Verkeersleidingspost, Utrecht

Utrecht is spooricoon rijker met nieuwe verkeersleidingspost

Utrecht heeft er weer een spooricoon bij. ProRail opende donderdag de nieuwe verkeersleidingspost in de Cartesiusdriehoek van waaruit al het treinverkeer in en rondom Utrecht wordt aangestuurd. Het gebouw met een oppervlakte van bijna 4.500 m2 heeft ruimte voor honderd medewerkers. Volgens directeur John Voppen van de verkeersleidingspost straalt het gebouw ‘trots en professionaliteit’ uit, wat past bij de “professionaliteit van de mensen’ die hier werken.

Bekijk ook de fotoreportage.

Het epicentrum van de nieuwe verkeersleidingspost is de seinzaal, een grote open ruimte met een oppervlakte van zo’n 1.000 m2 en een hoogte van 5,20 meter. Hier vandaan heeft de verkeersleiding van ProRail zicht op het spoor en de omgeving. In de seinzaal kunnen ook opleidingen worden gegeven via ‘serious gaming’.

ICT

De ICT van de seinzaal zit op een aparte verdieping onder de verkeersleiding. Bij onderhoud hieraan kunnen de verkeersleiders in de seinzaal altijd doorwerken. De bouw van de nieuwe post heeft een jaar geduurd en is ontworpen door de Jong Gortemaker Algra architecten en ingenieurs (dJGA) en is gebouwd door Visser & Smit Bouw.

De vorige verkeersleidingspost zat vlakbij het Centraal Station en in het ontruimingsgebied. Bij calamiteiten in het stationsgebied, betekende dat alle treinverkeersleiders het gebouw moesten verlaten. Dat is op de nieuwe locatie, enkele kilometers ten noorden van het Centraal Station, niet meer het geval.

Duurzaam

De nieuwe verkeersleidingspost is een duurzaam gebouw waarbij gebruikt is gemaakt van driedubbel glas, zonnecellen en hybride koelmachines. Voor de buitenkant van het gebouw is gekozen voor het zogenoemde cortenstal, met een roestbruine kleur als typisch kenmerk. Cortenstaal wordt gezien als een duurzaam, natuurlijk ogend product. Het materiaal dient ook als natuurlijke zonwering. Naast de toepassing van duurzame materialen is de nieuwe verkeersleidingspost ook gebruik als pilotlocatie voor grondstoffenmanagement en nieuwe inkoopsystemen.

Marieke van Gompel

Lees ook:

Verkeersleidingspost, Utrecht
De nieuwe verkeersleidingspost in Utrecht.
NS, trein, verkeersleidingspost, Utrecht
Een passerende Intercity van NS.
IMG_2057
Vlak voor de opening prijkt een lint op de deur van de verkeersleidingspost.
Opening verkeersleidingspost Utrecht
ProRail-directeur Pier Eringa, NS Reizigers-directeur Marjan Rintel, en KNV-directeur Ad Toet knippen het lint door.
IMG_2046
Het epicentrum van de verkeersleidingspost.
Pier Eringa, directeur, ProRail
Directeur Pier Eringa geeft een speech bij de officiële opening.
Spoor, rails, bovenleiding, Utrecht, verkeersleidingspost
Het uitzicht vanuit de verkeersleidingspost.
NS, Intercity, stoptrein, spoor, rail, bovenleiding, Utrecht
Het uitzicht aan de andere kant van de toren.
Bekijk hier de uitgebreide fotoreportage.

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

2 reacties op “Utrecht is spooricoon rijker met nieuwe verkeersleidingspost”

Henk Van Der Werf|17.06.15|17:33

In mijn tijd als HC moest ik naar een kastje langs de baan om contact te krijgen met de VL. Dit is nu echt een stuk beter geworden. Echt mooi.

Henk van der Werf.

Geert Bijker|19.06.15|08:16

En de tijd schrijd voort.Mooi futuristisch gebouw.Maar de stroom moet wel blijven stromen?????.GR (een gepensioneerde spoorhaas).

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.