DeltaSwitch moet aangereden spoorwissels voorkomen

In Nederland worden jaarlijks honderden wissels door de wielflenzen van een trein aangereden. Hierdoor kan vermoeiing of slijtage ontstaan. Door het inbouwen van de DeltaSwitch wordt volgens de bedenkers de wrijving tussen schuifstoelen en de wisselrail verminderd, waardoor afwijkingen in de maat van vrije wielpassage (MVVWP) voorkomen worden en er geen schade ontstaat aan het wissel.

Het aanrijden van spoorwegwissels leidt tot wisselende belasting op de verschillende onderdelen in een wissel, waardoor deze slijten. Bij wissels met één steller bestaat de kans dat de maat van vrije wielpassage (MVVWP) niet aan de normering voldoet. Het gevolg is dat de achterkant van de afliggende tong door de wielflenzen van een trein kan worden geraakt. In deze situatie kan DeltaSwitch, die onder de wisseltong wordt bevestigd, in veel gevallen een verbetering aanbrengen. De DeltaSwitch is tot stand gekomen door een samenwerking tussen Movares, Kampa en Voestalpine Turnout Technology Netherlands, ondersteund door ProRail en Railcenter.

Minder wrijving

Het DeltaSwitch mechanisme bestaat uit een kantelbaar blok halverwege tussen de wisselmachine en de hiel dat de wisselrail helpt kantelen. Tests hebben aangetoond dat dit een effectief middel is om de wrijving tussen schuifstoelen en de wisselrail te verminderen. Het zorgt voor een nagenoeg wrijvingsvrije beweging van wisselrails waardoor smering overbodig wordt. Het mechanisme zal in de praktijk breder worden getest.

Naast het vermijden van kosten door slijtage levert de toepassing van de DeltaSwitch ook tijdwinst voor de aannemer op. Het scheelt ongeveer een uur inbouw- en afsteltijd per wissel volgens Voestalpine RailPro, die de DeltaSwitch mede heeft ontwikkeld. In een weekend waarin bij sommige projecten tien tot twintig wissels worden in- of omgebouwd, kan dat dus wel twintig uur schelen.

Maat van vrije wielpassage

Wanneer de bewegende onderdelen van een wissel door de binnenkant van een treinwiel worden geraakt, veren deze terug en worden herhaaldelijk door de volgende wielen van de trein aangereden. Om het aanrijden van wissels door treinflenzen te voorkomen, heeft ProRail speciale eisen aan de maatvoering van een wissel opgesteld. Dit heet de maat van vrije wielpassage of kortweg: MVVWP.

Nadat een wissel in het spoor gebouwd is, ontstaat er door het intensieve gebruik na verloop van tijd vaak een afwijking in de MVVWP. Omdat het niet altijd duidelijk is hoe de afwijking precies ontstaat en wie er verantwoordelijk is voor de herstelkosten, zijn afwijkingen in de MVVWP een gezamenlijk probleem voor de gehele spoorbranche.

Eenvoudig afgesteld

Het DeltaSwitch-systeem is toepasbaar op elk type wissel. Naast een veiligere wissel zorgt DeltaSwitch ook voor het sneller en nauwkeuriger kunnen afstellen van de wisselonderdelen. De DeltaSwitch wordt onder de wisseltong bevestigd en deze wordt zonder speciaal gereedschap eenvoudig afgesteld, nadat deze op zijn plaats is gebracht. Omdat DeltaSwitch de tong veel verder optilt in vergelijking met andere ‘smeerloze constructies’, is deze afstelling veel minder kritisch. Voorheen moest een monteur speciaal gereedschap gebruiken om te controleren of de smeerloze constructie op de goede plek en hoogte was gemonteerd, met alle risico’s op afwijkingen in de MVVWP van dien.

Smeerloze constructie

In totaal is er vier jaar lang aan de ontwikkeling van het systeem gewerkt. DeltaSwitch is al uitgebreid in de praktijk getest en de resultaten zijn naar volle tevredenheid. Het product verbetert niet alleen de MVVWP, maar dient ook als smeerloze constructie. De DeltaSwitch voldoet inmiddels nu ook aan de eisen die ProRail stelt aan zogenaamde smeerloze wisselconstructies en is vrijgegeven conform SPC00341. Lees hier meer over de technische details en testresultaten van de DeltaSwitch.

In deze video zie je hoe de bevestiging van de DeltaSwitch in zijn werk gaat:

Auteur: Esther Geerts

Redacteur van RailTech.com

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.