gaan en hij hoopt een ‘mindset-verandering’ teweeg te brengen.

Network Rail bezit inmiddels zo’n 1200 ZKL 3000 RC-systemen (Zelfsignalerende Kortsluit Lans 3000 Remote Control) in het Britse spoornetwerk zijn geïnstalleerd. “Ons doel is om meer van deze systemen met Network Rail te implementeren, zodat de projectaannemers dit systeem ook verder gaan omarmen. Op dit moment wordt het systeem met name tijdelijk door hen gehuurd.” Anders dan in Nederland wordt het onderhoud door de spoorbeheerder zelf uitgevoerd en worden spoorprojecten net als in Nederland in de markt gezet.

Spoorprojecten

Een van de projecten waar de zelfsignalerende kortsluitlans van Dual Inventive op dit moment wordt ingezet is de aanleg van een nieuwe tweesporige lijn in Werrington die via een onderdoorgang onder de East Coast Main Line doorgaat. Aannemer VolkerFitzPatrick past op dit moment daarnaast deze systemen toe bij de aanleg van een nieuw treinstation op de Midland Main Line en Thameslink-routes.

Calladine is ruim twintig jaar actief in de werkplekbeveiliging. Hij startte in 2001 bij Motherwell Bridge. Daarna bekleedde hij bij diverse bedrijven functies als specialist Automatic Warning Systems (ATWS), een systeem dat baanwerkers waarschuwt voor naderende treinen. In 2005 kwam hij voor het eerst in aanraking met directeur Lex van der Poel van Dual Inventive. Hij werkte toen nog voor bouwbedrijf Carillon als manager ATWS.

Samenwerking

In 2010 kwamen de heren elkaar opnieuw tegen toen Dual Inventive een ruimte huurde van Rail Safety Solutions Infrastructure (RSS Infrastructure). RSS Infrastructure is een onderneming in het Verenigd Koninkrijk die bekend staat als vooruitstrevend op het gebied van technologie en innovatie.

Dual Inventive wint sinds 2010 steeds meer terrein in de spoormarkt in Engeland. De Britse tak Dual Inventive Limited maakte onlangs bekend naar een vestiging op bedrijventerrein Kestrel Court in Doncaster te verhuizen. Deze vestiging is met een oppervlakte van 5.500 vierkante meter vele malen groter dan de huidige vestiging van ruim 152 vierkante meter in de Britse stad. De nieuwe locatie bevindt zich vlakbij Doncaster Sheffield Airport en maakt deel uit van een uitbreidingsplan van Dual Inventive Limited om in de komende 10 jaar 32 nieuwe banen te creëren.

Een nieuwe, tweesporige lijn in Werrington gaat via een onderdoorgang onder de East Coast Main Line door
Een nieuwe, tweesporige lijn in Werrington gaat via een onderdoorgang onder de East Coast Main Line door. Bron: Network Rail

Product-implementatie

RSS Infrastructure huurt de producten van Dual Inventive en zet ze op afroepbasis in bij spoorprojecten. Daarnaast helpt de onderneming om meer trajecten vast te stellen waar de producten van Dual Inventive ingezet kunnen worden. Calladine was in 2010 werkzaam bij RSS Infrastructure en hielp destijds bij de productimplementatie van de ZKL 3000 RC van Dual Inventive en de goedkeuring van het product door Network Rail.

Sinds juli 2020 werkt Calladine als coördinator product-implementatie bij Dual Inventive, waarbij hij vanuit die hoedanigheid ook nog steeds samenwerkt met RSS Infrastructure om de producten van Dual Inventive verder te introduceren binnen de Britse spoormarkt.

“Mijn belangrijkste taak is om Network Rail te helpen bij het breder inzetten van onze apparatuur. Ik wil ze helpen om nog meer vertrouwen te krijgen in deze technologie. Het gaat om nieuwe technologie en mensen, ook die in het spoor werken, moeten hieraan wennen. Het zou mooi zijn als we voor een mindset-verandering kunnen zorgen.”

Druk bezet spoor

“In Engeland hebben we enorm veel kilometers spoor die moeten worden onderhouden. In de afgelopen jaren is het aantal passagiers enorm toegenomen. De dienstregeling wordt steeds meer geoptimaliseerd waardoor treinen elkaar korter opvolgen. Ook het goederenvervoer is enorm toegenomen. De aannemers hebben daardoor maar een beperkte tijd om aan het spoor te werken.”

“Het voordeel van de ZKL 3000 RC is dat niemand het spoor meer in hoeft te gaan om de werkplekbeveiliging in te schakelen. Dit is veiliger en het verhoogt de productiviteit.”

Passie voor innovatie

“Het is soms best spannend voor spoorwerkers om een apparaat aan te sturen met zijn of haar telefoon die in veiligheid voorziet. Ik probeer ze hiermee te helpen. Als ik dan wegloop en zie dat mensen hiermee werken en ze met een glimlach zeggen: ‘Dit is eigenlijk heel goed ik begrijp niet waarom we dit niet eerder hebben gedaan’, dan weet je dat je iets hebt bereikt.”

“Mijn doel is om vertrouwen op te bouwen bij mensen die normaal gesproken afgeschrikt worden door technologie”, zegt Calladine. “De medewerkers van Dual Inventive hebben een passie voor innovatie en geloven in een nieuwe manier van denken en werken. Deze boodschap wil ik aan de spoorsector in het Verenigd Koninkrijk overbrengen.”

Lees ook:

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.