Slijpwerkzaamheden, spoor, rails, baanwerker, foto: ProRail

ProRail en Strukton vestigen record spoor vernieuwen

ProRail en Strukton zijn erin geslaagd om een record spoor vernieuwen te behalen. In elf dagen tijd hebben zij 15,6 kilometer spoor compleet vernieuwd. De treinen rijden maandagochtend weer volgens dienstregeling tussen Zwolle en Emmen.

Tussen de twee steden werden 31 kilometer aan nieuwe spoorstaven, 26.000 dwarsliggers en 28 miljoen kilo spoorballast vernieuwd. De houten dwarsliggers zijn door betonnen dwarsligger vervangen, vanwege milieu-overwegingen en de langere levensduur. Voor zover bekend is dit het langste stuk spoor dat in één keer is vernieuwd.

Werkzaamheden

Bij de werkzaamheden werden er onder meer vernieuwingstreinen, zoals een kettinghor van Swietelsky, ingezet die delen van het spoor volautomatisch kunnen verwijderen en vervangen voor nieuwe onderdelen. Op de plekken waar de vernieuwingstreinen niet goed bij konden, werd met kleiner materieel gewerkt. Bij perrons en overwegen werden spoorstaven handmatig doorgesleept en  weggetakeld door kleine kranen. Daarna konden de materialen met hulp van spoormedewerkers opnieuw worden aangevoerd en geplaatst.

Spoorvervoerder Arriva zette tijdens de werkzaamheden vervangende bussen in. Maandagochtend is het treinverkeer tussen Zwolle en Emmen hervat.

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Uw abonnement helpt onze journalisten bij het zoeken naar de waarheid in de spoorsector.

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de introductieaanbieding ‘eerste maand gratis.

start 1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.