De ingang van de Sophiatunnel van de Betuweroute, foto: ANP

Geen betonrot in Sophiatunnel, verder onderzoek naar overkapping Barendrecht

Er is geen betonrot in de Sophia spoortunnel van de Betuweroute aangetroffen. De betonkwaliteit van de overkapping bij Barendrecht moet nog verder worden onderzocht voordat er uitspraken over de levensduur kunnen worden gedaan. Dat blijkt uit een onderzoek van Railinfra Solutions.

ProRail volgt de aanbeveling van het adviesbureau op en gaat verder onderzoek doen naar de overkapping bij Barendrecht. Afhankelijk van de uitkomsten van het onderzoek van Railinfra Solutions, wordt besloten of er ook naar andere delen van de goederenspoorlijn wordt gekeken. Het is nog niet duidelijk of het onderzoek verder wordt uitgebreid.

Spoorlijnen

Een onderzoek van Railinfra Solutions wees in oktober 2015 uit dat diverse delen van de betonconstructie van de HSL Zuid van zeer slechte kwaliteit zijn. Daaruit bleek dat zonder maatregelen de technische levensduur van 100 jaar wordt verkort naar 20 tot 40 jaar. Naar aanleiding van het onderzoek naar de HSL Zuid is ook een onderzoek naar de Betuweroute gestart, omdat beide spoorlijnen in dezelfde periode zijn aangelegd.

Snelle carbonatatie (het proces van verharding van het beton) in combinatie met mosgroei en vervolgens vorst veroorzaakt schade aan het beton. De oorzaak van de schade is een te hoge poreusheid van het beton, die waarschijnlijk wordt veroorzaakt door het onvolledig reageren van de bindmiddelen en het carbonatieproces.

Mosgroei

“Er zijn geen ernstige tekortkomingen geconstateerd bij de toeritten van de Sophia Spoortunnel”, concluderen de onderzoekers van Rail Infra Solutions. “Wel is er lokaal aanmerkelijke mosgroei waargenomen. Dit mos kan door het watervasthoudend vermogen de kans op waterverzadiging van het beton, en daar- mee kans op vorstschade, vergroten.” De mos zelf heeft geen noemenswaardige schade aan het betonoppervlak veroorzaakt.

Volgens ProRail is de veiligheid en berijdbaarheid van de Betuweroute op korte termijn niet in het geding. De spoorbeheerder gaat de inspecties de komende tijd intensiveren.

Marieke van Gompel

Lees ook:

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en adjunct-hoofdredacteur van de vakwebsites van ProMedia Group.

1 reactie op “Geen betonrot in Sophiatunnel, verder onderzoek naar overkapping Barendrecht”

Cor Rutten|02.07.16|09:55

Schilderen dus! ruttengroep.nl

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.