Arriva, spoorlijn, Winterswijk

Ruim 9 miljoen extra voor spoorverdubbeling in Achterhoek

Er komt 9,1 miljoen euro bij voor de aanleg van een dubbelspoor tussen Zevenaar en Didam in de Achterhoek. Daarmee is de financiering rond. Dat heeft staatssecretaris Wilma Mansveld van Infrastructuur en Milieu toegezegd. Met dit spoor komt er een betere aansluiting op de treinen in Arnhem en een snellere spoorverbinding in de regio. Het bedrag komt bovenop de tien miljoen euro die de staatssecretaris in 2013 al toezegde.

Het dubbelspoor tussen Zevenaar en Didam wordt aangelegd over een afstand van 4,5 kilometer en moet voor het eind van 2018 gerealiseerd zijn. Tussen Zevenaar en Wehl mogen treinen dan sneller rijden dan nu het geval is. De nieuwe spoorverbinding moet zorgen voor minder vertragingen tussen Arnhem en Winterswijk.

De huidige verbinding is door het enkele spoor kwetsbaar als er sprake is van incidenten of storingen, waardoor het te lang kan duren voordat de normale dienstregeling weer wordt opgepakt. Ook blijkt de overstaptijd op treinen in Arnhem voor veel reizigers vaak te krap. Met de nieuwe maatregelen wint de reiziger een paar minuten waardoor de overstap comfortabeler wordt.

Beter Benutten

De bijdrage aan het nieuwe spoor is onderdeel van het Programma Beter Benutten regionaal spoor. In het kader van dit programma worden op verschillende regionale spoorlijnen in Noord- en Oost- Nederland maatregelen genomen die moeten zorgen dat het aanbod op het spoor beter tegemoet komt aan de behoeften van reizigers.

Deze maatregelen worden door zowel het Rijk als door de regio gefinancierd. De kosten bedragen 53,5 miljoen euro. De provincie Gelderland draagt zelf 34,5 miljoen euro bij. Behalve de aanleg van het tweede spoor vervangt ProRail ook de overweg Babberichseweg door een tunnel voor fietsers en voetgangers. Naar verwachting is het plan in 2018 klaar.

Lees ook:

Auteur: Redactie

1 reactie op “Ruim 9 miljoen extra voor spoorverdubbeling in Achterhoek”

Antoine Berben|03.09.15|19:28

Ik mis in dit bericht de vermelding van 3 dagen spoorellende op dit traject net nadat er weer een stuk van het traject na uitbouw is vrijgegeven. De problemen op dit traject zijn en blijven kennelijk immens want het lukt ProRail maar niet om een redelijk storingsvrije verbinding te leveren en dit al sedert jaren lang!

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.