Directeur Lex van der Poel van Dual Inventive

Internet of Things-sensor voor het spoor meet temperatuur, impact en scheefstand

Dual Inventive heeft een nieuw type sensor ontwikkeld voor de spoorsector die onder andere temperatuur, scheefstand en impact kan meten. De sensor kan op meerdere objecten in het spoor worden bevestigd zoals spoorstaven, relaiskasten en overweginstallaties. Dual Inventive werkte voor de ontwikkeling van de multisensor Critical Rail Monitor 3000 (CRM 3000) nauw samen met telecomprovider Vodafone.

Directeur Lex van der Poel van Dual Inventive lichtte in een video-interview toe dat in de winter met deze sensor de werking van de wisselverwarming kan worden gemonitord. Ook in de zomer kan de sensor nuttige informatie bieden voor aannemers, omdat de spoorstaaf bij hoge temperaturen kan gaan uitzetten. “Doordat de informatie digitaal beschikbaar is, hoeven aannemers niet meer het spoor in te gaan om te inspecteren of er spoorspattingen kunnen ontstaan”, legde hij uit.

Bekijk hier het video-interview:

Scheefstand en impact

“Objecten kunnen aangereden of omgeduwd worden. Dat gebeurt uiteraard niet door treinen, maar het komt wel voor dat ze scheef komen te staan. Dit gebeurt bijvoorbeeld bij bebording, relaiskasten of seinen. Je wil tijdig weten als ze niet meer goed op hun plek staan. Mocht iets scheef staan, dan stuur je manschappen naar buiten.”

Als treinen over het spoor rijden dan heb je volgens Van der Poel te maken met ‘staal op staal’. “Als een trein vierkante wielen heeft, dan veroorzaakt dit veel overlast voor de omgeving. De trein slaat dan op het spoor en dat zorgt voor impact. Met deze sensor kun je bepaalde drempelwaarden instellen. Als daar overheen wordt gegaan, dan krijg je een melding. Dan kunnen treinen uit de operatie worden gehaald om verder slijtage te voorkomen.”

Voor trillingsoverlast specifiek heeft Dual Inventive een andere sensor, de Rail Void Monitoring (RVM 3000) ontwikkeld. “Die geeft van 0 tot 400G heel gedetailleerde informatie. Dan krijg je een goede plot van de situatie waar je vervolgens analyses op kunt doen.”

Internet of Things

Dual Inventive werkte voor de ontwikkeling van de multisensor Critical Rail Monitor 3000 nauw samen met telecomprovidor Vodafone. Om vanwege het internationale karakter gebruik te kunnen maken van de beschikbare technologieën, zoals roamen via narrowband IoT. Dat biedt de mogelijkheid om dit type sensor over netwerken heen voor meer dan tien jaar te laten communiceren.

“Wij zijn vanwege COVID-19 versneld aan use cases gaan werken, onder andere voor het meten van de spanning op bovenleidingkabels. Bij relaishuizen kunnen we allerlei dingen meten. Bijvoorbeeld als een deur open of dicht gaat. Dit kan allerlei waardevolle data opleveren voor de contractaannemers.”

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is journalist van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Internet of Things-sensor voor het spoor meet temperatuur, impact en scheefstand | SpoorPro.nl
Directeur Lex van der Poel van Dual Inventive

Internet of Things-sensor voor het spoor meet temperatuur, impact en scheefstand

Dual Inventive heeft een nieuw type sensor ontwikkeld voor de spoorsector die onder andere temperatuur, scheefstand en impact kan meten. De sensor kan op meerdere objecten in het spoor worden bevestigd zoals spoorstaven, relaiskasten en overweginstallaties. Dual Inventive werkte voor de ontwikkeling van de multisensor Critical Rail Monitor 3000 (CRM 3000) nauw samen met telecomprovider Vodafone.

Directeur Lex van der Poel van Dual Inventive lichtte in een video-interview toe dat in de winter met deze sensor de werking van de wisselverwarming kan worden gemonitord. Ook in de zomer kan de sensor nuttige informatie bieden voor aannemers, omdat de spoorstaaf bij hoge temperaturen kan gaan uitzetten. “Doordat de informatie digitaal beschikbaar is, hoeven aannemers niet meer het spoor in te gaan om te inspecteren of er spoorspattingen kunnen ontstaan”, legde hij uit.

Bekijk hier het video-interview:

Scheefstand en impact

“Objecten kunnen aangereden of omgeduwd worden. Dat gebeurt uiteraard niet door treinen, maar het komt wel voor dat ze scheef komen te staan. Dit gebeurt bijvoorbeeld bij bebording, relaiskasten of seinen. Je wil tijdig weten als ze niet meer goed op hun plek staan. Mocht iets scheef staan, dan stuur je manschappen naar buiten.”

Als treinen over het spoor rijden dan heb je volgens Van der Poel te maken met ‘staal op staal’. “Als een trein vierkante wielen heeft, dan veroorzaakt dit veel overlast voor de omgeving. De trein slaat dan op het spoor en dat zorgt voor impact. Met deze sensor kun je bepaalde drempelwaarden instellen. Als daar overheen wordt gegaan, dan krijg je een melding. Dan kunnen treinen uit de operatie worden gehaald om verder slijtage te voorkomen.”

Voor trillingsoverlast specifiek heeft Dual Inventive een andere sensor, de Rail Void Monitoring (RVM 3000) ontwikkeld. “Die geeft van 0 tot 400G heel gedetailleerde informatie. Dan krijg je een goede plot van de situatie waar je vervolgens analyses op kunt doen.”

Internet of Things

Dual Inventive werkte voor de ontwikkeling van de multisensor Critical Rail Monitor 3000 nauw samen met telecomprovidor Vodafone. Om vanwege het internationale karakter gebruik te kunnen maken van de beschikbare technologieën, zoals roamen via narrowband IoT. Dat biedt de mogelijkheid om dit type sensor over netwerken heen voor meer dan tien jaar te laten communiceren.

“Wij zijn vanwege COVID-19 versneld aan use cases gaan werken, onder andere voor het meten van de spanning op bovenleidingkabels. Bij relaishuizen kunnen we allerlei dingen meten. Bijvoorbeeld als een deur open of dicht gaat. Dit kan allerlei waardevolle data opleveren voor de contractaannemers.”

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is journalist van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.