ein dual inventive, bron: Strukton

Strukton test op afstand te bedienen werksein op Kijfhoek

Kijfhoek ligt onder een vergrootglas sinds vorig jaar een reeks van incidenten elkaar opvolgde op het Zuid-Hollandse rangeerterrein. Om de veiligheid van baanwerkers die er bezig zijn te vergroten, werken Strukton Rail, zusterbedrijf Dual Inventive, ProRail en DB Cargo aan een nieuwe oplossing om het spoor op afstand buiten dienst te nemen.

Kijfhoek wijkt op een groot aantal punten af van de rest van het Nederlandse spoornetwerk. Meest in het oog springend is het heuvelproces waarbij treinen met behulp van de zwaartekracht worden samengesteld. Daarnaast is het bij werkzaamheden lastig dat Kijfhoek geen centraal bediend gebied is. Verder kan er vanwege de spoorstroomlopen beperkt gewerkt worden met Zelfsignalerende Kortsluit Lansen (ZKL).

Deze kortsluitlansen liggen normaal gesproken semi-permanent in het spoor en zijn op afstand in- en uit te schakelen. Wanneer de ZKL wordt ingeschakeld gaan seinen op rood en kunnen treinen een gebied niet in rijden tijdens werkzaamheden. Op Kijfhoek zetten baanwerkers nu in plaats van een ZKL met de hand een sein 513 neer voordat ze aan het werk gaan. Omdat deze seinen over een grote afstand verspreid liggen, kost het nemen van deze maatregelen veel tijd.

Olifantenpaadjes

Een omslachtige procedure met de nodige veiligheidsrisico’s, oordeelde Stichting Crisislab, dat de situatie op Kijfhoek onderzocht. Vooral bij korte buitendienststellingen of het oversteken van de baan werden baanwerkers soms verleid om van omslachtige veiligheidsmaatregelen af te wijken. Reden voor de drie partijen die actief zijn op Kijfhoek om een simpele werkbare en veilige oplossing te bedenken.

Sinds mei dit jaar loopt er een pilot op Kijfhoek van Dual Inventive, Strukton Rail, DB Cargo en ProRail waarbij er wordt gewerkt met een rood sein dat op afstand in en uit te schakelen is. Door Dual Inventive RC-techniek (Remote Control) genoemd. Het systeem bestaat uit twintig over het hele terrein verspreidde LED-balken. Via dezelfde app als de ZKL 3000 RC kunnen deze worden in- en uitgeschakeld. De twintig ledbalken zijn verspreid over het terrein aangebracht en beschikken over een zonnepaneel met geïntegreerde accu. Hierdoor worden ze continue van voeding voorzien ook op minder zonnige dagen.

“We hebben zoveel mogelijk gebruik gemaakt van wat al voorhanden is. De MTinfo 3000-omgeving en de systemen van Dual Inventive bijvoorbeeld”, legt Mark Kuin van Strukton Rail uit. “Het sein zelf staat ook in het seinboek beschreven als sein 512b (rode licht of rode vlag). Alleen de verschijningsvorm staat niet beschreven. Door gebruik te maken van bestaande regelgeving konden we snel starten met deze pilot.” Het idee voor het afstand bedienbare sein 512b ontstond in oktober vorig jaar. In mei was het klaar om te testen.

Testen met machinisten

“Het idee van de lamp is in een klein projectteam waarin alle partijen vertegenwoordigd waren, uitgewerkt. Daarbij was ook de feedback van de Inspectie Leefomgeving en Transport ontzettend belangrijk. We willen tot 1 oktober blijven testen. Zowel de uitvoering als de duurzaamheid van het systeem. We testen met machinisten in fases om te zien of ze het sein goed opmerken en handelen. Net als bij een evacuatie-oefening starten we met een van tevoren aangekondigde test op een vooraf bekendgemaakt tijdstip, daarna ergens in de aangekondigde week om af te sluiten met een spontane test. We willen weten of de machinist goed reageert op een sein dat normaal gesproken altijd gedoofd is. Wanneer de resultaten goed zijn willen we deze seinen na de pilotperiode op Kijfhoek blijven inzetten.”

Volgens Kuin is het systeem ook breed in te zetten buiten Kijfhoek. “Op alle NCBGb gebieden en bij bedrijventerreinen die aansluiten op spoorgebieden. Daar kan een trein zo een werkgebied binnenrijden zonder dat er sprake is van een veiligheidsschil. Ik denk dat er alleen al in Nederland honderden locaties zijn waar dit systeem goed kan werken.”

Lees ook:

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

1 reactie op “Strukton test op afstand te bedienen werksein op Kijfhoek”

Peter Kleton|01.07.19|14:09

Zou het ,om verwarring te voorkomen bij machinisten, niet duidelijker zijn als dit sein een witte balk toont ,als dit sein buiten dienst is ?
Peter Kleton

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.