Dortmund-Hauptbahnhof

Deutsche Bahn gaat 800 stations renoveren

Deutsche Bahn investeert dit jaar 12,2 miljard euro voor de opwaardering van zijn infrastructuur. De investeringen omvatten onder meer de modernisering van 800 treinstations. Om de reizigers beter van dienst te kunnen zijn, wil het Duitse spoorbedrijf onder meer de toegankelijkheid en de informatiesystemen op de stations verbeteren.

Het investeringsprogramma omvat grote stations zoals Dortmund, Hannover, Berlin Zoologischer Garten en een aantal kleine en middelgrote stations. Met deze projecten is een investering van 1,6 miljard euro gemoeid vanuit DB, daarvan wordt ongeveer 341 miljoen euro besteed aan de structurele verfraaiing van stations en ontvangstgebouwen. De rest van de 12,2 miljard euro wordt geïnvesteerd in het spoor zelf. Zo gaan onder meer 1.800 kilometer spoor en 1.900 wissels op de schop. De plannen voor dit jaar maken deel uit van de onlangs gepresenteerde meerjarenplanning van DB voor de modernisering van het Duitse spoor. In de komende tien jaar trekt DB hier 86 miljard euro voor uit.

Deutsche Bahn wil de toegankelijkheid van de stations verbeteren door de perrons te verhogen, drempelloze toegang te introduceren, duidelijk zichtbare bewegwijzering en tactiele blinde geleidingssystemen te installeren. Ondanks dat er dit jaar 800 stations verbouwd worden, is de ambitie van DB om er jaarlijks gemiddeld 100 volledig drempelvrij te maken. Op dit moment is ongeveer 78 procent van de 5.700 DB-treinstations toegankelijk voor passagiers met beperkte mobiliteit.

Betere informatie

Een ander aandachtspunt in het investeringsplan van DB voor treinstations is de verbetering van de passagiersinformatiesystemen. Dit project begon in november 2017 met de installatie van het nieuwe DB Informatiesysteem in het hoofdstation van Neurenberg. Dit systeem omvat een levensgroot beeldscherm in de stationshal, zelfbedieningsterminals en nieuwe monitoren op de perrons.

In de komende jaren wordt het DB Informatiesysteem over alle stations uitgerold. Op dit moment is het geïnstalleerd op meer dan 70 treinstations. In 2020 worden er meer stations aan deze lijst toegevoegd. Bovendien wordt in het eerste kwartaal van dit jaar een nieuwe omroepstem in gebruik genomen. Deze moet reizigers in beter te begrijpen taal voorzien van vertrekinformatie.

Meer weten over de Duitse spoorsector? Van 16 tot en met 18 juni vindt in Frankfurt het RailTech Infra Forum 2020 plaats. Bekijk het programma op de website van het evenement.

Lees ook:

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Uw abonnement helpt onze journalisten bij het zoeken naar de waarheid in de spoorsector.

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de introductieaanbieding ‘eerste maand gratis.

start 1 maand gratis proefabonnement

Onderwerpen: ,

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

3 reacties op “Deutsche Bahn gaat 800 stations renoveren”

Henk Angenent|03.02.20|20:24

Zal tijd worden. Op sommige stations heb je de indruk dat je in de derde wereld bent aangekomen. Laatst was ik in Lengerich (NRW). Alles kapot, lekkages, urinestank in de tunnels. Brilon Wald idem. Dat is al twintig jaar een ruïne. Dan wil je gewoon niet meer met de trein.

Harshan S U Sarma|04.02.20|08:17

Maar België is ook een derdewereldland met oudere stations, treinen en perrons. De perrons zijn te laag.

Harshan S U Sarma|04.02.20|08:18

België heeft ook te kampen met lage perrons en oudere stations en treinen. Het lijkt op Oostbloklanden.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.