
ProRail en Strukton vestigen record spoor vernieuwen
ProRail en Strukton zijn erin geslaagd om een record spoor vernieuwen te behalen. In elf dagen tijd hebben zij 15,6 kilometer spoor compleet vernieuwd. De treinen rijden maandagochtend weer volgens dienstregeling tussen Zwolle en Emmen.
Tussen de twee steden werden 31 kilometer aan nieuwe spoorstaven, 26.000 dwarsliggers en 28 miljoen kilo spoorballast vernieuwd. De houten dwarsliggers zijn door betonnen dwarsligger vervangen, vanwege milieu-overwegingen en de langere levensduur. Voor zover bekend is dit het langste stuk spoor dat in één keer is vernieuwd.
Werkzaamheden
Bij de werkzaamheden werden er onder meer vernieuwingstreinen, zoals een kettinghor van Swietelsky, ingezet die delen van het spoor volautomatisch kunnen verwijderen en vervangen voor nieuwe onderdelen. Op de plekken waar de vernieuwingstreinen niet goed bij konden, werd met kleiner materieel gewerkt. Bij perrons en overwegen werden spoorstaven handmatig doorgesleept en weggetakeld door kleine kranen. Daarna konden de materialen met hulp van spoormedewerkers opnieuw worden aangevoerd en geplaatst.
Spoorvervoerder Arriva zette tijdens de werkzaamheden vervangende bussen in. Maandagochtend is het treinverkeer tussen Zwolle en Emmen hervat.