Kijfhoek Sein 512b Dual Inventive

Proef met op afstand bedienbaar rood sein: machinisten reageren positief

ProRail, de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT), Strukton Rail en DB Cargo voeren sinds vorig jaar in samenwerking met Dual Inventive een pilot uit met een op afstand bedienbaar rood sein op rangeerterrein Kijfhoek. Eind februari vond een testdag op Kijfhoek plaats waarbij is onderzocht hoe machinisten reageren op sein 512b. Vanwege de positieve reacties van machinisten op het seinbeeld is besloten om verdere stappen te maken in de proef.

Rangeerterrein Kijfhoek is een Niet Centraal Bediend Gebied (NCGB). Een NCBG is een gebied waar de bediening van de wissels en seinen niet of slechts gedeeltelijk centraal door de treindienstleider gedaan kan worden. Ivo de Graaf, integraal manager van Kijfhoek: “Doorgaans worden buitendienst gestelde gebieden beveiligd met sein 513-borden. Het toepassen van deze borden is voor sommige buitendienststellingen op Kijfhoek te arbeidsintensief. Hierdoor kan de verleiding ontstaan om maatregelen onvolledig te nemen.” De sein 513-borden moeten met de hand in het spoor worden geplaatst, waardoor risico’s ontstaan.

In de zomer van 2018 vond een aantal veiligheidsincidenten plaats op Kijfhoek doordat veiligheidsprocedures niet goed werden nageleefd. Spoorwerkers plaatsten voorheen met de hand sein 513-borden in het spoor, waardoor risico’s ontstaan. ProRail en Strukton Rail klopten aan bij Dual Inventive voor een oplossing die ervoor zorgt dat onderhoudsmedewerkers niet meer de spoorbaan hoeven te betreden. De partijen gingen op zoek naar een sein dat dezelfde opdracht aan machinisten geeft als sein 513 (stoppen voor het sein). Dat werd sein 512b (rood licht of rode vlag), waarvan de verschijningsvorm niet exact beschreven staat in het seinboek.

Oplossing

Als oplossing werd gekozen voor de Remote Control Signal 3000 (RCS 3000) dat het seinbeeld 512b kan geven door middel van rode ledlampen. “Sein 512b is in overleg met deskundigen van ProRail vertaald naar een ledbar. Een rode streep is een standaard seinbeeld, waardoor het overeenkomt met de eigenschappen van sein 512b. Het is belangrijk dat het een bekend seinbeeld is, zodat de machinist het herkent”, licht directeur Lex van der Poel van Dual Inventive toe. “Wij hebben dit concept enkele jaren geleden ook al eens uitgewerkt voor de Franse spoorwegen en op het spoor in Dijon enkele maanden getest. Daarmee hadden we al een proof of concept liggen.”

Dual Inventive is onder meer bekend als producent van de Zelfsignalerende Kortsluit Lans 3000 Remote Control (ZKL 3000 RC) die het mogelijk maakt voor spoorwerkers om veilig werkzaamheden uit te voeren. De RCS 3000 heeft wel wat weg van deze oplossing maar is op een andere manier toegepast, vertelt Marleen van de Kerkhof van Dual Inventive. “Bij de RCS 3000 is de functionaliteit van de kortsluitlans eruit gehaald. Daarnaast is er een ledbar aan het systeem toegevoegd, waarmee seinbeeld 512b kan worden gegeven aan de machinisten. Het op afstand bedienbaar rood sein kan via de MTinfo 3000 Cloud met een app worden bediend. Dit geeft per buitendienststelling een tijdswinst van een half uur.” MTinfo 3000 is een Internet of Things-platform voor de railsector waarop meerdere digitale spoorsystemen kunnen worden aangesloten en via een app kunnen worden beheerd en bediend.

Tekst loopt verder onder foto.

Kijfhoek Sein 512b Dual InventivePilot

Het spoor op Kijfhoek werd vorig jaar uitgerust met twintig Remote Control Signal 3000’s. In het afgelopen jaar vonden meerdere proeven plaats met het systeem. In februari van dit jaar vond een testdag plaats met onder andere machinisten van goederenvervoerder DB Cargo om te kijken naar de interactie met het sein 512b. Van der Poel: “Daaruit bleek dat de machinisten het seinbeeld goed herkennen. Deze testdag is de afsluiting van het eerste deel van de pilot. Vanwege het positieve resultaat gaan we verder met de proef. Zo gaan we bekijken hoe er onder verschillende weersomstandigheden en in de nacht op het seinbeeld wordt gereageerd.”

Volgens Dual Inventive hoeft de Remote Control Signal 3000 maar eens in de twee jaar te worden onderhouden. De accu hoeft namelijk niet of nauwelijks te worden vervangen, omdat een zonnepaneel geïnstalleerd naast het spoor het systeem voedt. Het technologiebedrijf onderzoekt of het in de toekomst mogelijk is om het onderhoudsregime zelfs te verlengen naar vier jaar door middel van continue monitoring via het MTinfo 3000-platform.

Bekijk hier een video van de pilot uit met een op afstand bedienbaar rood sein:

Lees ook:

Strukton test op afstand te bedienen werksein op Kijfhoek

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.