OV ombudsman Bram Hansma in SpoorProTV

SpoorProTV: OV ombudsman over sluiting perronopgangen en goederentreinen scannen in de haven

NS en ProRail sluiten binnenkort de perronopgangen af in de fietstunnel van station Den Haag Holland Spoor. Een niet uit te leggen besluit, vindt OV ombudsman Bram Hansma. In de uitzending van SpoorProTV van afgelopen woensdag legde hij uit waarom niet. Verder een reportage over het nieuwe camerasysteem waarmee in de haven van Moerdijk goederentreinen worden gescand. 

De OV ombudsman, de onafhankelijke bemiddelaar bij klachten over het openbaar vervoer, pleit voor het open houden van de perronopgangen in de fietstunnel van station Holland Spoor in Den Haag. Het is volgens Hansma onbegrijpelijk dat enkele duizenden reizigers per dag enkele minuten meer reistijd krijgen alleen omdat hun station een nieuwe stationshal krijgt. “Er worden miljoenen euro’s geïnvesteerd in snellere treinen en trajecten voor enkele minuten minder reistijd, maar vervolgens voeg je die er weer aan toe door reizigers om te laten lopen”, aldus Hansma in de uitzending.

Opnieuw bekijken

Volgens de OV ombudsman is zijn pleidooi voor het openhouden van de perronopgangen in Den Haag het gevolg van de vele signalen die hij krijgt vanuit reizigers. “De weerstand tegen het besluit is groot en ook vanuit de Haagse gemeentepolitiek zien we dat niet iedereen meer achter dit besluit staat. Ik denk dat het goed is om nog eens goed naar de plannen te kijken.”

Deze zomer gaat de vernieuwde stationshal van Den Haag HS open. Bij de verbouwing van de hal is ook de reizigerstunnel doorgetrokkken zodat er ook een uitgang is aan de achterkant van het station. Tot nu toe was het station aan de achterkant alleen bereikbaar via de fietsertunnel aan de andere kant van het station. De nieuwe doorgang biedt volgens Hansma de oplossing voor een probleem dat er niet was. “Er was al een doorgang via de fietserstunnel.”

Te duur

Volgens de drie partners: gemeente Den Haag, ProRail en NS was de nieuwbouw er niet gekomen zonder deze afspraak tussen gemeente, ProRail en NS, omdat het project dan te duur was geworden. “Toegang tot de perrons vanuit de fietstunnel zou de doorlopende kosten voor onderhoud, toezicht en dagelijks gebruik aanzienlijk hoger maken, doordat de perrons dan van vier kanten kunnen worden bereikt. Daarvoor zijn mensen, poortjes en camera’s nodig. Ook zijn goed florerende winkels voor iedereen van belang om de stationstoegang leefbaar en prettig te houden.”

Op spooremplacement Moerdijk is deze maand een proef gestart waarbij slimme camera’s binnenkomende treinen controleert op afwijkingen. De proef duurt vooralsnog een jaar en is een samenwerking tussen ProRail, Havenbedrijf Moerdijk en de lokale goederenvervoerders. De camerascans zouden op termijn de huidige handmatige controles door de machinist kunnen vervangen.

“We kunnen zo veel efficiënter, nauwkeuriger en sneller werken”, legt Henk Schakenraad van Port of Moerdijk uit in de reportage. “We gebruiken nu een hele batterij aan camera’s van verschillende leveranciers om te kijken wat het beste bevalt. In de uiteindelijke situatie zullen het er veel minder zijn.”

Gevaarlijke stoffen

Alle wagons die de haventerminal binnenrijden worden van beide zijkanten en de bovenkant gefotografeerd. De bijbehorende software plakt de beelden aan elkaar en analyseert de coderingen die op de treinen staat en vergelijkt ze met de aangeleverde documenten. “Zo kan gecontroleerd worden of de treinsamenstelling klopt en weten we vervolgens precies welke wagen waar staat en welke gevaarlijke stof er in zit”, vertelt Eric ter Laak van ProRail. “Zeker bij calamiteiten is het voor de brandweer erg belangrijk om te weten wat waar staat.”

Door het gebruik van de camera’s en het bijbehorende systeem kunnen delen van het emplacement ook sneller vrijgegeven worden, doordat de treinen realtime gevolgd worden. Ter Laak verwacht dat dit systeem bij een geslaagde proef breed kan worden ingezet door het hele land. “Maar veel zal afhangen van de financiering. Het is een duur systeem maar de voordelen zijn groot.”

SpoorProTV is iedere woensdagmiddag om 14.00 uur live te zien vanaf ons YouTube-kanaal en na afloop daar ook terug te kijken: https://www.youtube.com/SpoorPro.

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.