Werkzaamheden aan het spoor. Bron: SBB

ProRail: spoorprojecten gaan zo veel mogelijk door

Spoorbeheerder ProRail houdt ondanks de coronacrisis vast aan de bestaande planning voor spoorprojecten en ook lopende aanbestedingen en nieuwe tenders gaan conform planning van start. Dat blijkt uit een brief van directeur procurement Paul Carstens aan de spooraannemers. 

“We zullen u niet het onmogelijke vragen, maar doen wel een appèl op een ieder om alles dat mogelijk is in het werk te stellen om lopende tenders doorgang te laten vinden en daarmee continuïteit voor nu en in de toekomst te waarborgen”, schrijft Carstens. Hij benadrukt daarbij wel dat ProRail zich baseert op de actuele situatie, ingegeven door de maatregelen van de overheid. “Nieuwe ontwikkelingen kunnen leiden tot een heroverweging en aanpassing.”

Digitale bijeenkomsten

Voor nu kiest ProRail er dus voor om lopende aanbestedingen voort te zetten en nieuwe aanbestedingen conform planning te starten. Lopende aanbestedingen gaan door met aanpassingen in overleg. Bijeenkomsten over projecten en aanbestedingen worden op een digitale manier ingevuld. Aanbestedingen volgen de normale  planning. Op het moment dat betrokken partijen aangeven dat dit problemen oplevert, gaat ProRail in overleg om te kijken of een aanpassing van de planning nodig en mogelijk is.

Nieuwe opdrachten en aanbestedingen gaan zo lang mogelijk volgens de planning door, maar ProRail zegt zich ook te realiseren dat dit niet in alle gevallen gaat lukken. “In die gevallen zullen wij zo mogelijk coulant handelen en maatregelen treffen. Hierbij zoeken wij de balans tussen het op gang houden van opdrachten richting marktpartijen, de specifieke uitdagingen van de deelnemende partijen en het borgen van de beschikbaarheid
van het spoor.”

Geluiden uit de markt

Op basis van geluiden uit de markt is er volgens ProRail nog geen onwerkbare situatie ontstaan voor de aanbestedingen. Dat blijkt ook uit navraag door de redactie van SpoorPro. In België zijn wel een aantal spoorprojecten stil komen te liggen als gevolg van overheidsmaatregelen. In Nederland zijn die maatregelen er vooralsnog niet en is de veronderstelling dat vanuit de markt behoefte is om maximaal door te blijven werken ondanks het corona-virus en bijbehorende maatregelen.

“We houden dit aan zolang het werkbaar en verantwoord is. Mocht vanuit de markt blijken dat dit niet (langer) het geval is, zullen wij onze algemene lijn aanpassen. De impact van het corona-virus en de bijbehorende maatregelen verschilt per partij en per project.” Bedrijven die wel problemen voorzien in de samenwerking met ProRail als gevolg van de corona-crisis wordt gevraagd contact op te nemen met hun ProRail contactpersoon.

Lees meer in ons Dossier over het coronavirus.

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Uw abonnement helpt onze journalisten bij het zoeken naar de waarheid in de spoorsector.

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de introductieaanbieding ‘eerste maand gratis.

start 1 maand gratis proefabonnement

Onderwerpen: ,

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

2 reacties op “ProRail: spoorprojecten gaan zo veel mogelijk door”

Pat Rick|23.03.20|17:18

Waarschijnlijk kunnen ze in Duitsland nu harder werken aan het derde spoor Emmerik-Oberhausen, want 2026 is echt veel ver weg.

kees boer|14.04.20|23:52

Aantal projecten zaten of zitten al lang in de planning,door de forse daling van reizigers kunnen ze nu lijkt mij wel waarmaken doch door de coronavoorschriften moet wel op rekenen op een uitloop

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.