Intelligent Platform Bar, foto: ProRail

Nieuw scherm treinstation Schiphol helpt reizigers snel instappen

Reizigers op station Schiphol Airport kunnen vanaf half november makkelijker en sneller in de trein stappen op Schiphol. Op het perron is onlangs een Intelligent Platform Bar (IPB) geplaatst, waardoor reizigers voor aankomst van de trein kunnen zien waar ze kunnen instappen en waar de eerste en de tweede klasse zich bevinden. De IPB moet een bijdrage leveren aan een betere spreiding op de krappe perrons van treinstation Schiphol Airport.

Het nieuwe reizigersinformatiesysteem helpt mensen sneller in en uit de trein te stappen, zodat het perron meer reizigers kan aan- en afvoeren. Er heeft al een pilot plaatsgevonden op station Den Bosch met IPB. De IPB op Schiphol Airport is de eerste die daadwerkelijk in gebruik wordt genomen.

Verbetermaatregelen

Om het reizigers makkelijker te maken zijn er in de afgelopen maanden een aantal andere verbetermaatregelen doorgevoerd. Zo zijn de installatieruimten onder de stijgpunten verkleind om meer oppervlak op het perron voor de reiziger te krijgen. Verder is de hellingsbaan aan de zuidkant van perron 1 omgebouwd naar een vaste trap. Ook is de roltrap omgebouwd naar een vaste trap zodat om meer ruimte te bieden. Verder is de reisinformatie en de wegbewijzering verbeterd.

De IPB is in het weekend van 30 september geïnstalleerd. ProRail en NS nemen zes weken de tijd om het informatiesysteem goed in te regelen. De IPB wordt half november in gebruik genomen. Naast de korte termijn maatregelen werken het ministerie van Infrastructuur en Milieu, Stadsregio Amsterdam, Gemeente Amsterdam, Schiphol, NS en ProRail samen aan plannen voor de uitbreiding van het OV-knooppunt Schiphol.

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is de vaste journalist van SpoorPro en hoofdredacteur van de vakwebsites van ProMedia Group.

1 reactie op “Nieuw scherm treinstation Schiphol helpt reizigers snel instappen”

Fred Rolling|15.10.17|19:58

IPB wordt in Japan al jaren succesvol gebruikt, maar daar zit het in de vloer. Of het in ons land iets oplost betwijfl ik. Om de één of andere reden willen reizigers allemaal door 1 of 2 deurennaar binnen, terwijl er veel meer in- en uitstapmogelijkheden zijn. In Japan spreidt het publiek standaard al veel beter.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.